Pictura „Omul cu tichie albastră” de Jan van Eyck, împreună cu alte patru capodopere de Tiţian, Veronese şi Hans Memling, va putea fi admirată, între 20 şi 30 aprilie, la Art Safari.
Potrivit unui comunicat de presă, lucrările vor fi prezentate în cadrul expoziţiei temporare „Brukenthal Exclusive”, organizată printr-o colaborare între Muzeul Naţional Brukenthal şi Art Safari.
„Vedeta furtului de la Brukenthal, găsită abia după 30 de ani, se vede şi la Bucureşti pentru o foarte scurtă perioadă de timp. Este o colaborare unică între Muzeul Naţional Brukenthal şi Art Safari, de care suntem foarte mândri. Cele mai valoroase lucrări din România vor fi expuse doar opt zile în Bucureşti, timp de două weekend-uri”, a declarat Ioana Ciocan, CEO Art Safari şi comisar al României la Bienala de la Veneţia.
La rândul său, managerul Muzeului Naţional Brukenthal, Alexandru Chituţă, a precizat că aceste cinci lucrări, cu o valoare de asigurare de 75 de milioane de euro, fac parte din expoziţia permanentă „Capodopere” a instiuţiei de cultură din SIbiu.
„Recunoaşterea internaţională a valorii capodoperelor din colecţia Brukenthal este pe măsura istoriei zbuciumate care le-a marcat. Expoziţia ‘Capodopere’ a fost inaugurată în 2006 odată cu reîntregirea colecţiei cu lucrările de mare valoare de care muzeul fusese deposedat de-a lungul timpului: 19 lucrări transferate în 1948 la Muzeul de Artă din Bucureşti, între care Jan van Eyck – ‘Omul cu tichie albastră’, Hans Memling – ‘Portret de bărbat citind’ şi ‘Portret de femeie rugându-se’, şi patru lucrări recuperate dintre cele opt furate în 1968, între care Tiţian – ‘Ecce Homo'”, a arătat Chituţă, citat în comunicat.
* Jan van Eyck (cca. 1390 – 1441), părintele Renaşterii nordice şi primul dintre marii portretişti ai Europei, este unul dintre cei mai mari artişti ai lumii.
Lucrarea „Omul cu tichie albastră” este singura creată de artistul flamand aflată în România şi una dintre cele 20 de lucrări care i-au fost atribuite la nivel mondial.
Opera, pictată în jurul anului 1430, a fost achiziţionată în secolul XVIII de baronul Samuel von Brukenthal. Multă vreme s-a crezut că a fost realizată de artistul german Albrecht Durer, din cauza monogramei AD ce poate fi văzută în colţul din stânga sus. S-a dovedit însă că monograma şi anul pictării sunt elemente adăugate portretului mai târziu, în secolul XVIII, probabil datorită cotei de piaţă ridicate pe care Durer o avea în epocă.
Această lucrare se înscrie în seria picturilor celebre ale artistului, precum „Bărbatul cu turban roşu”, considerată a fi un autoportret şi aflată la National Portrait Gallery din Londra, sau „Bărbatul cu inel”, aflată la Kunsthistorisches Museum din Viena.
* Tiziano Vecellio – Tiţian (1488/90 – 1576) a avut o carieră îndelungată, creând până în ultimele zile ale vieţii. Caracterul extraordinar al vieţii şi operei lui Tiţian i-a determinat pe contemporanii săi să îl considere „un soare între alte stele”, făcând aluzie la un vers din Divina Comedie a lui Dante (Paradisul, cântul 33).
În „Ecce Homo”, Tiţian exploatează o temă rară în pictura italiană a secolului al XVI-lea. Lucrarea i-a fost comandată prima dată în 1543 de către omul de afaceri flamand Giovanni d’Anna (van Haanen). O versiune a acestei lucrări de Tiţian, realizată ulterior, în 1548, este expusă în Muzeul Prado, Madrid.
* Paolo Veronese (1528 – 1588), mare artist renascentist, a pictat lucrări de foarte mari dimensiuni, cu subiecte istorice, religioase şi mitologice, majoritatea păstrate în clădirile pentru care au fost create. Muzeele deţin de regulă doar portrete.
Micuţul portret din colecţia Brukenthal reprezintă o etapă a procesului de creaţie al portretului lui Iseppo da Porto şi al fiului său Adriano, comandat pentru Palazzo Porto din Vicenza. Versiunea finală a lucrării este expusă în prezent în Galeria Uffizi din Florenţa. Capul de copil, pictat realist, fără intervenţii şi consideraţii personale asupra subiectului, îngăduie descifrarea personalităţii celui care a pozat tăcut, cu ochi iscoditori, interogativi, cu trăsături destinse de o uşoară mirare, specifică vârstei.
* Hans Memling (1430/33 – 1494) a fost cel mai popular pictor olandez al vremii sale. S-a specializat în lucrări cu tematică religioasă. De asemenea, a inovat introducând peisajul în planul îndepărtat al compoziţiei portretelor.
Cele două portrete pandant din colecţia Muzeului Brukenthal, „Portret de bărbat citind” şi „Portret de femeie rugându-se”,
înfăţişează un cuplu matur, redat în stilul specific şcolii flamande. Atitudinea pioasă corespunde momentului lecturii; bărbatul ţine în mâini o carte de rugăciuni şi este reprezentat alături de fiul său; în spatele femeii se află un căţeluş, element inclus în compoziţiile vremii ca simbol al fidelităţii conjugale.