Transporturi
Producătorii și importatorii de automobile din România susțin subvenții de 8.500 de euro pentru mașinile electrice în 2025
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) susține implementarea unui nou Program ‘Rabla’ cu subvenții eficiente, de 8.500 de euro pentru mașinile electrice (EV), care să ofere predictibilitate cel puțin până în anul 2030, susține președintele organizației, Dan Vardie.
‘APIA continuă să fie un pilon de referință în furnizarea de analize precise și perspective vizionare asupra industriei auto din România, cu o marjă de precizie de până în 1%. Evoluția pieței în 2025 va depinde atât de factori economici și de cererea consumatorilor, cât și de deciziile politice ce pot accelera sau frâna tranziția către electromobilitate. Așa cum am văzut în 2024, reducerea bruscă a subvențiilor pentru mașinile electrice a avut un puternic impact negativ asupra pieței. APIA rămâne și în 2025 un partener activ în dialogul cu autoritățile și susține implementarea unui nou Program Rabla cu subvenții eficiente, de 8.500 euro pentru EV-uri și care să ofere predictibilitate cel puțin până în 2030 și sprijin adevărat creșterii segmentului de vehicule verzi. Milităm pentru măsuri legislative complementare pentru dezvoltarea infrastructurii stațiilor de încărcare și pentru adoptarea unor pași concreți, planificați, în direcția unei mobilități sustenabile în România’, a spus Vardie, într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES.
Conform Prognozei Pieței Auto, realizată de APIA, în 2025, piața generală de autovehicule noi înmatriculate nu va mai fi în creștere ca în ultimii trei ani, fiind estimată o ușoară scădere de 0,4%, cu un număr de 179.000 de unități comercializate.
‘Deși autoturismele noi vor avea o curbă ușoară de creștere (+0,7%), valoare estimată și pentru categoria HCV+Bus (+0,7%), scăderea pieței va fi indusă de contractarea segmentului vehiculelor comerciale ușoare + minibus care va înregistra o scădere a numărului înmatriculărilor de -8,3%, în anul 2025’, notează analiza de specialitate.
În același timp, autovehiculele ‘electrificate’ vor avea o creștere de 34,6% față de 2024, înregistrând un ritm mult mai intens decât în anii precedenți, tendință ce va direct influențată de viitoarele condiții de subvenționare ce vor fi stabilite prin Programul ‘Rabla 2025’.
Pentru autoturisme, prognoza APIA pentru anul în curs arată menținerea ponderii de aproximativ 84% din totalul înmatriculărilor de vehicule noi, cu un volum de aproximativ 150.000 de unități, în creștere cu doar 0,7%, de la un an la altul.
În cadrul unei analize mai aprofundate, în funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, APIA previzionează pentru prima dată scăderi pe ambele tipuri de motorizări clasice și anume: mașinile pe benzină vor înregistra o ușoară scădere (-4,5%) față de 2024, reprezentând 58% din volumul înmatriculărilor de autoturisme, în timp ce mașinile echipate cu motoare diesel vor avea un declin de 39%, până la o cotă de piață de 8,3% din total.
Pe de altă parte, autoturismele ‘verzi’, respectiv cele electrice (100% electrice și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), se previzionează o cotă de piață de 33,7%, în acest an. Astfel, în 2025 se estimează că se vor înmatricula, în România, de aproape patru ori mai multe autoturisme ecologice decât cele cu motorizare diesel.
‘Autoturismele 100% electrice vor recupera terenul pierdut anul trecut și vor reveni pe creștere susținută de +28,3%, cu o cotă de aproximativ 25% din total înmatriculări mașini ‘electrificate’ și 8,3% din totalul pieței de autoturisme. Vedetele anului 2025 vor continua să fie hibridele, cu 41,7% creștere estimată și ocupând aproape 60% din piața de autoturisme ‘electrificate’ și 20% din totalul pieței de autoturisme’, precizează APIA.
În funcție de segmente, evoluție va mixtă, după cum urmează: Segmentul A (+11,6%), Segmentul B (-13,5%), Segmentul C (+1,4%), Segmentul D (+3,4%), Segmentul E (+8,9%), Segmentul F (-9,1%), SUV (+3,6%), MPV (+23,5%) și Segmentul Sport (-6,7%).
‘În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV va menține prima poziție, cu o cotă de aproximativ 50%, în creștere față de 2024, urmat de Clasa C cu o cotă de aproximativ 29% și de Clasa B cu o cotă de 12%, în scădere ușoară față de cota deținută în 2024. Analizând evoluția înmatriculărilor autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4) în ultimii 5 ani, estimăm că această categorie va deține în 2025 o cotă de piață de aproximativ 24,7%, cu o creștere de doar +0,8% a numărului de înmatriculări față de anul trecut’, se menționează în raport.
La categoria autovehicule comerciale plus minibus, în 2025, se estimează o scădere de 8,3%, față de 2024, cu o cotă de piață, din totalul autovehiculelor înmatriculate, de aproximativ 11,2%, un nivel ușor mai mic decât cel atins în anul anterior, de 12,1%. ‘Creșterea pentru înmatriculările din categoria LCV + Minibus ‘electrificate’ este estimată la aproximativ +19,3% față de anul 2024, conform previziunilor APIA, ceea ce ar presupune o încetinire a ritmului avut în anii precedenți’, potrivit datelor centralizate.
În cazul vehiculelor comerciale grele și autobuze, această categorie se va menține pe un ușor ritm de creștere, de 0,7%, din care segmentul ‘electrificatelor’ HCV+Bus va înregistra un salt de 8,9%, anul acesta.