Transporturi
Producătorii chinezi de roboţi umanoizi vor să ajungă din urmă Tesla
China domină piaţa vehiculelor electrice. Acum vrea să ajungă din urmă Tesla în cursa pentru a construi roboţi umanoizi alimentaţi cu baterii, care a urma să înlocuiască muncitorii umani care construiesc vehicule electrice pe liniile de asamblare, transmite Reuters.
La Conferinţa Mondială a Roboţilor de săptămâna aceasta de la Beijing, peste două duzini de companii chineze au prezentat roboţi umanoizi proiectaţi să funcţioneze în fabrici şi depozite, şi mai multe afişând piesele de precizie fabricate în China necesare pentru a îi construi.
Intrarea Chinei în industria emergentă se bazează pe formula din spatele intrării în sectorul construcţiei de vehicule electrice, în urmă cu mai bine de un deceniu: sprijin guvernamental, concurenţă nemiloasă a preţurilor din partea unui număr larg de noi intraţi şi un lanţ de aprovizionare profund.
”Industria robotilor umanoizi din China demonstrează avantaje clare în integrarea lanţului de aprovizionare (şi) capabilităţilor de producţie în masă”, a declarat Arjen Rao, analist la Institutul de Cercetare LeadLeo din China.
Efortul de dezvgoltare în sectorul de robotică este susţinut de politica preşedintelui Xi Jinping de a dezvolta ”noi forţe productive” în tehnologie – un punct menţionat în broşurile pentru evenimentul din această săptămână.
Oraşul Beijing a lansat în ianuarie un fond de 1,4 miliarde de dolari pentru robotică, în timp ce Shanghai a anunţat în iulie planuri de a înfiinţa un fond de industrie umanoizi de 1,4 miliarde de dolari.
Roboţii expuşi în această săptămână provin de la unii dintre aceiaşi furnizori autohtoni care au călărit valul EV, inclusiv producători de baterii şi senzori.
Goldman Sachs a estimat în ianuarie că piaţa globală anuală a roboţilor umanoizi va ajunge la 38 de miliarde de dolari până în 2035, cu aproape 1,4 milioane de livrări pentru aplicaţii de consum şi industriale. A estimat că costul materialelor pentru a le construi a scăzut la aproximativ 150.000 USD fiecare în 2023, excluzând costurile de cercetare şi dezvoltare.
”Există spaţiu mare pentru a reduce costurile”, a spus Hu Debo, CEO al Shanghai Kepler Exploration Robotics, o companie pe care a cofondat-o anul trecut, inspirată de robotul umanoid al Tesla, Optimus.
”China este specializată în iterare şi producţie rapidă.”
Compania lui Hu lucrează la cea de-a cincea versiune a unui robot muncitor pentru a fi testată în fabrici. El se aşteaptă ca preţul de vânzare să fie mai mic de 30.000 de dolari.
EFECTUL CATFISH” VINE LA ROBOTI
Când Tesla şi-a deschis fabrica din Shanghai în 2019, oficialii chinezi au spus că se aşteptau ca pionierul EV să aibă un efect catfish” asupra industriei chineze: introducerea unui mare concurent care i-ar face pe rivalii chinezi să înoate mai repede.
Robotul Optimus al Tesla a avut un efect similar, a spus Hu.
Producătorul de automobile din SUA a introdus pentru prima dată Optimus în 2021, pe care CEO-ul Elon Musk l-a prezentat apoi drept ”mai semnificativ decât afacerea cu vehicule de-a lungul timpului”.
Compania lui Musk foloseşte o abordare de inteligenţă artificială pentru Optimus, modelată pe software-ul său ”Full Self-Driving” pentru vehicule electrice.
Concurenţii şi analiştii chinezi spun că Tesla are poziţia de lider timpuriu în AI, dar China are capacitatea de a reduce preţul de producţie.
Tesla l-a arătat pe Optimus, asemănător unui manechin, stând într-o cutie de plexiglas lângă un Cybertruck la o expoziţie alături de conferinţa de la Beijing, săptămâna aceasta.
Optimus a fost depăşit de mulţi roboţi umanoizi chinezi care fluturau din mână, mergeau sau chiar ridicau din umeri, dar a fost încă unul dintre cele mai populare exponate şi asaltat de oameni care făceau fotografii.
”Anul viitor vor fi peste 1.000 de compatrioţi ai mei în fabrică”, spunea un panou de lângă Optimus.
Tesla, într-o declaraţie, a reiterat că se aşteaptă să treacă dincolo de prototipuri pentru a începe să producă Optimus în volume mici anul viitor.
ROBOŢI PE LINIA DE MONTAJ
UBTECH Robotics, listată în Hong Kong, şi-a testat şi roboţii în fabrici de maşini. A început cu Geely şi a anunţat joi o înţelegere pentru a le testa la o fabrică Audi din China.
”Până anul viitor, obiectivul nostru este să se producă în masă”, a declarat Sotirios Stasinopoulos, managerul de proiect al UBTECH. Asta ar însemna până la 1.000 de roboţi care lucrează în fabrici, a spus el.
”Este prima piatră de hotar către o implementare la scară largă”.
UBTECH foloseşte cipuri Nvidia în roboţii săi, dar peste 90% dintre componente sunt din China. Actuala generaţie de roboţi de producţie – braţe masive capabile de sudare şi alte sarcini – a fost condusă în cea mai mare parte de companii din afara Chinei, printre care Fanuc din Japonia, grupul de inginerie elveţian ABB şi Kuka din Germania, deţinută de producătorul chinez de electrocasnice Midea.
China este lider mondial cu roboţi de producţie instalaţi în fabrică, mai mult de trei ori decât numărul din America de Nord, potrivit Federaţiei Internaţionale de Robotică.
Xin Guobin, viceministrul Chinei pentru industrie şi tehnologia informaţiei, a declarat la deschiderea evenimentului de la Beijing că ministerul său a implementat îndrumările lui Xi şi a făcut din China ”o forţă importantă în industria roboţilor globale”.
În noiembrie anul trecut, ţara a cerut producţia în masă de roboţi umanoizi până în 2025, dar aceasta va începe la o scară mult mai mică decât este necesar pentru a transforma producţia de vehicule electrice.
”Cred că este probabil să treacă cel puţin 20 până la 30 de ani până când roboţii umanoizi pot realiza aplicaţii comerciale la scară largă.