Actualitate
Luxemburg şi România sunt campioane în UE la creşterea vânzărilor cu amănuntul, în ianuarie
Vânzările cu amănuntul în Uniunea Europeană şi zona euro au înregistrat creşteri modeste în luna ianuarie, însă România se numără printre statele membre cu cea mai puternică majorare a vânzărilor, atât de la o luna la alta, cât şi în ritm anual, arată datele publicate miercuri de Eurostat.
Conform acestor date, vânzările cu amănuntul au crescut cu 0,1% în zona euro şi cu 0,3% în Uniunea Europeană, în luna ianuarie 2024 comparativ cu luna decembrie 2023. În rândul statelor membre, cele mai importante creşteri ale vânzărilor cu amănuntul au fost înregistrate în Luxemburg (7,6%) şi România (3,8%).
În ritm anual, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 1% în zona euro şi cu 0,6% în Uniunea Europeană. Şi în acest caz, România este printre ţările cu cea mai puternică creştere a vânzărilor, graţie unui avans de 6,7%, fiind devansată doar de Luxemburg, unde vânzările cu amănuntul au crescut cu 7,2% în ritm anual.
Eurostat subliniază că, în luna ianuarie comparativ cu decembrie, vânzările cu amănuntul în UE au fost influenţate de creşterea, cu 1,2%, a vânzărilor de carburanţi, precum şi de creşterea cu 0,8% a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi ţigări.
În ritm anual, vânzările cu amănuntul în UE au fost influenţate de scăderea, cu 1%, a vânzărilor de produse non-alimentare, precum şi de reducerea cu 0,4% vânzărilor de carburanţi.
În cazul României, Institutul Naţional de Statistică (INS) a informat anterior că volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), în luna ianuarie 2024, a crescut, faţă de luna ianuarie 2023, atât ca serie brută cu 6,6%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 5,1%.
De asemenea, în luna ianuarie 2024, comparativ cu luna precedentă, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a scăzut, pe ansamblu, cu 17,2%. Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut, pe ansamblu, cu 3,8%.