Costul vieții de zi cu zi rămâne principalul motiv de îngrijorare pentru tinerii români (43% dintre Millennials și 29% dintre cei din Generația Z), însă ponderea este în scădere ușoară față de anul trecut (când 44% dintre Millennials și 33% dintre reprezentanții Generației Z plasau acest factor pe primul loc), conform studiului Deloitte Global Gen Z and Millennial Survey 2024, realizat în 44 de țări, inclusiv România. Pe de altă parte, însă, aproape jumătate (47%) dintre românii din Generația Z și 33% dintre Millennials estimează că vor avea o situație financiară personală mai bună, în ciuda faptului că doar 20% din reprezentanții ambelor generații se așteaptă la o îmbunătățire a situației economice naționale.
Studiul mai arată că tinerii sunt tot mai conștienți de necesitatea de acționa pentru a combate efectele schimbărilor climatice și au așteptări în acest sens de la companii și de la autorități. Aproape 70% din ambele categorii se declară dispuși să plătească mai mult pentru produse sau servicii sustenabile, iar aproximativ o treime iau în calcul să evite produsele de tip fast fashion, să călătorească mai puțin cu avionul, precum și să verifice impactul de mediu al companiilor înainte de a le cumpăra produsele, pentru a le determina astfel să ia măsuri de protecție a mediului. De asemenea, 84% dintre românii din generația Millennials și 81% dintre cei din Generația Z consideră că mediul de business poate și trebuie să ofere consumatorilor posibilitatea de a lua decizii de cumpărare mai sustenabile, iar guvernele ar trebui să acționeze mai ferm pentru a determina companiile să ia măsuri împotriva schimbărilor climatice (82% dintre Millennials și 80% dintre reprezentanții Generației Z). În același timp, peste trei sferturi din reprezentanții ambelor categorii se implică activ în reducerea impactului lor personal asupra mediului.
În ceea ce privește evoluțiile din tehnologie, aceștia sunt tot mai interesați – peste 40% cred că utilizarea soluțiilor bazate pe inteligența artificială generativă (GenAI) va duce la îmbunătățirea condițiilor de muncă în perioada următoare.
„Rezultatele studiului din acest an indică faptul că atitudinea tinerilor români față de tehnologiile de ultimă generație, de tipul GenAI, este similară cu cea pe care o regăsim în interacțiunile cu mediul de business, caracterizată printr-o combinație de entuziasm și precauție, însă dominată de deschidere și de convingerea că acestea vor avea efecte benefice asupra activității profesionale. Pe de altă parte, conștienți de necesitatea de a dobândi noi competențe pentru a putea utiliza în mod optim soluțiile bazate pe GenAI, tinerii din țara noastră sunt dispuși să investească timp și efort în educație; cu siguranță, vor găsi în angajatorii lor aliați și facilitatori în acest sens”, a declarat Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte România și Moldova.
Studiul arată că 17% dintre românii Millennials și 13% dintre reprezentanții Generației Z utilizează frecvent soluții de GenAI la lucru. Deschiderea se manifestă mai intens în rândul Millennials, ei declarându-se mai degrabă fascinați (31%) decât nesiguri (19%) de potențialul acestor soluții. În consecință, tinerii sunt în mare măsură convinși că utilizarea tehnologiilor de acest gen la locul de muncă îi va ajuta să își elibereze timp și, implicit, să își echilibreze raportul dintre viața personală și activitatea profesională și să se concentreze mai mult pe activități creative, pentru că cele repetitive vor fi preluate de roboți. De asemenea, conform studiului, aproape jumătate dintre românii Millennials și 43% dintre cei din Generația Z spun că sunt implicați sau urmează să se implice, în anul care urmează, în acțiuni de pregătire sau perfecționare pentru utilizarea GenAI, ca parte a procesului de dezvoltare profesională.
Legat de starea psihică, cei mai mulți dintre românii participanți la studiu indică o îmbunătățire față de anul trecut. Astfel, 64% dintre Millennials și 55% dintre reprezentanții Generației Z spun că, în prezent, au o stare psihică bună sau extrem de bună, iar proporția românilor din Generația Z care sunt stresați în cea mai mare parte a timpului s-a redus de la 52% la 38%. În schimb, aceasta a rămas constantă în cazul Millennials (35%). Principalii factori de stres sunt situația financiară pe termen lung (50% dintre Millennials și 52% din reprezentanții Generației Z) și bunăstarea familiei (47% dintre Millennials și 53% din reprezentanții Generației Z).
Studiul Deloitte Global Gen Z and Millennial Survey 2024, ajuns la ediția a 13-a, a fost efectuat în rândul a circa 8.400 de exponenți ai Generației Millennials (născuți între ianuarie 1983 și decembrie 1994) și a aproximativ 14.500 de exponenți ai Generației Z (născuți între ianuarie 1995 și decembrie 2003) din 44 de țări din întreaga lume.