Transporturi
O parte din flota de avioane Airbus A350 va fi inspectată, potrivit autorităţii de reglementare a siguranţei aeriene din Europa
Autoritatea europeană de reglementare a siguranţei aeriene a anunţat joi că va solicita inspecţii pentru cel puţin o parte din flota de aeronave Airbus A350 destinată curselor pe distanţe lungi, după defectarea unei piese de motor în timpul zborul unui avion A350-1000 al operatorului Cathay Pacific, transmite Reuters.
Agenţia pentru Siguranţa Aviaţiei a Uniunii Europene (EASA) a declarat că acţionează ca măsură de precauţie pentru a preveni evenimente similare, după ce s-a consultat cu omoloaga sa chineză şi cu anchetatorii din Hong Kong, precum şi cu Airbus şi furnizorul de motoare Rolls-Royce.
De asemenea, a confirmat că defecţiunea unei părţi a sistemului de combustibil a provocat un incendiu care a fost rezolvat rapid de echipaj.
”Vom solicita o inspecţie unică a flotei, care poate fi aplicabilă doar unei părţi a flotei de A350, pentru a identifica şi scoate din serviciu orice furtunuri de combustibil de înaltă presiune potenţial compromise”, a spus EASA într-un comunicat trimis prin e-mail.
Detaliile şi limitele de timp pentru controale au fost prezentate joi, într-o directivă de navigabilitate în caz de urgenţă, a adăugat acesta.
Rolls-Royce şi Airbus au declarat că lucrează îndeaproape cu autorităţile pentru a respecta directiva.
Rolls a spus că se concentrează pe minimizarea oricărei întreruperi pe termen scurt, adăugând: ”Ne cerem scuze celor care ar putea fi afectaţi”.
A350-1000, cel mai mare dintre cele două modele din familia Airbus A350, şi motoarele sale Rolls-Royce XWB-97 au fost sub lumina reflectoarelor de când un avion cu reacţie către Zurich a fost forţat să se întoarcă în Hong Kong după problema motorului, dovedită ulterior a fi de la o scurgere de combustibil.
Investigaţiile iniţiale au dezvăluit că o ţeavă flexibilă care alimenta o duză de injecţie de combustibil a fost străpunsă, au declarat miercuri surse, iar ancheta condusă de Hong Kong trebuie acum să stabilească dacă aceasta a fost cauza sau o consecinţă a incidentului.
A350-1000 reprezintă 15% din flota de avioane A350 aflate în serviciu.
Detaliile măsurii EASA erau încă discutate joi, dar oamenii familiarizaţi cu chestiunea au spus că este probabil să implice o inspecţie vizuală a motoarelor Trent XWB-97 cu termene progresive – o sarcină de întreţinere relativ uşoară.
Motorul XWB-84, care alimentează cel mai utilizat avion, A350-900, a fost considerat mai puţin probabil să fie inclus în verificări.
Decizia de a comanda verificări preventive pentru cel puţin o parte a flotei vine după ce producătorii au argumentat iniţial împotriva necesităţii verificării întregii populaţii de A350, au spus surse.
Cu excepţia dovezilor noi, producătorii au înclinat să fie împotriva recomandării controalelor la nivel mondial, dar ultimul cuvânt este al autorităţilor de reglementare, au declarat miercuri surse pentru Reuters.
Datorită naturii extrem de tehnice a aeronavelor şi a motoarelor moderne, producătorii efectuează de obicei o mare parte din lucrările tehnice de bază în pregătirea instrucţiunilor de reglementare şi joacă un rol crucial în monitorizarea globală a flotei în serviciu.
Cu toate acestea, autorităţile de reglementare pot trece peste recomandările şi pot ordona propriile verificări şi se confruntă cu o presiune din ce în ce mai mare pentru a acţiona independent în urma înăspririi globale a supravegherii siguranţei, ca urmare a unei crize de siguranţă de la Boeing.
Decizia este văzută ca primul test public pentru recent numitul director executiv al EASA, Florian Guillermet.
Deşi incendiula fost limitat rapid şi nimeni nu a fost rănit, miza privind modul în care este gestionat incidentul rămâne mare pentru Rolls-Royce şi companiile aeriene, pe fondul preocupărilor publice cu privire la siguranţa aeriană.
Companiile aeriene, la rândul lor, au făcut eforturi pentru mai multă claritate din partea Airbus şi a producătorului de motoare şi au criticat lipsa de comunicare, deoarece se confruntă cu întrebările pasagerilor.
Airbus şi Rolls-Royce au încercat să răspundă întrebărilor companiilor aeriene joi, în timpul primelor lor şedinţe de informare închise cu transportatorii, de la incidentul de luni.
Întrebările au inclus ce avioane ar fi afectate şi disponibilitatea pieselor, a spus o persoană informată cu privire la această problemă.