Transporturi
Sorin Grindeanu: Proiectul noului terminal de la Craiova a fost întors de 20-30 de ori înainte să preiau mandatul la ministerul Transporturilor
România înregistrează o creștere fără precedent în transporturile aeriene, cu investiții majore în infrastructură, în extinderea și modernizarea capacităților aeroportuare. Cel mai recent exemplu este inaugurarea chiar astăzi a unui terminal ultramodern la Aeroportul Internațional din Craiova. Cu acest prilej, lideri ai industriei, factori de decizie, specialiști, investitori și instituții au analizat la Craiova potențialul transporturilor aeriene din România, în cadrul unei conferințe marca Income Magazine Corporate organizate de Antena 3 CNN. Tema dezbaterilor a fost sugestivă – „România – Decolare rapidă. Investiții spectaculoase și expansiune accelerată în transporturile aeriene”. În cadrul evenimentului fostul ministru al Transporturilor Sorin Grindeanu a dezvăluit dificultățile întâmpinate de proiect.
„Undeva la finalul anului 2021, când am preluat mandatul la Ministerul Transporturilor, împreună cu Bogdan Mîndrescu, secretar de stat responsabil pe zona aero din minister, am dat drumul la niște proiecte blocate. Efectiv blocate. Exemplul cel mai bun e cel de aici, de la Craiova. Au fost, și a venit doamna primar și mi-a spus atunci că de cel puțin 20-30 de ori a fost întors proiectul de la Craiova, acesta, care astăzi s-a terminat, de către vechea conducere a ministerului. Am dat drumul la finanțări și am semnat contracte pentru Craiova, Timișoara, Cluj, Baia Mare, Satu Mare, Târgu Mureș, Iași, Tulcea, Constanța, Sibiu, pentru că POIM cuprindea zone care puteau fi folosite și pentru finanțări în zona de aeroporturi. Acel program s-a finalizat la sfârșitul anului trecut și a fost o cursă contracronometru ca toți să terminăm cât mai mult din lucrări să poată fi accesate acele sume. Cel de aici, de la Craiova, e cel mai mare. Din punctul meu de vedere, la modul în care se dezvoltă Craiova, la modul în care autoritățile locale înțeleg să dezvolte, atât CJ cât și Primăria, să dezvolte județul și municipiul, în scurt timp cei care spun că e un terminal prea mare pentru ce are nevoie Craiova vor fi contraziși, n-am niciun fel de dubiu din acest punct de vedere. Mai ales că, e nevoie la Craiova, în Dolj și în Oltenia să continue investițiile în infrastructură, Craiova trebuie să fie legată de vestul României, implicit de vestul Europei prin drumul Craiova-Severin-Caransebeș-Lugoj. De asemenea, e în licitație drumul expres Craiova-Târgu Jiu, cred că sunt și atribuite trei loturi din șase, și să nu uităm legătura cu Bulgaria – Craiova-Calafat. Aceste lucrări vor transforma și mai mult Craiova, care deja s-a transformat în bine în ultimii ani.
Da, eu nu știu să fie vreo companie străină care să fi lucrat la vreunul dintre aceste terminale de care aminteam mai devreme. În mare majoritate e vorba de companii românești, ceea ce e foarte bine pentru că până la urmă înseamnă locuri de muncă, dezvoltare, inclusiv pentru companiile românești. Eu felicit constructorul, domnul Erbașu, care își diversifică activitatea în ultimii ani. Cât eram la minister știu că a intrat și pe zona de autostrăzi.
Cred că principalul proiect pe zona aceasta de aeroporturi care trebuie să se desfășoare pe viitor e cel legat de aeroportul București. Aeroportul București trebuie să se modernizeze, dar acela e principalul proiect pe care trebuie să-l avem în viitor. Galați – zona Galați Brăila e cea mai mare aglomerare urbană după București. Din punctul meu de vedere ce se poate dezvolta acolo e zona de cargo, mai mult decât zona de pasageri. Cum se pot dezvolta aeroporturile? Dacă și celelalte autorități locale înțeleg să facă lucrurile ca aici la Craiova. Aici după ce s-a terminat finanțarea, s-a venit cu implicare locală și s-a mers înainte”, a declarat Sorin Grindeanu în cadrul conferinței.