Business
Topul mașinilor premium. Cine vinde cel mai bine
Principalele grupuri premium din Europa – Audi, BMW și Mercedes-Benz – au obținut rezultate financiare peste așteptări în 2022, iar prognozele pentru 2023 sunt cât se poate de faste.
Prezentarea rezultatelor financiare ale celor mai cunoscute grupuri premium europene i-a luat prin surprindere chiar și pe analiștii financiari. În ciuda unor vânzări în scădere veniturile au crescut, iar profitul a atins recorduri.
Audi Group, record al veniturilor și profitului operațional
Audi Group, divizie a Volkswagen care include mărcile Audi, Bentley, Lamborghini și Ducati, a livrat anul trecut 1.638.638 de mașini, în scădere cu 3% față de rezultatul de 1.688.978 unități din 2021. Deși numărul de mașini livrate a scăzut, veniturile s-au majorat cu 16,4% de la 53,06 miliarde de euro în 2021 până la 61,74 miliarde de euro în 2022.
Chiar mai important, profitul operațional a crescut cu nu mai puțin de 37,3%, de la 5,49 miliarde de euro în 2021 până la 7,55 miliarde în 2022. Astfel marja operațională a atins anul trecut 12,2%, cu 1,8 puncte procentuale mai mult decât în 2021.
În acest context, Markus Duesmann, șeful Audi Group, a menționat că „aici, în Germania, simțim destul de direct impactul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. În primul rând din cauza penuriei de energie, a blocajelor de aprovizionare și a situației geopolitice dificile. Având în vedere acest mediu volatil, putem fi deosebit de mândri de ceea ce am realizat anul trecut”.
Mai mult chiar, oficialul este încântat de vânzările de mașini electrice. „Vânzările de modele complet electrice au crescut cu 44% de la un an la altul. Cererea mare pentru modelele noastre Q4 e-tron, e-tron GT și e-tron confirmă că suntem pe drumul cel bun către mobilitatea electrică”, a explicat Duesmann.
Mai exact, dacă în 2021, grupul Audi vindea 81.894 de mașini complet electrice, în 2022 numărul acestora a urcat la 118.196 unități, adică 7,2% din totalul vânzărilor.
De asemenea, afacerile cu mașini de lux au fost și ele în creștere. Astfel, marca Bentley a înregistrat un record al vânzărilor pentru al treilea an consecutiv. Cele 15.174 de mașini cu marjă mare de profit vândute de marca britanică au depășit recordul anterior cu 3,5%, iar marja operațională a acestei divizii a ajuns la 20,9% (de la 13,7% în 2021).
Lamborghini a livrat în 2022 clienților 9.233 de mașini față de 8.405 în 2021, marja operațională crescând de la 20,2% până la 25,9%.
Grupul BMW, cel mai profitabil
Grupul bavarez BMW – care înglobează mărcile BMW, Mini și Rolls-Royce – a reușit în 2022 să fie nu doar cel mai profitabil dintre cele trei companii premium europene principale, ci și liderul absolut al tuturor grupurilor auto europene în privința acestui indicator.
Ca și rivalii de la Audi, grupul BMW a livrat în 2022 mai puține unități decât în anul anterior. Dacă în 2021 erau vândute 2.521.514 de mașini BMW, Mini și Rolls-Royce, în 2022 numărul acestora a scăzut cu 4,8% până la 2.399.632 unități.
În ciuda acestei scăderi, veniturile companiei s-au majorat cu 28,2%, de la 111,23 miliarde de euro în 2021 până la 142,61 miliarde de euro în 2022.
Producătorul premium a crescut semnificativ EBT până la 23,51 miliarde de euro (46,4%), iar profitul net a urcat cu 49,1% până la 18,58 miliarde de euro faţă de anul precedent. Marja operațională la nivel de grup s-a majorat cu 2,1 puncte procentuale, de la 14,4% în 2021 până la 16,5% în 2022.
Conform oficialilor companiei, această evoluţie pozitivă poate fi atribuită preţurilor „îmbunătăţite” şi efectelor pozitive ale mixului de produse, precum şi consolidării complete a joint-venture-ului chinez BMW Brilliance Automotive (BBA).
„Există două elemente esenţiale pentru succesul nostru în 2022 – un efort puternic şi pasionat din partea întregii noastre forţe de muncă de pe mapamond şi produse convingătoare care oferă răspunsul corect la un mediu dificil”, a declarat Oliver Zipse, preşedintele Consiliului de Administraţie al BMW AG.
Desigur, o parte importantă din rezultatul foarte bun înregistrat în 2022 trebuie alocată vânzărilor de mașini electrice. Numărul acestora a crescut cu 107,7% față de 2021, până la 215.752 de unităţi, reprezentând în 2022 circa 9% din totalul livrărilor.
Ca și în cazul grupului Audi, vânzările de mașini de lux cu marjă mare de profit au generat și ele venituri importante. Astfel, marca Rolls-Royce a comercializat anul trecut 6.021 de mașini, în creștere cu 7,8% față de 2021.
Mercedes-Benz, venituri mari, profit sub cel al BMW
Grupul Mercedes-Benz are și el multe motive de bucurie în urma rezultatului din 2022. Veniturile sale au crescut cu 12% față de 2021, până la 150,01 miliarde de euro, în timp ce profitul net a atins 14,81 miliarde de euro, grație unei creșteri cu 34% față de 2021 când indicatorul se afla la 11,05 miliarde de euro.
Acest rezultat financiar a fost obținut grație unei creșteri a vânzărilor cu 5%, până la 2,04 milioane de mașini – Mercedes-Benz fiind singurul grup dintre cele trei care a raportat o majorare a numărului de unități vândute în 2022 – dar, desigur, și scumpirii produselor la care s-a adaugat un apetit crescut al clienților pentru modelele cu prețuri mari.
Un efect imporant a fost generat de majorarea vânzărilor de mașini electrice. Numărul acestora a crescut de la 89.571 în 2021 până la 149.227 unități în 2022.
„Am reproiectat Mercedes-Benz pentru a fi o companie mai profitabilă prin concentrarea noastră pe produse dorite de clienți și prin gestionarea disciplinată a marjei și a costurilor. Nu putem controla evenimentele macro sau mondiale, dar 2022 este un exemplu care arată că ne îndreptăm în direcția bună”, a declarat Källenius, director executiv al Mercedes-Benz Group AG.
Viitorul apropiat în viziunea șefilor Audi, BMW și Mercedes-Benz
În privința viitorului, cele trei grupuri premium concurente par să aibă o viziune comună: electrificarea accelerată. În cazul Audi, CEO-ul grupului, Markus Duesmann, susține că există o „cerere ridicată pentru mobilitate electrică. În ianuarie și februarie 2023, vânzările noastre de vehicule integral electrice la nivel mondial au crescut cu aproape 40% față de aceleași luni ale anului trecut. Februarie a marcat și lansarea Q8 e-tron în majoritatea țărilor europene. Avem deja aproximativ 20.000 de precomenzi”.
Totodată, lansarea Premium Platform Electric (PPE), dezvoltată împreună cu Porsche, arată angajamentul Audi de a deveni un furnizor de mobilitate premium conectată și complet electrică. Având la bază această nouă platformă viitoarea serie de modele Q6 e-tron va fi dezvăluită în a doua jumătate a anului 2023.
Conducerea grupului Audi se așteaptă la o evoluție pozitivă și în 2023. Pe lângă o creștere a livrărilor de mașini până la 1,8 – 1,9 milioane de unități, veniturile ar trebui să atingă un nou record, de 69 – 72 miliarde de euro. Bazându-se pe o menținere a prețului crescut al mașinilor germanii estimează pentru acest an o marjă operațională cuprinsă între 9% și 11%.
Cei de la BMW mizează tot pe mașini electrice, dar și pe cele de lux precum Seria 7, noul XM și familia de modele Rolls-Royce cu vedeta Spectre. „Ne vom menţine cursul pentru o creştere profitabilă în 2023. Accentul clar va fi pe mobilitatea electrică. Următoarea etapă pentru 2023 este ca 15% din vânzările noastre totale să provină de la automobile electrice. Odată cu lansarea BMW i5 la sfârşitul acestui an, facem un alt pas important pe drumul spre electrificarea gamei noastre de modele”, a declarat Pieter Nota, membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG.
Pentru 2023, Mercedes-Benz se aşteaptă ca vânzările să fie în linie cu cele din 2022. Compania germană estimează pentru acest an o rentabilitate ajustată a vânzărilor la divizia auto de 12% – 14% şi câştiguri uşor sub cele din 2022.
În privința produselor, cei de la Mercedes-Benz estimează rezultate tot mai bune pentru modelul EQE care a fost lansat în 2022, dar comenzi importante pentru EQE SUV. Acest vehicul poate fi deja comandat în Europa, iar în următoarea perioadă vor fi deschise cataloagele de comenzi și în China și SUA.
Ca și în 2022, cele trei grupuri europene premium își bazează strategia din 2023 pe vânzarea modelelor care generează marje mari de profit, fie ele electrice sau de lux, renunțând măcar declarativ la ideea de a se lupta pentru prima poziție în clasamentul vânzărilor. Dominate de un optimism rezervat, declarațiile șefilor acestor companii se bazează pe menținerea în frâu a inflației de către guverne, dar și pe cataloagele de comenzi care acoperă deja luni bune din producția acestui an.