Asigurări

Noua Lege RCA, prilej de ceartă între asigurători și service-uri

Posted on

Legea răspunderii civile obligatorii pentru autoturisme (RCA) urmează să fie modificată din nou. Ultimele schimbări, adoptate de Guvern pe 14 octombrie, transpun în legislația națională o directivă europeană menită să uniformizeze regulile RCA la nivelul Uniunii Europene și să ofere o protecție mai mare persoanelor prejudiciate în accidente rutiere.

Proiectul de modificare a Legii RCA a fost controversat de la punerea în discuție publică. Principalele probleme remarcate de o parte a actorilor din această piață de asigurări decurg din faptul că aproape toate drepturile șoferilor păgubiți trec în favoarea companiilor de asigurări. Mai exact, noua Lege arată că toate costurile reparațiilor vor fi stabilite de compania de asigurări, fără a ține cont de costul real din devizul dat de service. Asigurătorul stabilește și soluția tehnică de reparație și alege calitatea pieselor. De precizat că, după cum reclamă Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), va fi posibilă alegerea unor piese second-hand, ceea ce duce la scăderea calității reparațiilor. 

Legea prevede să că asigurătorul va alege la care service poate merge pentru reparație, nu ca în prezent, când păgubitul alege unitatea de service. Mai mult, șoferul va fi obligat la coplata diferenței între suma plătită de asigurător și valoarea reparației. 

În ultimii ani, am asistat la nenumărate procese între atelierele de reparații și companiile de asigurări, majoritar pentru neplata facturilor rezultate din reparații. Dar asigurătorii au reclamat in corpore devize umflate pentru aceste reparații, inclusiv prețuri mai mari pentru autovehiculele date la schimb șoferului păgubit pe perioada reparației (prevedere care dispare în noua lege). O diferență între costurile oferite pentru o reparație pe cont propriu și una în contul companiei de asigurări a fost reclamată și de șoferi, care ar prefera să existe standarde de cost pentru a fi prevenite prețurile exagerate stabilite de unele service-uri la reparație pe polița RCA. 

Situația trebuia remediată, dar trecerea în cealaltă extremă, în care asigurătorul stabilește de unul singur cât va achita pentru o daună, iar daca apar diferențe de cost, șoferul trebuie să achite din buzunarul propriu, nu este normală. Este foarte posibil ca procesele dintre service-uri și asigurători să se transforme în procese între șoferi și asigurători, prin care primii să își caute drepturile la tribunal pentru a primii toți banii pentru reparație. De altfel, legea prevede că un șofer păgubit trebuie să primească integral contravaloarea reparației, acesta fiind o condiție principală a funcționării răspunderii civile auto. Iar utilizarea unor piese second-hand pentru un autoturism nou ar însemna „îmbătrânirea” acestuia înainte de vreme, ceea ce nu este deloc normal. 

Deocamdată, Legea trebuie să treacă și prin Parlament, unde PSD a anunțat deja că nu va vota la Camera Deputaților amendamentele prin care sunt limitate drepturile șoferilor păgubiți. „PSD susține principiul practicării unor prețuri rezonabile pentru reparațiile auto acoperite de polițele RCA și combaterea speculei din acest sector de activitate. Însă normalizarea raporturilor dintre firmele de asigurări și service-urile auto nu trebuie realizată pe seama și în dauna plătitorilor de RCA”, se arată în comunicatul PSD. 

UNSAR reclamă practici abuzive

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare din România (UNSAR) și Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), denunță însă practicile abuzive, rezultate din exploatarea în interes propriu de către service-uri a unor prevederi ale Legii, prin care acestea fac profituri suplimentare în detrimentul consumatorilor. Mai mult, Înalta Curte de Casație și Justiție a decis recent că despăgubirile plătite trebuie să corespundă costurilor reale de piață, nu unor valori arbitrare stabilite de atelierele de reparații. 

UNSAR și BAAR reclamă și faptul că o asociație, COTAR, fără competențe în asigurări, încearcă să intervină într-o lege creată de specialiști. „Asociația fără competențe în zona de asigurări afirmă, practic, că asigurătorii trebuie să achite orice deviz primesc din partea unităților reparatoare, deoarece principala lor preocupare este, de fapt, protejarea propriilor interese economice și maximizarea profiturilor unităților reparatoare membre pe care le reprezintă. Ce uită să menționeze este faptul că despăgubirile care se plătesc pentru acoperirea acestor costuri nejustificate se suportă din primele RCA plătite de către șoferi. Concret, cu cât costurile de reparație și închiriere sunt mai mari, cu atât crește povara pusă în sarcina șoferilor plătitori de prime de asigurare” se arată în comunicatul UNSAR și BAAR. 

Nu va fi ușor de găsit echilibrul între prețurile mari cerute de service-uri și costurile reduse, cerute de asigurători. Dar nu este imposibil de găsit acest echilibru, care afectează în orice situație șoferii. Prețurile mari se regăsesc în costul polițelor de asigurare, pe care le achită toți șoferii. Iar în cazul unui faliment al unei companii de asigurări, tot consumatorii finali ajung să achite facturile restante, plătite de Fondul de Garantare a Asiguraților. 

Problema este și faptul că România se situează pe locul trei în Europa în topul accidentelor produse în străinătate în cadrul Sistemului Carte Verde, conform statisticilor europene. În țară, frecvența daunelor este de 5,6% mai mare decât în alte țări din Europa Centrală și de Est, unde este de 3%, iar dauna medie este de 2.200 de euro, mai mare decât în alte țări. Despăgubirile plătite de asigurători anul trecut au crescut cu 38% față de 2023, până la peste 4,7 miliarde lei, la care se adaugă sumele plătite de Fondul de Garantare pentru dosare de daună mai vechi. Astfel, suma totală achitată anul trecut s-a ridicat la 7,9 miliarde lei. 

Cele mai citite știri

Exit mobile version