Tehnologie
Şeful Google search şi-a avertizat angajaţii despre ”noua realitate operaţională” şi le-a cerut să fie mai rapizi
Purtând un hanorac cu inscripţia “We use Math” (”Folosim matematica”), şeful Google search, Prabhakar Raghavan, a transmis un mesaj important pentru angajaţi la o întâlnire cu tot personalul, de luna trecută, şi anume că trebuie să se adapteze la ”o nouă realitate operaţională” şi că trebuie să fie mai rapizi, relatează Reuters.
Dar mai întâi a vrut ca ei să se aşeze şi să se simtă confortabil.
”Luaţi-vă ceaiurile boba”, a spus Raghavan mulţimii adunate într-un sală de la sediul companiei din Mountain View, California.
Raghavan, care raportează direct CEO-ului Sundar Pichai şi conduce grupuri cheie, inclusiv pe cele de căutare, reclame, hărţi şi comerţ, s-a adresat organizaţiei Google de cunoştinţe şi informaţii, care reuneşte peste 25.000 de angajaţi cu normă întreagă.
”Cred că putem fi de acord că lucrurile nu sunt aşa cum erau acum 15-20 de ani, lucrurile s-au schimbat”, a spus Raghavan, conform înregistrării evenimentului, obţinută de CNBC.
El s-a referit la industria de căutare, pe care Google a dominat-o timp de două decenii, devenind una dintre cele mai profitabile şi valoroase companii de pe planetă.
Raghavan a spus că afacerea cu reclame digitale a Google a devenit ”invidia lumii”.
El a menţionat că, în ultimii trei ani, veniturile anuale au crescut cu peste 100 de miliarde de dolari, depăşindu-le pe cele ale Starbucks, Mazda şi TikTok combinate.
Într-o companie cunoscută de mult în Silicon Valley pentru prânzurile sale gourmet gratuite şi beneficiile nesfârşite din campus, comentariile lui Raghavan servesc drept cel mai recent avertisment pentru angajaţi că creşterea pentru Google devine din ce în ce mai grea.
”Nu e ca şi cum viaţa va fi nemaipomenită, pentru totdeauna”, a spus el.
În aproximativ 35 de minute, Raghavan şi-a presărat discursul de trezire la realitate cu metafore sportive şi scandări.
”Dacă există o realitate clară şi prezentă a pieţei, trebuie să luăm startul mai repede, aşa cum o fac atleţi”, a spus el.
El a făcut referire la o concurenţă sporită şi un mediu de reglementare mai provocator. Deşi nu a numit anumiţi rivali, Google se confruntă cu presiuni din partea Microsoft şi OpenAI în inteligenţa artificială generativă.
”Oamenii vin la noi pentru că suntem de încredere. E posibil să aibă un nou gadget cu care oamenilor le place să se joace, dar totuşi vin la Google pentru a verifica ceea ce văd acolo, deoarece este sursa de încredere şi devine mai critică în această eră a IA generativă”, a spus Raghavan.
Raghavan a anunţat câteva schimbări tangibile. El a spus că compania intenţionează să construiască echipe mai aproape de utilizatori de pe pieţele cheie, inclusiv India şi Brazilia, şi a dezvăluit că scurtează timpul pentru a finaliza anumite proiecte, în efortul de a se mişca mai rapid.
”Este ceva de învăţat din acea execuţie cu o contracţie mai rapidă şi cu lungime de undă mai scurtă”, a spus el.
Afacerea în cloud a Google şi-a instruit, de asemenea, angajaţii să lucreze cu termene mai scurte, în ciuda faptului că au mai puţine resurse după reducerile de costuri, au declarat pentru CNBC surse care cunosc această problemă.
”Cu o oportunitate uriaşă în faţă, ne mişcăm cu viteză şi concentrare”, a declarat un purtător de cuvânt al Google pentru CNBC, când a fost solicitat să comenteze discursul lui Raghavan.
Purtătorul de cuvânt a subliniat adăugarea AI generativă la serviciile de căutare şi îmbunătăţirea calităţii căutării, adăugând: „
”Sunt multe altele care vor urma”.
În martie, Google a numit-o pe veterana companiei Elizabeth Reid în funcţia de vicepreşedinte, alocând căutarea şi raportarea către Raghavan.
”Maxime ridicate şi minime scăzute”
În multe privinţe, tonul lui Raghavan nu a fost o noutate. Google a redus costurile de la începutul anului 2023, când compania mamă Alphabet a anunţat planuri de a elimina aproximativ 12.000 de locuri de muncă, sau 6% din forţa de muncă a companiei.
Reducerile de locuri de muncă au continuat în acest an, cu mai multe disponibilizări la începutul lui 2024, iar directorul financiar Ruth Porat a declarat într-o notă de săptămâna trecută că compania îşi restructuează organizaţia financiară, o mişcare care va implica o reducere suplimentară.
Dar Raghavan a explicat clar că ceea ce se întâmplă acum nu este doar o continuare a anului 2023. El a remarcat că ultima întâlnire a grupului său a avut loc în urmă cu trei luni, deşi pentru unora li s-a părut ca trei ani.
”S-au întâmplat multe în ultimele trei luni”, a spus el, constând din ”maxime foarte mari şi minime mici”, a spus el.
În acel timp, Google a introdus generatorul său de imagini AI. După ce utilizatorii au descoperit inexactităţi care au devenit virale online, compania a retras funcţia în februarie.
Google s-a reorganizat pentru a încerca să rămână în fruntea cursei înarmărilor AI, pe măsură ce mai mulţi utilizatori se îndepărtează de căutarea tradiţională pe internet pentru a găsi informaţii online.
În viitorul raport al veniturilor care va fi publicat de Alphabet joi, Wall Street se aşteaptă la un al doilea trimestru consecutiv de creştere a veniturilor de la an la an.
Deşi aceasta marchează o accelerare faţă de cele câteva trimestre precedente, cifrele sunt şi în comparaţie cu unele dintre cele mai slabe rapoarte ale Google.
Chiar dacă Alphabet a raportat venituri şi profit mai bune decât se aştepta pentru al patrulea trimestru, veniturile din reclame au fost sub previziunile analiştilor, ceea ce a făcut ca acţiunile companiei să scadă cu peste 6%.
Între timp, boom-ul AI forţează compania să se concentreze din nou pe investiţii.
”Ne aflăm într-o nouă realitate a costurilor”, a spus Raghavan. Cu AI generativă, compania ”cheltuie o tonă mai mult pe maşini”, a spus el.
Creşterea organică încetineşte şi numărul de noi dispozitive care vin în lume ”nu mai este ceea ce era înainte”, a spus Raghavan.
”Ceea ce înseamnă că creşterea noastră în această nouă realitate operaţională trebuie câştigată din greu”, a adăugat el.
Raghavan a spus că apar provocări suplimentare, deoarece compania ”navighează într-un mediu de reglementare diferit de orice am văzut până acum”.
El a citat Legea pieţelor digitale a Uniunii Europene (DMA) şi a spus că compania încă află care vor fi obligaţiile sale de la Comisia Europeană.
DMA, care a devenit oficial aplicabilă luna trecută, îşi propune să restrângă practicile anticoncurenţiale în rândul companiilor de tehnologie.
”Asta are un impact asupra noastră”, a spus Raghavan, care i-a îndemnat pe angajaţi ”să întâlnească acest moment” şi ”să acţioneze cu urgenţă ,în funcţie de condiţiile pieţei”.
”Nu va fi uşor. Dar acestea sunt momentele şi istoria industriilor care ne vor defini”, a spus el.
Raghavan a spus că Google trebuie să abordeze provocările sale ”sistemice” şi să construiască ”noi muşchi pe care poate i-am lăsat să cadă un pic”.
El a lăudat echipele care lucrează la Gemini, principalul grup de modele AI al companiei. El a spus că au trecut de la lucrul 100 de ore pe săptămână la 120 de ore, pentru a corecta instrumentul de recunoaştere a imaginilor al Google, în timp util.
Acest lucru a ajutat echipa să remedieze aproximativ 80% dintre probleme în doar 10 zile, a spus el. Cu toate acestea, Google încă nu a readus funcţia de a genera imagini cu oameni.
Demis Hassabis, liderul AI al Google, a declarat în februarie, după ce instrumentul a fost eliminat, că va fi relansat în câteva săptămâni.
Raghavan a clarificat că eşecul în generarea imaginii nu s-a datorat lipsei de efort.
”Vreau să fiu clar, acesta nu a fost un caz în care cineva a slăbit şi a lăsat mingea”, a spus el.
Raghavan a spus că compania a demonstrat capacitatea de a se mişca rapid în chestiuni importante. De exemplu, el a evidenţiat un efort în 2023, când echipa Bard (acum Gemeni) şi echipa Magi, care se concentrează pe căutarea bazată pe inteligenţă artificială, au lansat produse în câteva luni. A fost ceva ce compania nu ar fi putut realiza, a sugerat el, cu un număr mai mare de angajaţi.
”Înţelegerea a fost ”Doamne, dacă am fi aruncat 2.000 de ingineri la aceste proiecte, nu am fi făcut-o”, a spus el, indicând că compania ar acorda o atenţie deosebită dimensiunii şi sferei echipelor.
Raghavan a vorbit şi cu criticii birocraţiei companiei.
Angajaţii s-au plâns de ani de zile că birocraţia în creştere a Google le-a afectat capacitatea de a lansa rapid produse. Acest lucru s-a agravat pe măsură ce compania şi-a extins rapid forţa de muncă în timpul pandemiei.
În 2022, pe lângă sondajul anual Google numit Googlegeist, Pichai a lansat un ”Sprint Simplitate” pentru a aduna feedback-ul angajaţilor cu privire la eficienţă.
”Numărul de acorduri şi aprobări necesare pentru a aduce o idee bună pe piaţă – acesta nu este modul Google”, a spus Raghavan. „Nu aşa ar trebui să funcţionăm.”
Raghavan a spus că liderii lucrează activ la eliminarea straturilor inutile din ierarhie, reluând comentariile anterioare de la Pichai.
”Am învăţat multe în ultimele trimestre. Nu pot să vă spun că toate poticniile au fost lăsate în urmă. Ceea ce contează este modul în care răspundem şi ce învăţăm”, a spus Raghavan.