A crescut înconjurată de pensule, de acuarele, de tablouri și de alte obiecte frumos pictate. Așa arăta casa părintească a Suzanei Vasilescu, unul dintre cei mai apreciați antreprenori și manageri culturali din România. Copilăria a fost definitorie pentru viitorul ei. Glumește și spune că nu a fost capabilă să facă artă, dar a făcut o artă din vânzarea lucrărilor de artă. După ani în care a muncit din greu, are acum propria ei galerie (Suprainfinit), o casă de licitații online (Ans Azura), orientată către arta din Europa Centrală și de Est, precum și către cea din Orientul Mijlociu, dar și un business de succes în domeniul cosmeticelor (Natural Nutrition / NN Cosmetics).
Dar hai să facem o incursiune în timp, pentru a cunoaște povestea unei adolescente care a ieșit dintr-un cocon, întinzându-și peste antreprenoriatul cultural internațional aripi, ca un fluture care înnobilează orice floare, oricât de frumoasă, pe care s-ar așeza. „Absolut neașteptat, pentru părinți și pentru toți cei care mă cunoșteau, am ales calea artelor, după ce am terminat liceul. Fusesem admisă la Științe Politice, dar am renunțat în ultima clipă și am urmat studiile Facultății de Istoria și Teoria Artei. Mi-au spus mulți că o să mor de foame cu meseria de istoric, pentru că nu aveam perspective în România atunci, sau că o să îmi fac veacul printr-un birou prăfuit al vreunui muzeu uitat de lume. Dar n-am plecat urechea nici în stânga, nici în dreapta, și bine am făcut că mi-am urmat instinctul, pentru că acela a fost momentul definitoriu în care mi-am găsit, de fapt, vocația. Un noroc sau un dar de care nu mulți au parte în viață: să am o meserie născută din pasiune și din care să pot face și bani. Evident, nu reușești să îți câștigi un loc de cinste doar din iubire pentru un domeniu sau pur și simplu din noroc, ci trebuie și foarte, foarte multă muncă. Dar mi se pare esențial să ne căutăm drumul, chiar și toată viața, dacă nu ne simțim împliniți de ceea ce facem. Cred că doar găsindu-ți adevărata menire poți ajunge să excelezi”, spune Suzana Vasilescu.
A început cu aranjarea șevaletelor, iar acum se ocupă de Picasso
S-a mutat, așadar, singură în Capitală, pentru a începe facultatea și „s-a luat la trântă” cu viața, de la zero. În perioada facultății a avut mai multe job-uri, pentru a se întreține, iar la 23 de ani s-a angajat la proaspăt-înființata casă de licitații Artmark, unde a început de jos, dar a reușit să ajungă să conducă departamentul de Artă Postmodernă și Contemporană. În cei 5 ani petrecuți acolo, Suzana și-a deschis practic lumea. A fost nevoită de multe ori să înoate împotriva curentului, să deschidă uși ferecate de secole, să schimbe mentalități, dar, cu îndârjire de Sisif, a reușit, rând pe rând, să descurce toate ițele.
În prezent, Suzana Vasilescu este antreprenor cultural, istoric de artă, curator, galerist și consilier de artă pentru importante colecții private de artă din Europa de Est și din Orientul Mijlociu. De asemenea, este membră a consiliului de administrație al Muzeului de Artă Recentă — primul muzeu de artă privat, deschis în secolul trecut în România — care colecționează și expune artă românească încă din 1965. În timpul colaborării sale cu Artmark a și organizat prima licitație de artă postmodernă și contemporană din țară, iar în 2015 a fost directorul primei ediții a „Art Encounters Biennale”, care a avut loc la Timișoara, și care a reprezentat o piatră de hotar în contextul artistic al României. Ca o notă de culoare, Suzana s-a mutat la Timișoara pentru acest proiect la doar o zi după ce s-a căsătorit, ceea ce denotă, din nou, o mare pasiune, dar și sacrificiul pe care ea a fost dispusă să îl facă pentru a ajunge în vârful piramidei. Cel mai nou proiect de care se ocupă în prezent, pe lângă afacerile pe care le conduce cu succes, este expoziția care celebrează 50 de ani de la trecerea în… universalitate a lui Pablo Picasso, prin expoziții ample în 42 de muzee ale lumii, iar MARe (Muzeul de Artă Recentă) este unul dintre ele. „Efectul Picasso”, care se va deschide pe 27 septembrie, va prezenta peste 45 de lucrări aduse în România de la Muzeul Picasso din Paris, dar și peste 35 de artiști români influențați în operele lor de Picasso. Fără doar și poate, aceasta este una dintre cele mai importante expoziții internaționale organizate vreodată în România.
Așadar, CV-ul Suzanei este cu adevărat impresionant, dar, deși realizase multe pentru lumea artei românești, își dorea „un pui” al ei. O galerie de artă contemporană proprie. Așa că, la un moment dat, după aproape 11 ani de proiecte mărețe, a ajuns în punctul în care, la nici 30 de ani, a reușit să își îndeplinească visul „Suprainfinit”. Dar, deși avea experiență în artă cât alții nu acumulează într-o viață, partea de business a unei galerii proprii i-a dat bătăi de cap tinerei. „Am vrut să fiu mare de la început, să arăt că pot, că sunt bună, și am eșuat… big time. Am pierdut zeci de mii de euro. Eu am terminat Istoria Artei și Filizofie, deci cu finance-ul nu aveam nicio treabă, îți dai seama. Dar când devii antreprenor nu-ți permiți să experimentezi, pentru că o faci pe banii tăi, și nu ai vrea să faci atât de multe greșeli. Și am făcut la început: mi-am luat un spațiu mult prea mare, pe care nu mi-l puteam permite, mi-am angajat oameni pe care nu mi-i puteam permite, nu înțelegeam nimic din contabilitatea companiei și așa mai departe. Erau niște lucruri pe care dacă nu le înțelegi nu ai cum să reușești, și atunci am zis: ok, trebuie să mă ocup de educația mea financiară. Apoi am pus pe hold totul, cam vreun an, și m-am repoziționat. Am mers la un MBA la ASEBUSS și, după doi ani, viziunea mea s-a schimbat cu 180 de grade. Adică am schimbat, cum se zice, sensul! Chiar dacă nu m-am născut cu abilități antreprenoriale, am făcut bine și le-am dobândit. Dar aș vrea mult să subliniez că am ajuns aici pentru că am avut curaj să îmi recunosc propriile greșeli.”
Acum conduce trei businessuri de succes. După Suprainfinit, a urmat un nou proiect, fondat împreună cu partenera ei, Andreea Stănculeanu, și ea o altă galeristă pasionată a peisajului de artă românească. „Casa de licitații Ans Azura a venit când eu deja ajunsesem la maturitate profesională. Sunt cam doi ani de când am lansat acest concept inedit de marketplace pentru arta contemporană. Este o platformă dedicată licitaţiilor online, vânzărilor private şi zonei de curated exhibitions, în care abordăm lucrări ale unor piețe total diferite: Orientul Mijlociu și Europa de Est. Pentru asta însă a fost nevoie să ne extindem business-ul și în afara țării, așa că avem sedii și în străinătate, ca să putem să fim aproape de artiști și de lucrări”, povestește Suzana Vasilescu plină de entuziasm, dar și de mândrie, pentru încă o cărămidă pusă la construcția notorietății României în plan internațional ca pepinieră pentru artă.
Antreprenoriatul nu este doar o știință exactă
Înainte de Ans Azura, prin 2014, alături de o altă femeie puternică, Christina Hesse, Suzana a fondat un alt business, de data aceasta în domeniul cosmeticelor. Afacerea aceasta nu a fost una plănuită, ci una, cel mai probabil, destinată. „Total întâmplător, am testat niște creme făcute după niște rețete create prin anii ’70 de Maria Ardelean. Mi-au plăcut mult și am vrut să mai comand, dar am rămas doar cu dorința, pentru că, ce să vezi, nu erau de vânzare. Acela a fost momentul în care în mintea mea a încolțit ideea unui potențial business, și am vrut să o cunosc pe Christina, fiica Mariei, și să îi propun un parteneriat. Așa a apărut NN Cosmetics. Atât de tare am crezut în această poveste, încât nici măcar nu am făcut un plan de business, dar eram încă în perioada mea de dinainte de MBA”, se amuză Suzana acum. „M-ar mustra serios profesorii mei de la ASEBUSS, dacă m-ar auzi. Dar afacerea aceasta mi-a demonstrat că trebuie să te mai bazezi și pe fler. Antreprenoriatul nu este doar o știință exactă, nu există o rețetă perfectă pe care să o urmezi. Timpul a dovedit că am făcut ce trebuia, pentru că, în prezent, produsele noastre se vând în cel mai mare lanţ de farmacii din România și în concept store-uri din Germania, Elveţia și Italia.”
Până la urmă, și frumusețea feminină tot un fel de artă este, așa că afacerea din domeniul cosmeticelor nu este chiar departe de obiectul ei de activitate principal, arta, deci frumosul, care o fascinează.
„Am o pasiune absolut de neoprit pentru artă. Mă culc și mă trezesc cu arta în cap. E o flacără continuă în mine, dar uneori chiar și cei mai pasionați oameni obosesc, să știi” – mărturisește ea. „Vreau să fac atât de multe lucruri… Sunt atât de multe de făcut în România, pentru că piața noastră de artă este încă tânără, deci, practic, noi scriem istorie acum, dar am învățat, în timp, să cern, ca să nu ajung la burn-out. Sau zic eu că am învățat, deși am fost la un pas să clachez chiar anul acesta. Ideea este că, dacă cineva își imaginează că ajunge să aibă un business de sine stătător și apoi se poate culca pe o ureche, se cam înșală. Sigur, depinde, până la urmă, de fiecare ce își dorește. Eu am visat mereu cu ochii deschiși, dar am avut grijă să nu visez în van. Revenind, trebuie să înveți și când să pui punct sau să spui nu, altfel riști să îți scadă calitatea rezultatelor”, îi sfătuiește Suzana pe viitorii antreprenori. Și poate că ar fi de punctat un amănunt definitoriu pentru cineva care își dorește o afacere proprie: curajul! Curajul de a începe un business este deja un succes personal de netăgăduit.