Energie

Notă privind impactul financiar al stopării livrărilor de gaze naturale ale Gazprom către regiunea Transnistriană a Republicii Moldova în perioada ianuarie – aprilie 2025

Posted on

Foto: iStock

Acordul Rusiei cu Ucraina privind tranzitul de gaze expiră la 31 decembrie 2024, cu șanse reduse de prelungire după această dată. Această situație are loc cu doar câteva luni înainte de alegerile parlamentare programate în Moldova, unde Rusia ar putea încerca să destabilizeze situația pentru a facilita ascensiunea forțelor politice pro-ruse. Guvernul Republicii Moldova trebuie să găsească soluții pentru livrarea de gaze către regiunea transnistreană (regiunea separatistă de pe malul stâng al râului Nistru, controlată de Rusia). Deși, din punct de vedere tehnic, guvernul poate asigura livrarea de gaze către regiune prin rute alternative, rămâne întrebarea cum vor fi absorbite/acoperite aceste costuri.

Deși guvernul nu deține un control efectiv asupra regiunii, acesta trebuie să intervină pentru a preveni colapsul economic al acesteia și pentru a asigura securitatea aprovizionării cu energie electrică a restului țării (denumită în continuare Moldova propriu-zisă sau malul drept) de la centrala MGRES situată în regiunea transnistreană la prețuri accesibile.

Regiunea transnistreană, în care locuiesc aproximativ 342 000 de persoane, conform Biroului de reintegrare, depinde în mare măsură de livrările de gaze neplătite de la Gazprom pentru a-și susține economia, serviciile publice și producția industrială. Una dintre principalele surse de venit ale regiunii provine din vânzarea de către MGRES a energiei electrice produse la prețuri reduse (pe baza gazului neplătit) către malul drept.

Furnizarea de gaze gratuită a fost una dintre principalele pârghii ale Rusiei asupra regiunii transnistrene și s-au făcut presupuneri că aceasta va face tot ce este necesar pentru a-și menține controlul asupra acestui teritoriu, chiar și în cazul încetării tranzitului prin Ucraina. Refuzul sau reducerea livrărilor de gaze de către Rusia ar pune în pericol stabilitatea energetică a întregii țări și ar declanșa consecințe de mare amploare atât pentru regiunea transnistreană, cât și pentru Moldova în ansamblu.

Există mai multe scenarii pentru ceea ce se poate întâmpla începând cu 1 ianuarie 2025. Cel mai pesimist și mai probabil scenariu implică o stopare totală a livrărilor de gaze naturale ale Gazprom către regiunea Transnistriană. În această situație, Moldova ar necesita o sumă estimată de €326 milioane pentru a face față costurilor suplimentare pentru energie în perioada ianuarie-aprilie 2025. Aceasta include cheltuieli pentru importurile de gaze și electricitate, achiziții de urgență și subvenții pentru protejarea consumatorilor vulnerabili de creșterea prețurilor.

Pe scurt, presiunile economice rezultate ar putea pune în pericol stabilitatea politică, subliniind importanța unor răspunsuri rapide și coordonate. Măsurile eficiente, în parteneriat cu comunitatea internațională, în special cu UE, vor fi esențiale pentru atenuarea riscurilor umanitare și menținerea stabilității socio-politice în această fază critică pentru viitorul Moldovei.

Potențiale riscuri asociate cu criza:

  • Criza umanitară: Serviciile publice, sistemul de încălzire și funcțiile de bază din regiunea transnistreană ar putea intra în colaps, ducând la deplasări în masă spre malul drept.
  • Instabilitate energetică: O întrerupere a operațiunilor MGRES ar putea duce la deficite semnificative de energie electrică și pene de curent, destabilizând rețeaua energetică a Moldovei.
  • Impact Social : Șocul economic, creșterea costurilor de trai și incertitudinea ar putea accentua nemulțumirea populației. Acest lucru ar putea declanșa migrația internă, copleșind capacitatea Moldovei de a gestiona populațiile strămutate.
  • Implicații politice: Dificultățile socio-economice în creștere și insecuritatea energetică riscă să destabilizeze Moldova înaintea alegerilor parlamentare. Frustrarea publică, exacerbată de interferența externă, ar putea schimba dinamica politică, subminând securitatea regională. În plus, Rusia ar putea profita de această instabilitate pentru a poziționa Moldova ca un instrument geopolitic împotriva Ucrainei și României.

Mai jos este prezentată o evaluare detaliată a impactului financiar, bazată pe diferite scenarii, care analizează consecințele potențiale ale întreruperii livrărilor de gaze naturale către regiunea transnistreană de către Gazprom.

Descrierea detaliată a situației din sectoarele energiei electrice și gazelor naturale atât pentru malul stâng, cât și pentru malul drept al Nistrului

1. Electricitate

În cazul în care MGRES își oprește sau își reduce activitatea, deficitul de energie electrică urmează să fie acoperit pe baza achizițiilor pe bursa de energie electrică din România gestionată de OPCOM în limita capacității comerciale (NTC) pentru importul de energie electrică din zona

de licitație ENTSO-E în blocul de control comun Ucraina-Moldova, care se ridică în prezent la 2 100 MW, din care Moldova dispune doar de 315 MW. Deficitul de energie electrică rămas urmează să fie acoperit suplimentar în cadrul contractului de furnizare a energiei electrice de urgență din România, iar în cazul în care deficitul de energie electrică încă nu poate fi acoperit, energia urmează să fie preluată în mod „necontrolat” prin fluxuri neintenționate, la prețuri FSkar

ridicate.

1.1.Malul stâng al râului Nistru

Consumul total de energie electrică al regiunii transnistrene în perioada ianuarie – aprilie 2025 este estimat la aproximativ 655 200 MWh, din care aproximativ 314 480 MWh se estimează că vor fi consumați de sectoarele rezidențial, public și social.

Tabel Nr. 1 Consumul de energie electrică pe sectoare în regiunea transnistreană, ianuarie – aprilie, MWh

Ianuarie

Februarie

Martie

Aprilie

TOTAL

Consumul total de energie electrică, din

care:

169 260

152 880

169 260

163 800

655 200

In industrie

67 700

61 150

67 700

65 520

262 070

In agricultură

20 320

18 350

20 320

19 660

78 650

Sectoarele residențial, public, social

81 240

73 380

81 240

78 620

314 480

Având în vedere prețul de import prognozat de aproximativ 197 Euro/MWh [pe baza unei estimări de preț constând în achiziționarea a aproximativ 55% pe bursa de energie administrată de OPCOM (preț considerat a fi de 150 Euro/MWh), 2% Nuclearelectrica (preț plafonat de 90 Euro/MWh), 37% contracte de urgență (preț DAM +100 Euro/MWh) și 6% fluxuri neintenționate (preț mediu de 350 Euro/MWh), și luând în considerare valoarea NTC de numai 315 MW], cheltuielile pentru acoperirea consumului sectoarelor rezidențial, public și social din regiunea transnistreană în perioada ianuarie – aprilie sunt estimate la aproximativ (197 * 314,48 =) 62 milioane Euro. Resursele financiare suplimentare necesare pentru a compensa costurile energiei

electrice în acest scenariu sunt egale cu (62,0 – 12,6 =) 49,4 mil. euro.

În cazul în care consumul de energie electrică al regiunii transnistrene ar fi acoperit de MGRES pe baza gazelor naturale achiziționate la un preț de piață de aproximativ 550 Euro/1000 m3, costul de producție al energiei electrice este estimat la aproximativ [(550 / 10,55 / 0,33) + 25 =]

183 Euro/MWh, având în vedere cheltuielile operaționale ale MGRES de 25 Euro/MWh, eficiența de conversie de 33% și puterea calorifică ridicată a gazului egală cu 10,55 MWh/1000 m3. Costul total în acest scenariu este de (183 * 314 480 =) 57,5 mil. euro. Costurile suplimentare

sunt estimate la (57,5 – 12,6 =) 44,9 mil. euro.

Tariful regiunii transnistrene pentru energia electrică furnizată consumatorilor casnici, publici și sociali este de aproximativ 40 euro/MWh (0,04 euro/kWh). Prin urmare, fluxul de numerar acumulat ca urmare a plății facturilor de către consumatorii casnici, publici și sociali este estimat la aproximativ 3,15 milioane de euro pe lună, sau aproximativ (314,46 * 40 =) 12,6 milioane de euro în perioada de referință: ianuarie – aprilie 2025.

Conform datelor publice disponibile, MGRES deține stocuri de cărbune care ar putea acoperi întregul consum de energie electrică din regiunea transnistreană pentru o perioadă cuprinsă între o lună și 50 de zile, estimate la aproximativ 69,3 mii de tone (calitatea cărbunelui depozitat la

MGRES nu este cunoscută).

1.2 Malul drept al râului Nistru

În ceea ce privește malul drept, în perioada ianuarie – aprilie 2025, consumul total de energie electrică este estimat la aproximativ 1,4 miliarde kWh, din care se preconizează că aproximativ

924 milioane kWh vor fi importate.

Astfel, costurile suplimentare pentru energia electrică importată pentru consumatorii de pe malul drept în perioada ianuarie-aprilie sunt estimate la [924 * (197 – 62,5) =] 124,2 milioane EUR în cazul importului din România sau aproximativ [924 * (183 – 62,5) =] 111,3 milioane EUR

în cazul achiziționării energiei electrice de la MGRES, produsă pe baza gazelor naturale livrate la

un preț de piață de 550 EUR/1000 m3. Prețul actual al MGRES este egal cu 62,5 Euro/MWh

(sau 66 $/MWh).

APresupunând că Gazprom va aproviziona malul stâng cu necesarul minim de existență, se ia în considerare un scenariu combinat pentru aprovizionarea cu energie electrică a malului drept, în care deficitul de energie electrică ar fi acoperit prin importuri din România la prețul de 142 Euro/MWh (150 Euro/MWh OPCOM și 90 Euro/MWh Nuclearelectrica) până la capacitatea

maximă disponibilă a CNT de 315 MW, respectiv 474 000 MWh, iar restul de la MGRES, respectiv 450 000 MWh, pe baza

gazelor naturale prelucrate de MGRES pentru a evita alimentarea de urgență cu energie electrică, la prețul de 183 euro/MWh, costurile suplimentare sunt estimate la [474 * (142 – 62,5)

+ 450 * (183 – 62,5) =] 91,9 milioane de euro. Chiar dacă în acest scenariu Gazprom continuă să furnizeze gaze pentru nevoile minime existente, bugetul băncii din stânga va fi afectat în mod semnificativ.

2.Sectorul gazelor naturale

2.1 Malul stâng al râului Nistru

Pe baza datelor de care dispune Ministerul Energiei cu privire la consumul de gaze naturale pe categorii de consumatori din regiunea transnistreană, pentru perioada ianuarie-aprilie, consumul de gaze necesar pentru toate categoriile de consumatori (inclusiv industria: metalurgie, ciment;

minare de criptomonede, etc.) din regiune este estimat la aproximativ 430 mln.mc, din care doar MGRES – 140 mln.mc pentru producerea de energie electrică exclusiv pentru malul stâng pentru toate  categoriile  de  consumatori(inclusiv  industria:  metalurgie,  ciment;  minare  de

criptomonede etc.).

Consumul lunar al categoriilor de consumatori considerate doar de importanță socială

(gospodării, instituții publice și sectorul de încălzire) este prezentat în tabelul de mai jos.

Tabel Nr. 2 Consumul de gaze naturale pe categorii de consumatori de importanță socială în regiunea transnistreană, ianuarie-aprilie 2025, mln.mc

Ianuare

Februarie

Martie

Aprilie

TOTAL

Malul stâng

Cererea estimată de gaze, mln.mc

92,3

87,1

83,3

57,6

320,3

din care

Consumatori casnici

33

32

28

12

105

Instituții publice

4

4

3

2

13

Sectorul încălzirii urbane

32

30

29

21

112

MGRES (fără industrie)

23,3

21,1

23,3

22,6

90,3

Producerea de electricitate pentru malul drept

MGRES

58

60

70

77

265,4

Astfel, în cazul consumului de gaze naturale al consumatorilor de importanță socială (inclusiv consumul de gaze pentru producția de energie electrică a MGRES pentru consumatorii de

importanță socială de pe malul stâng) în regiunea transnistreană în perioada ianuarie-aprilie 2025 estimat la 320,3 mln.mc la un preț de piață de aproximativ 550 Euro/1000 m3, resursele financiare totale necesare pentru perioada ianuarie-aprilie 2025 sunt estimate la aproximativ [320,3 * 550 – 12,6 – 15,2 + (314,48 * 25) =] 156,2 milioane Euro, pentru gaz și energie electrică sarcina financiară suplimentară

Consumatorii casnici și sociali de pe malul stâng plătesc pentru gazele naturale un tarif de aproximativ 66 Euro/1000 m3. În cazul în care consumatorii de importanță socială (fără MGRES, 314,48 mil. kWh = 12,6 milioane de euro) vor continua să plătească același preț la gaze [66 * (320,3 – 90,3) =] 15,2 milioane de euro), atunci la prețul de piață al gazelor de 550 euro/1000 m3, se va crea un deficit/diferență de aproximativ [((320,3 – 90,3) * 550) – 15,2 =] 111,3 milioane de euro.

În cazul în care, pentru perioada ianuarie-aprilie 2025, malul drept va continua să cumpere energie electrică de la MGRES la un preț de 183 euro/MWh (prețul de piață al gazului 550 euro/1000 m3 și costuri operaționale 25 euro/MWh), o cantitate de energie electrică estimată la 924 mil. kWh, va fi necesar să se livreze către MGRES un volum de (924 / 10,55 / 0,33 =) 265,4

mil mc.

2.2 Malul drept al Nistrului

La 1 noiembrie 2024, pentru sezonul de încălzire 2024-2025 au fost disponibili 215,6 mcm gaze naturale pentru malul drept – (Energocom 95,6 mcm + Moldovagaz 120 mcm), care în cazul unei urgențe de gaze în ianuarie 2025 ar putea fi parțial utilizate. Din această cantitate totală de

stocuri de gaze, deținute de Energocom 95,6 mcm, din care stocurile de siguranță de gaze

naturale reprezintă 47,1 mcm (22,8 mcm stocate în Ucraina și 24,3 stocate în România) și pot fi utilizate numai în cazul unei situații de urgență în sectorul gazelor.

Cantitatea de gaze stocată de 48,5 mcm (100% stocată în România) poate fi eliberată pe piață între 1 noiembrie și 31 martie.

În același timp, pentru a face față posibilelor abateri între cererea reală și cantitatea planificată, Moldovagaz a achiziționat volume flexibile de gaze naturale pe bursa de gaze BRM pentru a acoperi nevoile de consum în sezonul de încălzire 2024-2025 (octombrie 2024 – aprilie 2025) în

cantitate de 120 mcm, care sunt stocate 100% în Ucraina de Energocom în numele Moldovagaz.

Tabelul nr. 3 Consumul de gaze naturale și stocurile disponibile pentru sezonul de încălzire 2024-2025, mil mc

Nr.

2024

2025

TOTAL

OCT

NOI

DEC

IAN

FEBR

MAR

APR

Consum planificat

47,1

125,3

148,8

162

126

116

46

771,2

St oc ur

Stocurile flexibile ale Moldovagaz la începutul

lunii

120

46,7

36,4

14,2

6,7

0

120

i

Energocom Stocuri comerciale

48,5

38,8

29,1

19,4

9,7

0

48,5

di

sp

Energocom Stocuri de securitate

47,1

47,1

47,1

47,1

47,1

47,1

47,1

o

ni

bi le

Stocuri totale disponibile la începutul lunii (cu excepția stocurilor de

168,5

85,5

65,5

33,6

16,4

0

168,5

siguranță)

Volume achiziționate + stocuri

47,1

125,3

148,8

162,0

102,0

90,0

0

675,2

Gaze care urmează să fie achiziționate

0

0

0

24,0

26,0

46,0

96

Pentru perioada ianuarie-aprilie 2025, Moldovagaz estimează o cerere de (162 + 126 + 116 + 46

=) 450 mcm. Pe baza informațiilor disponibile la 6 decembrie 2024, se estimează că, până la 1 ianuarie 2025, vor fi disponibile 112,6 mcm (29,1 + 47,1 =) 76,2 milioane m³ deținute de Energocom și 36,4 milioane deținute de Moldovagaz) de stocuri de gaze, din care (36,4 +

29,1 =) 65,5 mcm stocuri comerciale. Începând cu 6 decembrie, Moldovagaz a contractat deja pe platforma BRM Est toate volumele planificate pentru luna ianuarie 2025.

Astfel, pentru a acoperi integral consumul estimat de gaze naturale al Moldovagaz pentru perioada ianuarie-aprilie 2025, ar mai fi necesar să se achiziționeze (pentru lunile februarie, martie și aprilie) un volum de aproximativ (24 + 26 + 46 =) 96 mcm (fără a lua în considerare utilizarea stocurilor de siguranță de 47,1 mcm).

Prețul mediu ponderat actual pentru achizițiile de gaze naturale inclus de ANRE în tariful gazelor naturale pentru Moldovagaz, înainte de ajustarea din 29 noiembrie 2024, este de 482,49 $/1000 m3 sau 458,37 Euro/1000 m3. În cazul în care acest preț mediu ponderat pentru achizițiile de gaze va crește la 550 Euro/1000 m3, pentru cantitatea de (162 + 126 + 116 + 46 =) 450 mcm estimată pentru perioada ianuarie-aprilie 2025, va fi necesar să fie plătit un cost suplimentar pentru aceste gaze de aproximativ [450 * (550 – 458,37) =] 41,2 milioane Euro.

Pentru a atenua impactul creșterii prețurilor la gaze, electricitate și energie termică asupra consumatorilor finali, în baza Legii nr. 241/2022 a fost înființat Fondul de vulnerabilitate energetică pentru reducerea vulnerabilității energetice, pentru prevenirea și combaterea vulnerabilității energetice a populației, care oferă compensații consumatorilor finali – gospodării pentru plata facturilor la energie.

Concluzie

Aceste trei scenarii se bazează pe faptul dacă Gazprom va livra sau nu gaze în regiunea Transninstria și pe situația legată de furnizarea de energie electrică fie de la MGRES, fie importată din România sau ambele. Mai jos prezentăm implicațiile costurilor pentru fiecare

scenariu.

Tabel Nr. 4 Impactul financiar al diferitelor scenarii, mil. Euro

Costurile resurselor energetice

Malul drept, mil. Euro

Malul stâng (numai consumatorii casnici, publici și sociali), mil.

Euro

I. Costuri suplimentare pentru importul de energie electrică:

a)În cazul importurilor din România sau

124,2

49,4

b) În cazul achiziționării de energie electrică de la MGRES pe baza gazelor naturale la prețul pieței sau

111,3

44,9

c) Scenariu combinat: import din România și restul din MGRES pe baza gazelor naturale la prețul pieței

91,9

0

II. Costuri suplimentare pentru gazele naturale care acoperă consumul curent

a) Gazprom nu alimentează malul stâng

41,2

111,3

b) Gazprom continuă să furnizeze băncii necesarul minim existent

41,2

0

III. TOTAL

133,1 – 165,4

0 – 160,7

Cele mai citite știri

Exit mobile version