Actualitate
Producătorii elveţieni de ceasuri au pornit în cucerirea pieţei din India
Producătorii elveţieni de ceasuri îşi îndreaptă din ce în ce mai mult atenţia spre India, graţie unui recent acord de liber schimb care va deschide treptat poarta pentru exporturile de ceasuri de lux pe această piaţă imensă, transmite AFP.
Însă dacă unele mărci sunt deja în block-starturi, altele au decis să mai aştepte puţin pentru a vedea dacă India va deveni sau nu un nou Eldorado.
„India are un potenţial enorm”, a declarat noul preşedinte al Federaţiei elveţiene de orologerie,Yves Bugmann, la închiderea salonului Watches and Wonders de la Geneva. În pofida populaţiei sale de 1,4 miliarde de locuitori, India s-a clasat în 2023 abia pe locul 22, cu puţin în faţa Austriei, în topul ţărilor unde Elveţia a exportat cele mai multe ceasuri, subliniază Yves Bugmann.
Valoarea exporturilor de ceasuri elveţiene în India a fost anul trecut de doar 218,8 milioane de franci (224,8 milioane de euro), cu mult în urma Chinei (2,7 miliarde de franci) şi SUA (4,1 miliarde de franci).
Taxele ridicate au descurajat de mult timp producătorii elveţieni de ceasuri, în special cele mai scumpe mărci. Chiar dacă modul de calcul al taxelor din India este unul complicat, ele includ taxe vamală de aproximativ 20% pentru ceasuri, o taxă de 18% pentru bunuri şi servicii plus o suprataxă suplimentară.
Cu toate acestea, luna trecută, după 16 ani de negocieri, Asociaţia Europeana a Liberului Schimb (AELS), din care face parte şi Elveţia, a semnat un acord de liber schimb care „va reduce progresiv taxele vamale pe o perioadă de şapte ani”, a explicat Bugmann.
„Este o piaţă extrem de interesată însă va fi asta noul El Dorado al industriei de orologerie? Nu ştim încă”, a recunoscut Bugmann.
Într-un studiu publicat la mijlocul lunii octombrie 2023, firma de consultanţă Deloitte estima că exporturile de ceasuri elveţiene spre India ar putea trece de 400 de milioane de franci în 2028. În plus, în decursul unui deceniu, India ar putea urca printre primele 10 pieţe pentru ceasurile elveţiene, graţie celor foarte bogaţi dar şi unei clase mijlocii în creştere. Odată cu semnarea acordului de liber schimb, „avem senzaţia că lucrurile încep să se mişte”, a declarat autorul raportului Karine Szegedi, cu ocazia salonului de la Geneva.
„Simţim un apetit imens şi trebuie să fii primul pentru a te impune”, spune Edouard Meylan, director general la H. Moser, o mică marcă în expansiune care vinde ceasuri cu un preţ mediu de 40.000 de franci. Această marcă s-a aliat deja cu un distribuitor local pentru a deschide un magazin la New Delhi în acest an, înainte de Diwali, o sărbătoare care în acest an va fi celebrată la finele lunii octombrie şi începutul lunii noiembrie.
La rândul său, preşedintele Patek Philippe, Thierry Stern crede că India va fi cu siguranţă o piaţă avută în vedere, dar precizează că va fi interesantă în special pentru „mărcile care produc în cantităţi mari”. Patek Philippe, ale cărui ceasuri se vând la licitaţie pentru mai multe milioane de franci, nu produce decât 72.000 de ceasuri pe an, o cantitate mică dar care se traduce prin liste luni de aşteptare.
Marca Raymond Weil, care este deja prezentă pe piaţa din India, a salutat acordul AELS, care îi va facilita afacerile. „Bunicul meu avea o preferinţă specială pentru această piaţă care s-a dezvoltat în anii 1980”, ceea ce i-a permis să dobândească o anumită notorietate astfel că în prezent această piaţă reprezintă 5% din cifra sa de afaceri, spune Elie Bernheim, care reprezintă cea de a treia generaţie la cârma firmei de familie.