Analize

Românii scad bugetul pentru sărbători, pe fondul creşterii preţurilor

Foto: iStock

Aproape trei sferturi dintre români (72%) sunt îngrijoraţi de creşterea preţurilor, iar majoritatea va aloca un buget mai mic per achiziţie, comparativ cu anul 2023, indică rezultatele 2024 Holiday Shopping Report, cel mai recent studiu Offerista derulat la nivel european.

Sărbătorile sunt prilej de întâlniri cu cei dragi, dar şi una dintre cele mai intense perioade de cumpărături de pe parcursul anului. Anul acesta, însă, vin şi cu îngrijorări financiare, după cum a relevat studiul.

Nu doar românii, ci şi restul europenilor sunt îngrijoraţi de aspectele financiare, inclusiv în contextul sărbătorilor.

„Sărbătorile de anul acesta sunt influenţate, la nivel european, de preocupările economice ale consumatorilor, care au un impact direct asupra felului în care aleg să îşi planifice cheltuielile la final de an, majoritatea declarând că are de gând să reducă drastic bugetul pentru anumite categorii de cumpărături”, arată studiul.

Inflaţia este o preocupare majoră la nivel european, Franţa (85%) raportând cea mai mare îngrijorare, urmată îndeaproape de Spania (76%) şi Italia (73%). Creşterea costurilor, preţul energiei şi presiunile financiare personale influenţează cumpărătorii să se concentreze asupra cheltuielilor esenţiale, în special asupra alimentelor şi băuturilor.

Consumatorii din România au raportat preocupări similare atunci când se gândesc la perioada sărbătorilor de anul acesta, 72% dintre respondenţi declarând că principala problemă care îi îngrijorează este creşterea preţurilor/inflaţia, urmată de creşterea preţurilor la energie/gaze cu 56%. Sănătatea este pe locul al treilea, cu 39%, urmată îndeaproape însă de temerile legate de situaţia financiară proprie, cu 35%.

În contextul îngrijorării legate de finanţe, multe persoane îşi concentrează bugetele de sărbători pe articole esenţiale, reducând în acelaşi timp cheltuielile discreţionare, iar peste 90% dintre români au declarat că vor limita cheltuielile la categorii de cumpărături precum: electrocasnice (56%), îmbrăcăminte (54%), mobilă (54%), restaurante (51%), călătorii (48%).

De asemenea, peste o treime dintre români (37%) vor începe cumpărăturile mai devreme anul acesta, principalul motiv pentru această abordare fiind eşalonarea cheltuielilor (46%), urmat îndeaproape de dorinţa de a avea mai mult timp la dispoziţie pentru planificarea achiziţiilor (40%), motivul de pe locul al treilea fiind evitarea stresului de ultim moment (35%).

„Impactul situaţiei economice este resimţit puternic de români în 2024, 11% dintre aceştia declarând că nu intenţionează să facă cumpărături de Crăciun anul acesta din cauza puterii de cumpărare reduse”, relevă datele studiului.

Ca răspuns la inflaţie, mulţi consumatori europeni adoptă o abordare proactivă şi strategică a cumpărăturilor de sărbători, valorificând ofertele şi promoţiile pentru a-şi optimiza bugetele.
Românii nu fac excepţie, iar atunci când vine vorba de cadourile de Crăciun, cele mai importante aspecte pentru ei sunt raportul calitate-preţ (36%), promoţiile (28%) şi varietatea ofertei care le dă posibilitatea de a achiziţiona totul dintr-un singur loc (13%).

Anul acesta, din cauza situaţiei economice, aproape două treimi dintre consumatorii români vor aloca acelaşi buget pentru cumpărăturile de sărbători ca în 2023 (65,13%), în timp ce aproape 20% dintre consumatori vor aloca un buget total mai mic.

Bugetul mai mic alocat pentru sărbători va însemna că anul acesta consumatorii intenţionează să cheltuie mai puţin pe fiecare cadou (35%), vor alege produse total diferite cu un preţ mai mic (29%) sau vor opta pentru alternative mai ieftine ale aceloraşi produse (20%), iar pentru branduri va însemna o presiune şi mai mare de a reuşi să ajungă cu ofertele proprii la consumatori, pentru a-i convinge.

În termeni absoluţi, aproape 40% dintre consumatorii români intenţionează să cheltuie între 500 şi 1.000 lei pentru cumpărăturile de Crăciun, 24% au un buget total alocat de sub 500 lei, în timp ce 22% vor cheltui între 1.000 şi 2.000 de lei anul acesta de sărbători.

Principalele categorii de achiziţii pe care le au în vedere românii de sărbători sunt mâncarea şi băuturile (52%), decoraţiunile şi alte produse pentru casă (42%), hainele, pantofii, accesoriile, sport (31%), cosmetice şi parfumuri (24%) şi jucăriile (20%).

Deşi media digitală este principalul canal pentru informare legat de promoţii, românii îşi fac cumpărăturile predominant în magazine fizice. La nivel european, iar România nu face excepţie, consumatorii apelează din ce în ce mai mult la sursele digitale pentru a se informa despre promoţii şi oferte, media digitale având o utilizare aproape dublă faţă de media clasice.

Astfel, pentru a afla informaţii despre ofertele de Crăciun, consumatorii români preferă să se informeze de pe site-urile oficiale ale magazinelor/brandurilor (53%), urmate de social media (33%) şi abia apoi de TV (28%) şi presă (21%).

În acelaşi timp, când vine vorba de a găsi inspiraţia pentru cumpărăturile de sărbători, magazinele locale conduc topul preferinţelor românilor (43%), urmate îndeaproape de canalele de social media, cu 38%, şi pe locul al treilea de TV, cu 30%.

Românii preferă să vadă şi să testeze ceea ce cumpără aşa că, inclusiv atunci când vine vorba de cumpărăturile pentru sărbători, majoritatea (59%) va realiza achiziţiile în magazine fizice, puţin peste o treime (34%) au declarat că vor face cumpărături atât în magazine, cât şi online, şi doar 7% exclusiv online.

„Această dependenţă combinată de căutare digitală şi de abordare hibridă în materie de cumpărături reflectă modul în care consumatorii europeni navighează în căutarea valorii. Achiziţia în regim hibrid este într-o creştere clară în România, însă tendinţa de informare din surse digitale este puternică şi arată că, deşi consumatorul român încă preferă să şi vadă produsul înainte de achiziţie, procesul de selectare şi pregătire a listei se realizează predominant (şi din ce în ce mai mult) online. Iar acest aspect face să devină esenţial felul în care retailerii şi brandurile îşi prezintă ofertele în mediul digital şi modalităţile alese pentru a le face să ajungă la consumatori în contexte relevante”, susţine Cătălin Paţachia, Country Manager Offerista România, în comunicat.

2024 Holiday Shopping Report a fost realizat online în septembrie şi octombrie 2024, prin intermediul aplicaţiilor deţinute de ShopFully şi Offerista şi a vizat consumatori cu vârste de peste 18 ani de pe 8 pieţe europene (Austria, Bulgaria, Germania, Franţa, Ungaria, Italia, România, Spania şi Ungaria), colectând date de la un eşantion reprezentativ la nivel naţional pentru fiecare ţară în parte.

Studiul evidenţiază felul în care consumatorii europeni îşi gestionează anul acesta deciziile legate de cheltuieli şi dezvăluie un peisaj modelat de presiuni economice, bugete strategice şi preferinţe de cumpărare în continuă evoluţie, oferind informaţii esenţiale pentru brandurile şi retailerii care doresc să se conecteze eficient cu consumatorii.

Offerista, liderul de piaţă european pe segmentul de Retail Marketing Digital, este prezent pe piaţa din România din anul 2019, oferind servicii digitale complete pentru a conecta cumpărătorii în căutare de oferte cu retailerii.

Offerista Group oferă servicii de comunicare digitală integrată pentru branduri şi retaileri, folosind soluţii tehnologice de ultimă oră, adaptate pieţei locale şi îmbunătăţite constant, şi beneficiază de expertiza unei echipe de 150 de profesionişti seniori, la nivel de reţea.

Cele mai recente știri

To Top