O propunere legislativă B402/2023 de modificare a Codului fiscal care vizează cota redusă de TVA 9% pentru alimente, inclusiv băuturi, cu excepția băuturilor alcoolice și a băuturilor nealcoolice care se încadrează la codurile NC 2202 10 00 și 2202 99 a fost înregistrată pentru dezbatere la Senat, pe 15 iunie 2023.
Aplicabilitatea articolului de lege care ar urma să fie modificat prin această propunere legislativă a fost un subiect intens dezbătut și de interes pentru toți comercianții și producătorii de băuturi nealcoolice, la finalul anului trecut și, mai ales, la începutul acestui an.
Mai precis, articolul a generat întrebări privind intenția legiuitorului, respectiv ce cotă de TVA ar trebui aplicată: 9% sau 19%, părerile fiind împărțite la acel moment. În timp situația a fost lămurită, astfel că în cazul livrării de băuturi nealcoolice precum băuturile răcoritoare, energizantele, dar și băuturi precum cafeaua, ceaiul, cappuccino, băuturile pe bază de soia sau alte băuturi vegetale, precum și unele siropuri considerate suplimentare alimentare, se aplică cota de TVA de 19%.
Actuala propunere de modificare a articolului de lege care a dus la controverse prevede că, începând cu 1 ianuarie 2024, se va aplica o cotă de 9% pentru anumite băuturi nealcoolice pe baza de plante, precum cele din soia, cereale, semințe sau anumite fructe.
O altă categorie de băuturi nealcoolice pentru care este propusă aplicarea cotei reduse de TVA de 9% o reprezintă băuturile cu conținut de grăsimi din produse lactate sub 0,2% din greutate, unde ar intra printre altele, de exemplu, cafeaua cu un conținut de grăsimi provenite din produse lactate sub 0,2 % din greutate.
Astfel, ar însemna că această categorie de băutură de tip cafea va fi singura dintre toate băuturile de tip cafea căreia i se va aplica o cotă de TVA de 9%. Toate celelalte băuturi de tip cafea, respectiv cafeaua fără lapte sau cafeaua cu lapte cu un conținut de lapte de 0,2% din greutate sau peste această valoare, vor avea în continuare o cotă de TVA standard de 19%.
De asemenea, este foarte important de subliniat că o astfel de modificare nu se poate limita la prevederile legislației de TVA și ar fi necesară o clasificare tarifară corectă din punct de vedere vamal, acest lucru implicând o analiză detaliată a caracteristicilor produselor comercializate.
Având în vedere că propunerea legislativă abia a intrat în procesul de dezbatere parlamentară, există premise ca forma finală să conțină prevederi clare astfel încât să nu mai existe divergențe în privința aplicabilității, acordând totodată răgazul necesar pentru companii de a le analiza și aplica în funcție de tipurile de băuturi nealcoolice din portofoliul lor, începând cu data de 1 ianuarie 2024.
Inge Abdulcair – Director PwC
Ludmila Petrescu – Senior Manager PwC