Transporturi

România vrea bani de la BEI pentru trei proiecte de electrificare a căii ferate

Posted on

Foto: iStock

Cererea de finanțare din Fondul de Modernizare a proiectelor de electrificare a trei linii de cale ferată a fost fundamentată și trimisă spre evaluare și aprobare la Banca Europeană de Investiții. Proiectele vizează liniile de cale ferată Videle (Rădulești) – Giurgiu Nord (67 km) și Constanța – Mangalia (43 km), care au fost eliminate din lista proiectelor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), precum și calea ferată Chiajna – Jilava.

În urma reducerii alocărilor financiare nerambursabile pentru 21 de state membre ale Uniunii Europene, sprijinul financiar nerambursabil acordat României prin PNRR a fost diminuat cu 2,11 miliarde euro. 

Prin urmare, a fost redus, în cadrul componentei C4 – transport sustenabil, sprijinul financiar nerambursabil în valoare de 236 milioane euro alocat pentru electrificarea liniilor de cale ferată Videle (Rădulești) – Giurgiu Nord și Constanța – Mangalia. Pentru că proiectele sunt importante pentru ecosistemul feroviar românesc, finanțarea de la BEI, soluția aleasă de guvernanți, pare rapidă și relativ ușor de accesat. 

Două oferte pentru Constanța – Mangalia

CFR Infrastructură a anunțat că două companii au depus oferte la procedura de licitație pentru lucrările de reabilitare și electrificare pe cei 43 de km dintre Constanța și Mangalia. Cele două oferte au venit din partea Asocierii Drum Asfalt – SC Alstom Transport SA și Asocierii IC ICTAS Insaat Sanayi Ve Ticaret A.S. – Rotary Construcții Mentenanță. Un mare avantaj după electrificare va fi că trenurile de lung parcurs nu mai trebuie să schimbe locomotiva la Constanța (din electrică în diesel), ceea ce va face staționarea mai scurtă. De asemenea, în gările și haltele din stațiuni staționările vor fi mai scurte după ce va fi linie dublă pe o bună parte din traseu și trenurile nu vor mai trebui să se aștepte unul pe altul. Durata execuției proiectului este prevăzută la 24 de luni.

1,64 miliarde de lei pentru calea ferată Rădulești – Giurgiu Nord

Un alt proiect avut în vedere este cel de electrificare al liniei de cale ferată Rădulești – Giurgiu Nord. Valoarea totala a investiției (inclusiv TVA) este de 1.649.774.000 lei, iar durata de execuție a investiției este de 30 luni, se arată în Hotărârea Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Electrificarea liniei feroviare Rădulești – Giurgiu Nord”, lucrare de utilitate publica de interes național. Investițiile ce vor fi realizate în cadrul proiectului presupun electrificarea liniei pe întreagă lungime a traseului și îmbunătățirea infrastructurii existente pentru creșterea vitezei de circulație, la viteza de 120 km/h, pentru trenurile de călători, respectiv de 60-80 de km/h, pentru trenurile de marfa. Sectorul de cale ferată Rădulești – Giurgiu Nord face parte din parcursul românesc de tranzit pentru trenuri de marfă Curtici – Giurgiu (670 km), care este electrificat până în stația Radulesti, inclusiv. Sectorul de cale ferată Radulești – Giurgiu Nord este singurul sector neelectrificat din parcursul coridorului european de marfa RFC 7 Praga – Atena (aproximativ 2.000 km), ce străbate Cehia, Slovacia, Austria, Ungaria, România, Bulgaria și Grecia.

Linia de cale ferată București – Giurgiu este primul traseu de cale ferată construit în România, făcând abstracție de liniile construite anterior în timpul Imperiului Habsburgic. Calea ferată București Progresu – Giurgiu străbate Câmpia Română prin două județe, Ilfov și Giurgiu, fiind compusă din 2 linii:

  • linia 103 Progresu – Jilava  –  Giurgiu Oraș în lungimea de 61,911 km
  • linia 106A Giurgiu Nord – Frontiera Ruse în lungimea de 5,656 km

În cadrul acestui proiect ete prevăzută și eletrificarea liniilor de cale ferată Chiajna cap Y – Giurgiu Nord Frontieră, Progresu – Jilava, Giurgiu Nord – Giurgiu Oraș. La sfârșitul anului trecut, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a calculat că modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră  va costa 2,89 miliarde de lei, fără TVA. Linia de cale ferată București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră este parte a rețelei TEN-T Comprehensive (rețeaua TEN-T- globală sau extinsă) și este amplasată pe ruta fostului coridor IX Pan -European. Aceasta este o linie importantă care face legătura între Coridorul Rin – Dunăre (fostul Coridor IV) și țările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia), prin traversarea Dunării pe Podul Prieteniei, în sectorul de graniță dintre România și Bulgaria.

Eurogara Chitila, un proiect avangardist

La nivel metropolitan, viziunea pe mobilitate își propune îngroparea triajului Chitila și câștigarea resursei de teren, precum și construirea unei noi gări (Eurogara) la centură, în zona Chitila, traseul îngropat făcând legătura doar între Gara de Nord și Eurogară. Acest plan se regăsește PUG-ul Dinamic al Capitalei, document inclus în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) București-Ilfov, care s-a aflat până pe 11 februarie în dezbatere publică.

Cele mai citite știri

Exit mobile version