Actualitate
Trei din patru români se declară puţin sau deloc pregătiţi financiar
Trei din patru români se declară puţin sau deloc pregătiţi financiar, ceea ce are impact şi asupra perspective financiare de viitor, arată un studiu realizat de BrandBarry şi susţinut de Banca Comercială Română, cu ocazia Zilei Mondiale a Economisirii.
În plus, analiza rezultatelor la testele de educaţie financiară indică şi un nivel scăzut de cunoaştere nu doar a conceptelor şi termenilor financiar bancari şi economici, ci şi o slabă capacitate de a realiza calcule matematice simple. 77% dintre participanţi
nu au depăşit pragul de 50% răspunsuri corecte, în timp ce doar 3,5% dintre respondenţi au avut o rată de răspunsuri corecte mai mare de 75%.
Studiul a mai scos în evidenţă că: 40% dintre participanţii la studiu nu sunt rezilienţi financiar şi nu ar putea să-şi asigure acelaşi nivel de trai ca în prezent nici măcar pentru o lună dacă, într-o situaţie nefericită, ar rămâne fără surse de venit; doar 1 din 5 români estimează că ar putea să-şi păstreze nivelul de trai actual pentru o perioadă mai mare de 6 luni; gradul de alfabetizare financiară în România este de 8%, cel mai mic procent din Europa; peste 50% dintre români consideră că întâmpină dificultăţi financiare în viaţa de zi cu zi.
În ceea ce priveşte incluziunea financiară, majoritatea participanţilor la studiu au declarat că deţin şi folosesc cont bancar (80.7%), card bancar de debit (70%) şi că fac online banking (70%).
„Studiul, despre gradul de alfabetizare si incluziune financiară a românilor, ne arată că educaţia este un pilon de bază când discutăm despre un trai mai bun şi despre cum facem să atingem prosperitatea la nivelul societăţii. De altfel, în toate conversaţiile pe care le avem în cadrul Şcoala de Bani, programul de educaţie financiară BCR, observăm o evoluţie a preocupărilor despre bani – de la echilibru financiar până la înţelegerea mai nuanţată a rolului pe care îl joacă în obţinerea siguranţei şi libertăţii financiare. Până acum, peste 645.000 de copii, adolescenţi, adulţi şi seniori au trecut prin cursurile Şcoala de Bani, iar misiunea noastră este să scalăm proiectul, pentru că avem nevoie de educaţie financiară şi de viaţă. Iar relaţia cu banii se reflectă mai departe în calitatea vieţii de familie, în rezultatele de la locul de muncă, în prosperitatea comunităţii şi în societate”, a declarat Nicoleta Deliu Paşol, director de comunicare & CSR, în cadrul BCR.
Studiul dezvăluie şi diferenţele dintre grupurile de gen în privinţa banilor. Din raport reiese că femeile tind să se concentreze pe aspectele practice ale gestionării banilor, în timp ce bărbaţii asociază banii într-o măsură mai mare cu libertatea şi bunăstarea. Aceste diferenţe evidenţiază necesitatea unei abordări mai nuanţate în politicile publice şi în programele de educaţie financiară, care să ţină cont de nevoi şi să promoveze o relaţie sănătoasă şi echilibrată cu banii pentru toţi.
„Acest studiu, deşi la prima vedere este doar despre educaţie financiară, este despre oameni şi nevoile lor, pentru că banii sunt doar un instrument pe care-l utilizăm pentru a avea o viaţă mai frumoasă. Educaţia financiară este un rezultat al educaţiei generale de bună calitate, al dezvoltării gândirii critice, combinate cu existenţa unor servicii financiar-bancare uşor accesibile, de unde deducem că efortul este unul combinat, atât din partea statului, cât şi al mediului privat. Concluzia nefericită a studiului este că se impune o schimbare radicală de abordare a modului în care construim cetăţenii dacă ne dorim să avem şi mâine o societate funcţională, care să acceseze orice fel de servicii, inclusiv financiare. Vestea bună este din punctul în care ne aflăm avem mult de crescut. O altă veste bună este că sectorul bancar poate şi are tot interesul, inclusiv comercial, să joace un rol activ în scăderea inegalităţilor de gen şi creşterea incluziunii, iar acest rol va aduce beneficii concrete tuturor, cetăţeni şi bănci deopotrivă. Privind din această ultimă perspectivă, iniţiativa BCR de a fi activă cu programe de CSR specifice educaţiei financiare şi creşterii incluziunii este mai mult decât lăudabilă şi demnă de urmat”, a subliniat Romulus Oprică, sociolog şi managing partner BrandBerry.
Potrivit unui comunicat al băncii, pe 30 octombrie, la sediul Băncii Naţionale a României, a avut loc evenimentul „Cât valorează educaţia? O perspectivă critică asupra rolului educaţiei în incluziunea şi rezilienţa financiară”, unde a fost prezentat studiul despre gradul de alfabetizare financiară în rândul adulţilor din mediul urban din România, realizat de către compania de cercetare şi consultanţă BrandBerry, alături de Asociaţia Braşov 2050 şi cu susţinerea Profit Point şi BCR.
Evenimentul a marcat Ziua Mondială a Economisirii şi a inclus o dezbatere pe tema educaţiei şi incluziunii financiare, care a pornit de la rezultatul cercetării şi relaţia românilor cu banii.
Studiul a fost realizat în perioada 5 mai – 10 iunie 2023, pe un eşantion de 2.872 de persoane, cu vârsta de peste 18 ani, din zona urbană, şi a avut două obiective principale: măsurarea gradului de alfabetizare financiară al grupului-ţintă, utilizând instrumente standardizate, pentru a putea realiza o comparaţie între rezultatele obţinute în România şi rezultatele obţinute în alte ţări care au aplicat teste de literaţie financiară de tipul PISA, PIAAC sau Global Findex; „fotografierea” situaţiei actuale privind incluziunea financiară, comportamentul şi rezilienţa financiară, precum şi identificarea percepţiilor populaţiei adulte active asupra banilor, rolului educaţiei financiare şi a instituţiilor bancare şi nebancare.