Actualitate

Studiu Roland Berger: În România, în medie, sunt 13,7 mașini electrice pentru un punct de încărcare

Posted on

În România, numărul mediu de maşini pe punct de încărcare este de 13,7, un raport marginal mai bun comparativ cu media globală de 15,9, arată cea de-a 4-a ediţie a studiului „EV Charging Index”, realizat de o companie de consultanţă.

Cu toate acestea, autorii studiului Roland Berger subliniază că România a coborât 6 locuri, până pe poziţia 25, cu 39 de puncte din maximum de 100, în condiţiile în care în vara anului 2022, România ocupa locul 19, cu un total de 40 de puncte. La vârful clasamentului se află China, cu un total de 82 de puncte, urmată de Germania (74), Statele Unite ale Americii (73), Olanda (69) şi Norvegia (65). Aproape toate cele 30 de ţări incluse în clasament au înregistrat o creştere a indicelui comparativ cu ediţia anterioară.

Numărul de vehicule electrice şi hibride creşte rapid în România. În 2022, acestea au avut o pondere de 13% în 2022, un nivel apropiat de cota înregistrată la nivel global de 16%. „Evoluţia favorabilă de pe piaţa locală s-a datorat în mare măsură programului Rabla Plus – România oferă in prezent unele dintre cele mai generoase stimulente pentru achiziţia de maşini electrice”, a declarat Dragoş Fundulea, principal, e-mobility expert, Roland Berger România.

Creşterea recentă a vânzărilor de maşini electrice şi hibride a stimulat piaţa staţiilor de încărcare pentru acest tip de vehicule. Reţelele publice de încărcare s-au extins rapid în ultima perioadă, paralel cu implementarea tehnologiei de încărcare (ultra) rapidă. Conform rezultatelor studiului Roland Berger, combinaţia celor două a făcut ca încărcarea vehiculelor electrice la staţiile publice de încărcare să fie mult mai convenabilă în 2022 decât înainte.

„La finalul anului 2022, în România aveam 13,7 vehicule per punct de încărcare, un raport marginal mai bun comparativ cu media globală de 15,9. Pe de altă parte, anul trecut, numărul staţiilor de încărcare a crescut în România cu doar 5%, faţă de 21% pe plan global şi 158% faţă de cele mai dezvoltate trei ţări din punct de vedere al infrastructurii electromobilităţii”, notează Szabolcs Nemes, managing partner Roland Berger România.

România s-a angajat, prin Planul Naţional de Recuperare şi Rezilienţă (PNRR), să tripleze numărul actual de staţii de încărcare, până în 2026. Dacă tendinţa actuală de a instala predominant staţii de încărcare rapidă şi ultrarapidă continuă, aceasta va oferi un impuls major pieţei locale de vehicule electrice.

Conform studiului Roland Berger, în România, trei sferturi dintre proprietarii de vehicule electrice intervievaţi au declarat că sunt mulţumiţi de experienţa generală de încărcare, iar 84% dintre ei consideră că încărcarea la staţiile publice a devenit mai uşoară în ultimele 6 luni. Aceste valori sunt în linie cu media globală, dar sub media celor mai dezvoltate ţări.

Viteza de încărcare rămâne o preocupare: doar 51% dintre respondenţi sunt mulţumiţi de viteza de încărcare la staţiile publice, o pondere uşor mai scăzută decât media globală de 56%. „Ne aşteptăm la o îmbunătăţire semnificativă pe acest subiect, deoarece instalarea staţiilor rapide şi ultrarapide a câştigat avânt în ultima perioadă. De asemenea, anumite aspecte legate de utilizarea staţiilor de încărcare ar putea fi îmbunătăţite, cum ar fi, de exemplu, vizualizarea în timp real a disponibilităţii acestora sau aspecte care ţin de plată”, a precizat Dragoş Fundulea.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cele mai citite știri

Exit mobile version