Orice antreprenor are motive să fie speriat atunci când intră pe o piață dominată autoritar de giganți mondiali. Pare imposibil să concurezi cu afaceri de zeci de miliarde de euro, care au la dispoziție o forță de vânzări impresionantă și sume uriașe investite pentru promovare. Ei bine, două surori din Iași, Andreea Ștefănucă și Silvia Șerban, au considerat că au acel mare avantaj competitiv care le oferă o șansă reală de reușită. Astfel, ele aduc pe o piață a răcoritoarelor carbogazoase băuturi non-alcoolice din plante cu beneficii reale în sănătate.
Ideea Wild Aqua a apărut ca răspuns la noile nevoi apărute în pandemie. Grija pentru sănătate le-a împins pe Andreea Ștefănucă și Silvia Șerban să realizeze diverse băuturi și tincturi din plante din surse organice și culturi curate cu scopul de a-și îmbunătăți imunitatea. De altfel, cu siguranță se poate spune despre businessul de familie Wild Aqua că a început organic. În timpul plimbărilor de familie de pe domeniul Polizu – pe care îl dețin în Iași -, antreprenoarele au descoperit plante deosebite ce cresc spontan, pe care le-au cules și le-au utilizat în realizarea primelor tincturi. Acestea au fost realizate inițial de Constantin Ștefănucă, care este silvicultor, însă prelucrarea băuturilor și forma pe care o au astăzi a fost gândită atât de cele două surori, cât și de întreaga echipă din spatele brandului. „Distilarea acestor plante din care extragem esențe naturale și compunem astfel băuturi cu gust bun, ca un ceai ușor dulce, un suc proaspăt care este de fapt o băutură de tip functional drink, cu beneficii pentru sănătate sau cum ne place nouă să-i spunem: botanical wellness drink”, explică Andreea Ștefănucă.
De la plantă la suc
Au început businessul cu o investiție inițială de 45.000 de euro în echipamente și identitate de brand, iar alți 20.000 de euro au fost dedicați activităților de marketing. Finanțarea proiectului a venit în proporție de 95% din fonduri personale, însă au primit și o finanțare în cadrul acceleratorului de business HoReCa Business Accelerator, proiect realizat de Hospitality Culture Institute, care le-a ajutat pe partea de digitalizare și owned media. Totuși, de la idee până la afacere a fost un proces mai lung decât se așteptau. La început s-au lovit de specificul gustului, care inițial era mult prea intens și amărui pentru preferințele generale ale consumatorilor țintă. „Provocarea în 2021 a fost să punem bazele businessului și de a transforma o băutură utilă nouă, în familie, într-o băutură cu o identitate ce poate fi înțeleasă de publicul larg”. Așa că primele venituri au venit cam după 12 luni de la idee, ceea ce însă nu e atât de rău dacă luăm în calcul faptul că avem de-a face cu un business de producție. „Noi avem totodată un business în HoReCa de peste opt ani. Deținem Conacul Polizu din județul Iași, unde realizăm evenimente private, astfel că implementarea proiectului a dus la o nouă nevoie pentru noi: formarea unei echipe separate care să poată gestiona cât se poate de autonom acest proiect, fapt care a prelungit cu mult lansarea propriu-zisă a liniei de băuturi. A fost o tranziție dificilă de la un proiect realizat ca un hobby la unul cu echipe, bugete și strategii diferite”, spune antreprenoarea. Bazele Wild Aqua au fost puse în 2021, în urma unei investiții de circa 65.000 de euro, iar în primul an de activitate start-upul ieșean a raportat afaceri de 25.000 de euro, pentru ca până la finele lui 2023, să ajungă la 75.000 de euro, cu un profit de 30.000 de euro, după estimările Andreei Ștefănucă și Silviei Șerban. Ca planuri pe termen scurt, ele preconizează o investiție de 15.000 de euro în stocuri, pentru a putea livra produsul în mai multe puncte din țară, introducerea de două arome noi și o versiune a produsului la doză. În primul an de activitate, antreprenoarele s-au axat atât pe definirea identității de brand, pe realizarea de teste în focus groups, cât și autorizarea liniei de producție semiautomatizate. Anul 2022 a venit cu o nouă provocare, cea a promovării brandului. „Ne-am focusat pe stabilirea unor legături solide și sănătoase cu parteneri mici tocmai pentru a putea testa produsul. Am înțeles mult mai bine comportamentul consumatorului nostru și am redefinit publicul țintă”, susține Andreea Ștefănucă.
Provocări și oportunități
Conceptul „produsului” a fost influențat și inspirat de schimbarea de comportament în rândul oamenilor din timpul pandemiei. În primul rând, aceștia au devenit mult mai preocupați de sănătate. Apoi, schimbarea modului de lucru din mersul la birou în cel preponderent work from home a ajutat la generarea mai multor comenzi online pentru produsul lor. Totuși, lucrurile s-au schimbat în ultima perioadă când, în mod surprinzător, cele mai multe vânzări le-a au în zona evenimentelor private ale restaurantelor unde băutura lor a fost o parte importantă din meniul de produse non-alcoolice și mai ales o bază bună pentru cocktailurile fără alcool. Astăzi, 80% din clienți vin din segmentul B2B, fiind preponderente restaurantele și băcăniile. Dar, compania are în proporție de 20% clienți individuali, corporatiști și mame care urmăresc produse sănătoase.
Cel mai dificil moment? Când s-au lovit de gusturile foarte diferite ale consumatorului și de un feedback polarizare care le-a făcut dificilă alegerea unor rețete și arome finale clare. „Consumatorii sunt obișnuiți cu gustul sucurilor de legume și fructe, însă gustul unor sucuri din plante aromatice este unul foarte diferit de etalonul fiecărui individ. Am depășit cu greu acest impas, însă am ales să mergem cu două game de produs. Una originală, fără zahăr, pentru cei care preferă gusturi intense și ușor amărui, și una care conține îndulcitor natural – zahăr de mesteacăn, cu o intensitate a gustului amărui mult redusă, fiind acceptat și îndrăgit de majoritatea consumatorilor noștri”, explică Andreea Ștefănucă strategia de business aleasă pentru a fi pe gustul clienților.
Andreea Ștefănucă a absolvit în cadrul USMVB – Biotehnologii și Arhitectură peisageră și este creative director. De asemenea, ea a coordonat sute de evenimente private și proiecte de event design și floristică din cadrul spațiului pe care îl deține și administrează alături de familia sa, respectiv Conacul Polizu, din județul Iași, cât și în multe alte spații din țară, în cadrul unor proiecte individuale. „Business care mi-a ocupat de fapt toată viața profesională și pe care îl facem, în continuare, în paralele cu proiectul Wild Aqua. Totodată, în trecut, a gestionat împreună cu alte echipe, șantiere mici sau medii cu proiectare și executare detaliată.
Silvia Șerban este licențiată în Turism-Comerț la ASE București și are studii în Științe politice la Universitatea din Capitală, și un masterat în riscul managementului în afaceri internaționale. De-a lungul timpului, a lucrat la Camera de Comerț franceză, apoi ca Tranzaction Representative pe relații cu băncile franceze. Apoi s-a implicat alături de sora sa în activitatea de la Conacul Polizu. De curând a primit acreditarea de somelier de apă.