Companiile aeriene chineze câştigă cotă de piaţă pe rutele internaţionale, arată datele din industrie, deoarece rivalii străini sunt descurajaţi de cererea slabă de călătorie din China şi de costurile în creştere şi de durata de zbor prelungită din cauza necesităţii de a evita spaţiul aerian rusesc, transmite Reuters.
Companii aeriene străine, conduse de transportatori occidentali precum British Airways şi Qantas Airways din Australia, renunţă la servicii sau aleg să nu reia zborurile către China după pandemie, în timp ce companiile aeriene chineze îşi extind operaţiunile în străinătate.
Proporţia zborurilor internaţionale către şi dinspre China operate de transportatorii ţării este mai mare decât înainte ca COVID-19 să blocheze o mare parte a aviaţiei globale şi continuă să crească.
British Airways a declarat joi că va opri zborurile de la Londra la Beijing timp de un an, de la sfârşitul lunii octombrie, din motive comerciale, şi luna trecută a suspendat unul dintre zborurile sale efectuate de două ori pe zi între Londra şi Hong Kong, pentru aceeaşi perioadă.
De la izbucnirea războiului din Ucraina în 2022, transportatorii chinezi au continuat să ia rute nordice mai scurte către Europa şi America de Nord, peste vastul spaţiu aerian al Rusiei. În schimb, companiilor aeriene din Europa, SUA şi alte ţări le-a fost interzisă intrarea în spaţiul aerian rusesc de către Moscova sau de către propriile guverne sau aleg să nu îl survoleze, din motive de siguranţă.
Acest lucru a extins avantajul de cost deţinut de companiile aeriene chineze şi le-a permis să ia o cotă mai mare pe piaţa internaţională într-un moment în care concurenţa acerbă pe rutele interne a pus presiune asupra preţurilor biletelor şi a profitabilităţii.
”De obicei, transportatorii chinezi au costuri cu până la 30% mai mici decât rivalii lor internaţionali. Companiile aeriene chineze sunt disperate după monede puternice şi s-au angajat într-o extindere amplă”, a spus John Grant, analist senior la firma de date de călătorie OAG.”.
Zborul British Airways de patru zile pe săptămână Beijing-Londra durează cu aproximativ 2-1/2 ore mai mult decât zborul zilnic al lui China Southern pe aceeaşi rută, lansat anul trecut, conform instrumentului de urmărire a zborurilor Flightradar24.
British Airways va continua zborurile zilnice Londra-Shanghai şi, în mai, a reluat partajarea unui cod cu China Southern.
Virgin Atlantic a declarat luna trecută că va renunţa la cursa Londra-Shanghai pe termen nelimitat, de la sfârşitul lunii octombrie, din cauza duratei de zbor mai lungi.
British Airways şi Virgin Atlantic vor putea folosi valoroasele sloturi de decolare şi aterizare pe London Heathrow pentru alte rute, care ar putea fi mai profitabile.
Qantas a citat avioanele pe jumătate goale şi cererea scăzută pentru călătorii în China atunci când a suspendat zborurile Sydney-Shanghai în iulie, în timp ce transportatorul asiatic Royal Brunei Airlines a indicat ”condiţiile de piaţă” drept motiv pentru suspendarea zborurilor de două ori pe săptămână la Beijing, din octombrie.
Companiile aeriene chineze, inclusiv China Southern, China Eastern şi Air China, au operat în iulie 90% din numărul de zboruri internaţionale pe care le operau în iulie 2019, conform datelor programului Cirium analizate de Reuters.
Transportatorii străini au operat doar 60% din zborurile anterioare pandemiei, ceea ce indică o retragere.
De exemplu, singurele zboruri fără escală între Mexic şi China sunt de la companiile aeriene chineze, după ce Aeromexico nu a reluat legăturile după pandemie. Aeromexico nu a răspuns unei solicitări de comentarii.
CEO-ul Lufthansa Carsten Spohr a declarat săptămâna trecută că slăbiciunea grupului în Asia nu provine din lipsa de oportunităţi economice, ci din ”supracapacitatea oferită de transportatorii chinezi”.
Dar, în Orientul Mijlociu, unde China construieşte legături, compania Emirates din Dubai şi-a restabilit complet capacitatea spre China, Kuwait Airways a crescut frecvenţele şi Gulf Air din Bahrain a început în mai pentru prima dată zboruri către două oraşe chineze.
Traficul internaţional al Chinei a crescut de când restricţiile legate de pandemie au fost ridicate la începutul anului 2023, dar şi-a revenit mai lent decât în alte ţări, din cauza unei economii slăbite şi a unei întoarceri către călătoriile interne.
În iulie, au existat cu 23% mai puţine zboruri din China decât în aceeaşi lună din 2019, arată datele Cirium.
PROBLEME POLITICE
Unele zboruri către şi dinspre China au fost blocate de probleme politice. Zborurile de pasageri între India şi China nu s-au reluat deloc după pandemie, din cauza unei dispute la frontieră.
Zborurile între China şi Statele Unite sunt la aproximativ o cincime din 2019, după ce un acord bilateral privind serviciile aeriene a fost suspendat în 2020.
Autorizaţiile de zbor reciproce au crescut treptat, dar companiile aeriene din SUA efectuează doar 35 de zboruri dus-întors pe săptămână din cele 50 permise, arată datele Cirium, în timp ce transportatorii chinezi le-au crescut la 49 pe săptămână.
United Airlines a declarat luna trecută că a realocat capacitatea altor părţi ale regiunii Asia-Pacific din cauza cererii ”semnificativ” mai scăzute de călătorii pentru China.
În aprilie, marile companii aeriene americane şi sindicatele aviatice au cerut guvernului SUA să nu mai aprobe zboruri ale transportatorilor chinezi, într-o scrisoare în care citează ”politicile anticoncurenţiale” ale Beijingului şi dezavantajul de survol al Rusiei.