Analize
Românii vor să investească în Inteligență Artificială. Câți dețin deja acțiuni legate de AI
Aproape două treimi dintre investitorii de retail la nivel mondial (62%) deţin în prezent sau intenţionează să deţină în viitor acţiuni legate de Inteligenţă Artificială (IA), iar 50% dintre români sunt interesaţi de achiziţia unor astfel de instrumente, potrivit datelor din cel mai recent studiu Retail Investor Beat (RIB) al platformei de tranzacţionare şi investiţii eToro.
La ora actuală, mai mult de un sfert (27%) dintre investitorii individuali au în portofoliul lor de investiţii acţiuni de IA, printre aceştia fiind prezenţi şi 26% dintre români. Alţi 35% din totalul celor chestionaţi au declarat că intenţionează să investească în viitor în companii de inteligenţă artificială, iar 30% au spus că nu sunt interesaţi.
Din eşantionul respondenţilor intervievaţi, românii par şi mai entuziasmaţi de IA, cu aproape 50% din total care şi-au declarat intenţia de a achiziţiona acţiuni de acest fel, în timp ce doar 18% au spus că nu sunt interesaţi.
Conform cercetării, investitorii mai tineri au cel mai mare apetit pentru acest sector în creştere rapidă, 43% dintre ei având în prezent expunere la acţiuni ce privesc inteligenţa artificială, comparativ cu 34% pentru persoanele cu vârste cuprinse între 35 şi 44 de ani, 28% pentru persoanele cu vârste cuprinse între 45 şi 54 de ani şi 11% pentru investitorii cu vârste de peste 55 de ani.
La nivel mondial, investitorii individuali din SUA (32%) şi din Cehia (33%) sunt pe primul loc în ceea ce priveşte investiţiile în acţiuni legate de inteligenţa artificială, faţă de doar 20% dintre australieni, cel mai mic procent dintre toate ţările analizate. Investitorii români (26%) sunt la egalitate cu cei din Italia, Ţările de Jos şi Norvegia.
Investitorii individuali continuă să folosească tehnologia IA ca instrument ajutător în strategia lor de investiţii. Astfel, 12% dintre aceştia utilizează, în prezent, instrumente precum ChatGPT pentru a decide în ce să investească. Totodată, 14% dintre investitorii români au afirmat că folosesc un instrument de tip IA, dar procentul este mai mic decât cel de 19% afişat în trimestrul al treilea din 2023.
Şi pe acest segment, cei mai tineri investitori sunt cei care adoptă cel mai mult aceste mijloace, unul din cinci (20%) dintre cei cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani fiind utilizatori de instrumente de inteligenţă artificială, comparativ cu doar 3% dintre persoanele de peste 55 de ani. Dintre tinerii investitori români, 21% folosesc IA, în scădere accentuată faţă de cei 31% înregistraţi în urmă cu trei luni, dar în continuare tinerii sunt lideri între categoriile de vârstă. Doar 7% dintre investitorii mai în vârstă, de peste 55 de ani, folosesc acest tip de instrumente, procentul lor menţinându-se stabil în ultima jumătate de an, precizează analiza de specialitate.
Întrebaţi care sunt sectoarele şi clasele de active cărora le vor acorda cel mai probabil prioritate în lunile următoare, investitorii globali au menţionat criptoactivele (15%), urmate de activele în numerar, cum ar fi conturile de economii (13%) şi acţiunile naţionale (12%).
Dintre sectoare, cel de tehnologie conduce clasamentul, iar 14% dintre respondenţi au declarat că, cel mai probabil, îşi vor creşte investiţiile în această industrie. Acesta a fost urmat de serviciile financiare (11%) şi de sectorul imobiliar, sănătate şi energie (toate 9%).
Potrivit sursei citate, criptoactivele reprezintă clasa de active în care cei mai mulţi investitori români (22%) doresc să-şi mărească deţinerile, cel mai mare procent de investitori după polonezi (26%) din întregul sondaj. Criptoactivele sunt urmate în preferinţele românilor de activele în numerar şi de acţiunile străine (13%), precum şi de acţiunile naţionale (10%). În ceea ce priveşte creşterile deţinerilor pe sectoare, investitorii români preferă tehnologia (15%), urmată de energie, imobiliare (14%) şi servicii financiare (13%).
Cea mai recentă ediţie a Retail Investor Beat s-a bazat pe un sondaj realizat în rândul a 10.000 de investitori individuali din 13 ţări, de pe trei continente. Sondajul a fost realizat de compania de cercetare Opinium, în perioada 27 noiembrie – 8 decembrie 2023.