România a primit avizul formal al OCDE în domeniul politicilor educaţionale, etapă care confirmă încheierea procesului de evaluare şi alinierea politicilor naţionale la standardele promovate de organizaţie în domeniul educaţiei şi al competenţelor, anunţă, sâmbătă, ministerul de resort.
Potrivit unui comunicat de presă transmis de Ministerul Educaţiei, procedura scrisă pentru primirea avizului formal a fost iniţiată la recomandarea Comitetului pentru Politici Educaţionale al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), în urma sesiunii de evaluare a României, desfăşurată la Paris pe 19 noiembrie 2024. În cadrul acestui exerciţiu au fost evaluate capacitatea şi determinarea României de a pune în aplicare instrumentele juridice substanţiale ale OCDE care intră în competenţa Comitetului Politici Educaţionale (EDPC), precum şi alinierea politicilor şi a practicilor în domeniul educaţiei la standardele şi bunele practici ale membrilor OCDE.
Au fost avute in vedere următoarele acţiuni prioritare: calitatea programelor şi a rezultatelor, oportunităţi şi accesul egal la educaţie, precum şi consolidarea guvernanţei.
OCDE a finalizat astfel evaluarea României în domeniul educaţiei şi formării, prin scrisoarea preşedintelui EDPC fiind încurajată adoptarea de către ţara noastră a unor acţiuni viitoare pentru a consolida leadershipul şcolar, dezvoltarea învăţământului dual, formarea continuă, accesul la educaţie şi formare de calitate în comunităţile rurale, recunoaşterea învăţării anterioare non-formale şi informale, finanţarea sau guvernanţa, se arată în comunicatul amintit.
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, apreciază că avizul favorabil este o confirmare a necesităţii ca reformele prevăzute de acest pachet legislativ să fie implementate.
„A fost un privilegiu să pot contribui la procesul de aderare a României la OCDE în calitate de Ministru al Educaţiei, mai cu seamă că această perioadă a coincis cu etape din elaborarea noilor legi ale educaţiei. Acest aviz favorabil este o confirmare a necesităţii ca reformele prevăzute de acest pachet legislativ să fie implementate. Am convingerea că apartenenţa la o comunitate de ţări care prioritizează educaţia ca bază a dezvoltării sociale şi economice este o şansă imensă pentru România. Împreună cu partenerii din OCDE vom reuşi să transformăm sistemul de educaţie pentru a răspunde provocărilor actuale şi viitoare. Expertiza pe care OCDE o oferă şi şansa de a învăţa de la sisteme de educaţie de succes vor fi un sprijin real pentru ca sistemul de educaţie din România să fie unul mai echitabil şi de calitate, aşa cum merită fiecare copil”, a declarat Ligia Deca, citată în comunicat.