Actualitate
Logistica şi costurile de transport, principalele provocări ale magazinelor online româneşti
Logistica şi costurile de transport sunt cele mai mari provocări ale magazinelor online româneşti în comercializarea produselor în afara ţării, arată cel mai recent sondaj realizat de Packeta România, platformă digitală globală pentru comerţul online.
Astfel, potrivit sursei citate, asistenţa în optimizarea lanţului de aprovizionare şi în reducerea costurilor asociate cu expedierea internaţională este crucială.
Sondajul, primul de acest fel realizat de Packeta România în rândul reţelei de peste 1.800 de magazine online şi selleri parteneri, scoate în evidenţă provocările cu care se confruntă magazinele online româneşti care vor să îşi extindă business-ul şi în afara ţării, care sunt aşteptările acestora şi ce strategii adoptă shop-urile online pentru a accesa alte pieţe.
Topul provocărilor este completat de îngrijorările privind concurenţa internaţională, înţelegerea reglementărilor şi adaptarea la normele legislative şi financiare ale ţărilor în care vor să îşi extindă afacerile.
În concordanţă, peste 50% dintre magazinele online respondente consideră că sprijinul cel mai util pe care îl pot primi în procesul de extindere este cel logistic, urmat de consilierea strategică şi asistenţa juridică şi de conformitate. În acest context, sprijinul în navigarea reglementărilor internaţionale, inclusiv normele vamale şi cerinţele legale locale, este esenţial pentru a evita eventuale amenzi şi pentru a opera eficient.
„Rezultatele sondajului arată clar că, pentru a reuşi în expansiunea internaţională, magazinele online au nevoie de mai mult decât un simplu serviciu de curierat. Comercianţii îşi doresc un partener şi un parteneriat solid care să includă preţuri competitive, livrări punctuale şi soluţii eficiente de returnare. Iar prin acest sondaj, peste două treimi (67,5%) dintre partenerii noştri ne-au confirmat asta, menţionând ca fiind critică importanţa parteneriatului cu companiile de curierat pentru succesul extinderii internaţionale. Aşadar, ne dedicăm să ajustăm serviciile noastre continuu, pentru a ne asigura că fiecare partener primeşte sprijinul logistic necesar pentru a naviga cu succes pe pieţele globale”, a declarat Alexandr Jeleascov, Managing Director la Packeta Romania.
Magazinele online româneşti sunt dispuse să investească timp şi resurse pentru crearea prezenţei în pieţele în care se extind şi nu urmăresc câştiguri imediate, fiind preocupate de desfăşurarea unei activităţi pe termen lung, subliniază sursa. Acest comportament are loc în contextul în care companiile se confruntă cu o saturaţie pe piaţa locală, iar accesarea unor pieţe mai extinse este percepută precum o oportunitate semnificativă de creştere.
Potrivit sondajului, printre motivele principale pentru extinderea afacerilor în afara ţării se află accesul la o piaţă extinsă, aproape 70% dintre comercianţi văzând acest lucru ca pe un factor decisiv, şi cerere constantă, indicată de 20% dintre respondenţi.
Mai mult de jumătate (52%) dintre magazinele online care vor să îşi extindă prezenţa în afara ţării se consideră complet pregătite pentru a intra pe pieţe externe, iar 40% apreciază că sunt parţial pregătite, fiind necesare, însă, unele îmbunătăţiri în strategiile de internaţionalizare şi o mai bună planificare a acestui proces.
În aceste condiţii, magazinele online adoptă diverse strategii pentru a-şi face simţită prezenţa pe pieţele internaţionale. Adaptarea site-ului actual pentru a satisface cerinţele specifice ale fiecărei noi pieţe este o abordare preferată de 43% dintre comercianţi, în timp 45% dintre magazinele online aleg să vândă prin intermediul platformelor marketplace existente.
Packeta România a înregistrat o dublare a volumului de colete procesate de pe segmentul cross-border, în 2023, faţă de anul anterior, pe fondul creşterii semnificative a cererii pentru livrările internaţionale.
Creşterea cererii s-a produs pe fondul expansiunii continue a magazinelor online româneşti către pieţele externe şi a intrării, în ultimii ani, pe piaţa locală, a unor branduri şi marketplace-uri internaţionale.
Pentru 2024, pe segmentul cross-border, Packeta România ia în calcul o creştere similară cu cea înregistrată anul.
Packeta România este o platformă digitală globală pentru comerţul online, membră a Packeta Group, prezentă pe piaţa din România din 2017. Compania are ca scop facilitarea procesului logistic pentru selleri şi magazine online prin multiple servicii de livrare, fără a impune clienţilor finali locul şi ora ridicării produselor. Acest lucru este posibil datorită unei reţele extinse de peste 15.000 de puncte pick-up proprii în 4 ţări, inclusiv peste 6.500 de lockere Z-BOX şi peste 140.000 de puncte pick-up partenere în Europa.
În anul 2023, Packeta Group a transportat aproape 106 milioane de colete şi colaborează, în prezent, cu peste 49.000 de magazine online şi selleri, iar aplicaţia mobilă Packeta a fost deja descărcată de peste 8.000.000 de utilizatori. Magazinele online îşi pot expedia coletele nu numai la nivel naţional, ci şi la nivel internaţional, în toate cele 27 de ţări din Uniunea Europeană, plus Marea Britanie, SUA, Elveţia, Liechtenstein, Emiratele Arabe Unite, Israel şi Turcia.