Analize
RCA conduce, asigurările generale și de viață prind viteză
Piața asigurărilor este dominată de polițele RCA – răspundere civilă obligatorie -, cu o pondere de 47% la nivelul primului trimestru al anului (ultimele date disponibile), în ciuda scăderii valorii primelor subscrise cu aproximativ 17%. Ponderea RCA rămâne sus și va rămâne în condițiile în care înmatriculările de autoturisme cresc, la fel și parcul auto din România. Problema cea mai mare a asigurărilor este tot piața RCA, care a furnizat cele mai mari falimente (Euroins și City Insurance) și unde oamenii plătesc pentru greșelile altora.
Problemele din piața RCA au dus și la un război declarativ între asiguratori pe o parte și transportatori și atelierele de reparații, pe de alta. Asiguratorii acuză, pe bună dreptate uneori, service-urile că umflă nejustificat facturile de daună, patronii de service acuză companiile de asigurare că nu achită facturile la timp sau niciodată. Transportatorii, cei care plătesc primele de asigurare, acuză prețurile mari cerute de asiguratori. Cum piața este de multe ori inundată de informații false sau exagerate, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) a decis lansarea unui site de „fact check” pentru aceste informații, adevaruldesprerca.ro, unde să poată răspunde cu cifre reale. Prima informație combătută este cea legată de faptul că în primul trimestru al anului asigurătorii ar fi achitat despăgubiri mai reduse cu 9% față de aceeași perioadă din 2023. UNSAR arată că au fost achitate în baza polițelor RCA despăgubiri cu circa 30% mai mari față de aceeași perioadă din 2023, conform datelor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Astfel, în primul trimestru al anului 2024, au fost plătite indemnizații totale în valoare de 1,56 miliarde lei (dintre care 940 milioane lei plătite de asigurătorii rămași în piață, 350 milioane lei de către FGA și 270 milioane lei de către sucursale), în creștere cu aproximativ 30% față de aceeași perioadă din 2023, când au fost achitate 1,2 miliarde lei.
Suma achitată este totuși mai mică decât cea încasată din primele brute subscrise și care s-a ridicat la 1,8 miliarde lei pentru clasa de asigurări A10, adică Răspundere civilă pentru utilizarea vehiculelor auto terestre. Pe clasa A3, adică asigurare pentru Vehicule terestre, exclusiv materialul feroviar rulant, s-au încasat 869 milioane lei în primul trimestru din 2024, ultimele date disponibile la ASF. Creșterea încasărilor este pusă pe seama majorării primei de asigurare. De altfel, în ultimii cinci ani, prime medie a RCA s-a dublat, de la 472 de lei în 2019 până la 977 de lei în 2023 pentru persoanele fizice și de la 1.198 de lei până la 1.906 lei pentru persoanele juridice. Pe total piață, adică și populație și companii, prima medie a urcat de la 639 de lei în 2019 până la 1.219 lei în 2023, conform datelor ASF. Primele de asigurare au fost ținute jos mulți ani de companii precum City Insurance și Euroins, care se bazau pe prețul mic pentru a atrage clienți, dar practica s-a dovedit a fi falimentară, iar acum Fondul de Garantare plătește oalele sparte și neachitate. Dar autoritățile au fost nevoite și să intervină în piață pentru a limita creșterea, care amenința să arunce în haos sectorul de transporturi. Pe de altă parte, parcul auto al României continuă să crească anual cu câteva sute de mii, deși majorarea s-a mai domolit mai ales în ceea ce privește înmatricularea de mașini second-hand. În 2024 s-a depășit cifra de 8 milioane pentru autoturisme, la care se adaugă peste două milioane de vehicule comerciale, tractoare, motociclete, autobuze și vehicule speciale. Conform legii, toate vehiculele care sunt folosite în spațiul public trebuie asigurate, dar dacă ne uităm la datele ASF observăm mai puțin de 8 milioane de vehicule sunt asigurate. Numărul de vehicule cu RCA crește oricum, datorită intrării de vehicule în țară, dar aceasta nu înseamnă că toate sunt asigurate.
Afaceri cu profit asigurat
Valoarea primelor brute subscrise pe piața asigurărilor din România (societăți autorizate și supravegheate de ASF și sucursale) a depășit 5,5 miliarde lei în primul trimestru al 2024, în creștere cu 3,2% față de perioada similară a anului anterior. Dinamica pozitivă a fost susținută de creșterea ambelor segmente de asigurări. Asigurările generale au înregistrat o creștere cu 1%, în timp ce asigurările de viață au crescut cu 13,1% față de primele trei luni din 2023. O analiză mai detaliată pe clase de asigurare arată că cea mai semnificativă influență asupra creșterii activității de subscriere pe plan local au avut-o clasele A8 (Incendiu și calamități naturale), A3 (asigurarea auto facultativă) și C1 (asigurările de viață tradiționale). Pe de altă parte, clasa A10 (RCA și CMR) a înregistrat o scădere din perspectiva primelor brute subscrise în trimestrul I 2024. Factorul principal care a stat la baza diminuării activității de subscriere pe acest segment este încetarea de drept în luna decembrie 2023 a polițelor încheiate de Euroins în primul trimestru din 2023, înainte de retragerea autorizației, care ar fi expirat în primul trimestru din 2024.
Primele brute subscrise de societățile autorizate și supravegheate de ASF au fost de 4,8 miliarde lei, reprezentând 86% din volumul total subscris pe teritoriul României, în timp ce primele subscrise de sucursalele care derulează activitate pe teritoriul României în baza libertății de stabilire au avut o valoare de 768 milioane lei în primele trei luni din 2024.
Pe piața asigurărilor din România 25 de societăți sunt autorizate de ASF să desfășoare activitate, iar 15 sucursale derulează activitate în baza dreptului de stabilire (Freedom of Establishment). Profitul net al societăților de asigurare la nivelul întregii piețe a continuat să crească și în 2023, tendință manifestată începând cu 2021, influența principală fiind creșterea tarifelor RCA, segmentul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto fiind cel mai bine reprezentat pe piața asigurărilor din România. Așadar, societățile de asigurare au înregistrat un profit net total în valoare de 940 milioane de lei, în creștere cu 22% față de 2022.