„IMCA este o povară pentru economie”, crede ministrul Tanczos Barna. Prezent în cadrul conferinței ncome Magazine Corporate „De la supraimpozitare la predictibilitate: Cum finanțăm competitivitatea României”, vicepremierul a declarat că acest tip de impozit trebuie eliminat, însă că acest lucru nu se poate realiza de pe o zi pe alta.
„Sunt convins că antevorbitorii mei, în momentul în care au fost în poziții de decizie sau în perioada în care au consiliat persoane din arcul guvernamental au spus același lucru. Nu suntem, nu sunteți doar din spectrul asociațiilor și reprezentanți ai sectorului, ați lucrat și în ministere și ați fost de acord și atunci că toate impozitele sunt anti-economice. Nu înțeleg ce înseamnă, dar știți dumneavoastră.
IMCA – e foarte clară problema pentru toată lumea, inclusiv pentru cele patru formațiuni politice, acest tip de impozit este o povară prea mare pentru economie, pentru acele companii care și datorită faptului că unele trebuie să plătească, altele nu trebuie să plătească sunt într-o situație discriminatorie, neconcurențială. Acest lucru trebuie eliminat din punctul meu de vedere și în câțiva ani acest impozit ar trebui să iasă din paleta de impozite aplicate de stat. Pot fi de acord cu ministrul Nazare că nu putem face de azi pe mâine, adică că nu putem elimina complet în 2026. Ar trebui să reducem IMCA semnificativ și să eliminăm aceste element de discriminare. În același timp trebuie să avem soluții pentru a stopa exportul de profit. Folosesc această terminologie, nu e una academică dar înțelege toată lumea la ce mă refer. IMCA trebuie să fie o plasă de siguranță pentru un an sau doi pentru statul român, să fie impozit pe profit, dar nu mai mic decât 0,5%, 0,25% din cifra de afaceri. Cu această plasă de siguranță statul poate să spună: “și acele companii care declară profit zero – fac o paranteză, e cel puțin ciudat, ar exista un impozit minim plătit”.
Industria auto e pilonul principal al exportului din România, trece printr-o perioadă extrem de complicată pe plan regional și mondial, nu trece zi să nu ne trezim cu câte un model nou pe piață din diverse țări. Aceste provocări sunt mai mari decât au fost vreodată pentru industria auto din Europa, nu doar din România. Interesul nostru e să ținem aceste companii în România și producția acestor modele în România. Suntem într-o concurență acerbă cu platforme de producție ale acelorași companii din România sau Europa – Turcia sau Maroc sunt zone în care pot fi transferate oricând capacități de producție sau produse modele. Noi trebuie să prevenim acest lucru, de aceea cred în 2026 trebuie să aprobăm creditul fiscal pentru cercetare-dezvoltare, acest lucru înseamnă că industria auto poate beneficia de un sprijin, un stimul similar cu cel care există pe alte piețe, în alte țări, inclusiv UE. Cu aceste decizii și un plan clar pentru sectoarele unde suntem deficitare și avem o balanță negativă trebuie să vedem cum susținem și acolo acele sectoare”, a declarat Tanczos Barna în cadrul conferinței.