Transporturi

Piața auto mondială, între scăderea vânzărilor și surpriza Tesla

Posted on

Datele Organizației Internaționale a Producătorilor de Autovehicule arată că piața auto mondială a scăzut cu 1,4% în 2022 față de 2021. Interesante sunt și informațiile oferite de compania de cercetări de piață JATO Dynamics, care susține că modelul cel mai vândut anul trecut a fost Toyota RAV 4, în timp ce primul trimestru din 2023 a adus un model Tesla pe prima poziție.

Raportul anual al Organizației Internaționale a Producătorilor de Autovehicule (OICA) cu privire la vânzările de mașini din întreaga lume arată că, în 2022, au fost achiziționate 81.628.533 de unități, în scădere cu 1,4% față de 2021 și cu nu mai puțin de 10,5% față de 2019 (91.244.197 unități), înaintea pandemiei.

Din totalul vehiculelor vândute anul trecut 57.485.378 au fost autoturisme, în creștere cu 1,9% față de 2021, dar în scădere cu 10,2% față de 2019 (64.033.463 unități). Dintre acestea, nu mai puțin de 23.563.287 de mașini au fost comercializate în China, țara asiatică fiind de ani buni cea mai mare piață din lume.

Locul secund în privința vânzărilor de autoturisme, la diferență enormă față de primul, este ocupat de India (3.792.356 unități), în timp ce pe a treia treaptă a podiumului se află Japonia (3.448.297 unități). 

Suprinzător pentru mulți, piața autoturismelor din Statele Unite a totalizat anul trecut doar 2.858.575 unități, fapt ce poziționează SUA doar pe locul 4, la mică distanță de Germania, stat care, cu 2.651.357 unități, ocupă locul 5. În Top 10 urmează Marea Britanie (1.614.063 unități), Brazilia (1.576.666 unități), Franța (1.532.035 unități), Coreea de Sud (1.420.486 unități) și Italia (1.316.919 unitățI). De altfel, acestea sunt singurele state în care vânzările de autoturisme au depășit în 2022 pragul de 1 milion de unități.

Dincolo de cifrele seci, un detaliu important este evoluția față de 2021. Dintre statele prezente în Top 10, India a avut cel mai mare avans (+28%), în timp ce liderul, China, a crescut cu 9,7%. Aceleași două state au înregistrat creșteri chiar și față de 2019, în timp ce restul prezintă scăderi pe linie.

În timp ce Felipe Munoz, analist global al companiei de cercetări de piață JATO Dynamics consideră că motivele recului din majoritatea piețelor lumii, dar și cel global este un efect al deficitului de semiconductori, dar și al întreruperilor lanțului de aprovizionare al producătorilor de mașini, colega sa, Irina Dedova, manager al zonei est-europene în cadrul aceleiași instituții este de părere că și declinul pieței din Rusia – cauzat de embargoul impus după declanșarea războiului din Ucraina – a afectat rezultatul final. E drept că, între 2019 și 2022, piața rusă a pierdut aproape 1 milion de unități, coborând de la 1.567.743 până la doar 629.923. Acest recul cu 59,8% este cel mai mare dintre toate piețele de pe mapamond și este comparabil doar cu cel din Ucraina, o piață mult mai mică, dar care a scăzut și ea cu 57,2%.

China și Europa conduc electrificarea

Analiștii JATO Dynamics observă și că, în 2022, volumul total de vehicule 100% electrice (BEV) a crescut cu nu mai puțin de 66%, până la 7,37 milioane de unități. Această majorare cu 2,9 milioane de unități este mai mare decât cea de 2,4 milioane dintre 2020 și 2021. Ca rezultat, cota mașinilor 100% electrice din piața mondială a autoturismelor noi a atins 9,3%, valori mai mari ale acestui indicator fiind înregistarte doar în China (15,6%) și Europa (12,2%).

„Boom-ul vehiculelor electrice continuă pentru că guvernele din unele state au continuat să ofere stimulente generoase, încurajând consumatorii să facă trecerea de la vehiculele cu ardere internă”, susține Felipe Munoz.

Un caz aparte în segmentul mașinilor 100% electrice este Norvegia, stat care continuă să bată recorduri. Anul trecut, 71% dintre vehiculele ușoare (autoturisme + comerciale sub 3,5 tone) înmatriculate în țară au fost BEV. O surpriză a venit în 2022 din partea Hong Kong, acolo înregistrându-se cea mai mare creștere a cotei de piață pentru electrice, de la 24,4% în 2021 la nu mai puțin de 53,1% anul trecut. „Programul de casare pentru vehiculele mai vechi de șase ani și scutirea de taxe pentru electricele noi i-a împins pe mulți consumatori din Hong Kong să treacă de la benzină la electric”, explică Bo Yu, manager zonal al JATO Dynamics China.

Lăsând deoparte cota de piață majoră din Norvegia și creșterea din Hong Kong, China rămâne cea mai mare piață din lume pentru mașini electrice. În statul asiatic sunt vândute 53% dintre toate vehiculele 100% electrice comercializate în întreaga lume. Conform analiștilor JATO, evoluția din China este un rezultat direct al timpilor de așteptare mai scurți pentru BEV-uri în comparație cu modelele cu ardere internă și al unei oferte în plină dezvoltare.

Toyota RAV4, lider mondial în 2022

În 2022, în medie, 13 din 100 de vehicule vândute la nivel mondial au aparținut grupului Toyota. Grupul japonez este urmat în clasamentul mondial al producătorilor auto de europenii de la Volkswagen și de coreenii de la Hyundai – Kia, iar pe locurile patru și cinci se află Stellantis și General Motors.

Poziția de lider a Toyota este susținută de prezența în Top 10 al celor mai vândute mașini din lume – fie ele electrice, hibride sau termice – a nu mai puțin de cinci modele ale mărcii japoneze. Conform JATO Dynamics, cel mai vândut model din lume a fost, în 2022, Toyota RAV4, vehicul comercializat în 1.016.000 de exemplare. Poziția secundă este ocupată tot de un model Toyota, Corolla, cu 992.000 unități, iar pe trei se află Tesla Model Y, cu 747.000 unități.

Top 10 este completat, în ordine, de Honda CR-V (733.000 unități), Toyota Camry (673.000 unități), Toyota Hilux (632.000 unități), Nissan Sentra (566.000 unități), Toyota Corolla Cross (530.000 unități), Ford F-150 (525.000 unități) și Tesla Model 3 (482.000 unități).

Așa cum se poate observa, în clasamentul celor mai vândute modele din lume nu se află vreun vehicul al unei companii europene, în afară de cele cinci poziții ocupate de modele Toyota doar americanii de la Tesla reușind să plaseze mai mult de un vehicul în Top 10.

Și, dacă tot vorbim despre Tesla, trebuie menționat că, deși nu au realizat încă un raport oficial pentru primul trimestru al lui 2023, analiștii JATO Dynamics susțin că ponderea mașinilor electrice în piața mondială se află în continuă cretere, iar compania americană este pe un puternic trend ascendent.

Mai mult chiar, Felipe Munoz, analist JATO, a menționat că, după coroborarea vânzărilor din 53 de state ale lumii în perioada ianuarie – martie 2023, Tesla Model Y pare să fi devenit lider mondial. Datele preliminare arată că, în timp ce vehiculul mărcii din SUA a fost vândut în primul trimestru al lui 2023 în 267.200 de exemplare, principalul contracandidat la poziția fruntașă, Toyota Corolla, a fost comercializat în 256.400 de unități. Dacă aceste date se confirmă, ar fi pentru prima dată în istorie când un model 100% electric devine lider mondial după un trimestru.

Cele mai citite știri

Exit mobile version