Moda sustenabilă reprezintă un trend care începe să câştige tot mai mult teren, iar una din zece piese vestimentare achiziţionate în 2024 va fi second-hand. În 2024, vânzarea de haine second-hand va creşte cu 33% faţă de anul precedent, pentru ca în 2027 să valoreze 350 de miliarde de dolari, dublu faţă de cât este în prezent, potrivit Organizaţiei Humana People to People, care citează raportul anual ThredUp.
”Moda sustenabilă reprezintă un trend care începe să câştige tot mai mult teren. Conform specialiştilor din industrie, una din zece piese vestimentare achiziţionate în 2024 va fi second-hand. Această schimbare semnificativă în comportamentul de cumpărare al oamenilor nu ţine doar de faptul că hainele second-hand sunt mai accesibile ca preţ decât cele noi, dar reflectă şi o creştere semnificativă a conştientizării asupra impactului pe care industria modei îl are asupra mediului înconjurător şi asupra societăţii în ansamblu”, spun reprezentanţii Organizaţiei Humana People to People.
Aceştia spun că, potrivit raportului anual ThredUp, în 2024 vânzarea de haine second-hand va creşte cu 33% faţă de anul precedent, pentru ca în 2027 să valoreze 350 de miliarde de dolari, dublu faţă de cât este în prezent.
”Să cumperi din magazinele second-hand nu mai este demult o decizie ce ţine strict de buget. Într-adevăr, poţi cumpăra haine de calitate la preţuri foarte atractive, dar decizia publicului, în special a tinerilor, ţine acum din ce în ce mai mult de raţiuni etice. Conform celui mai recent studiu ThreadUp, în 2024, 10% din totalul hainelor achiziţionate la nivel mondial vor fi second-hand, o creştere cu 33% faţă de 2022. Am realizat, la rândul nostru, un sondaj printre cei care au achiziţionat haine second-hand în magazinele Humana din România, iar 23%, adică aproape 1 din 4 cumpărători, au declarat că ştiu cât de mult poluează producţia de haine noi şi că vor să contribuie în acest fel la protejarea planetei. Aproape 60% din cei chestionaţi au mărturisit că preferă să facă smart shopping în magazine second-hand, produsele fiind de calitate şi ieftine. Restul, 13%, au spus că le place faptul că găsesc haine în diverse stiluri, inclusiv vintage, modele care nu mai sunt disponibile în magazine şi că îşi pot construi singuri un stil unic”, declară Rodica Bulăceanu, reprezentant al Organizaţiei Humana People to People.
Conform studiului ThreadUp, piaţa textilă second-hand va creşte, în următorii 3 ani, de trei ori mai repede decât cea a hainelor noi. Acest fapt este pus, de Humana People to People, şi pe seama conştientizării impactului pe care producţia de haine noi îl are asupra mediului înconjurător.
”Oamenii, în special generaţia tânără, sunt din ce în ce mai atenţi cu mediul înconjurător şi îşi adaptează obiceiurile de consum în acest sens. Ştiu că producţia de haine noi implică utilizarea unor cantităţi mari de apă, energie şi resurse naturale, precum şi emisii de carbon. Apoi, achiziţionarea de haine second-hand ajută şi la reducerea cantităţii de deşeuri textile. Humana People to People salvează, prin colectare, haine care ar fi putut ajunge deşeuri şi, în urma unui proces profesional de sortare şi curăţare, cele care se află în condiţii foarte bune primesc o nouă viaţă, putând fi achiziţionate în magazinele proprii. Cele care nu sunt potrivite pentru reutilizare, nu devin deşeuri textile. Prin parteneriatele strategice pe care le avem cu agenţii economici, textilele nevândute în magazinele Humana merg către fabrici unde sunt reciclate si, într-un procent foarte mic, folosite pentru recuperarea energiei. Nu în ultimul rând, în magazinele second-hand, ei descoperă piese unice şi originale, care se diferenţiază de trendurile efemere şi de producţia de masă. Moda sustenabilă nu este doar o tendinţă pasageră, ci un pas esenţial către un viitor mai responsabil şi mai durabil pentru industria modei”, adaugă Rodica Bulăceanu, reprezentant al Organizaţiei Humana People to People.
Organizaţia enumeră şi motivele pentru care mulţi oameni cumpără haine second-hand. Astfel, producţia de noi materiale textile necesită un consum anual de apă enorm, de 93 miliarde de m³, care ar fi suficient pentru nevoile domestice a peste 1,7 miliarde de oameni.
Producţia unui singur tricou din bumbac necesită 2,7 tone de litri de apă, cu care un om ar trăi 2 ani şi jumătate.
Pentru materialul textil de denim al unei singure perechi de jeans se folosesc până la 10 tone de apă, cât i-ar ajunge unui om să trăiască timp de 5 ani. 1,8 miliarde de perechi noi de jeans se vând anual în toată lumea.
Industria texilă este responsabilă de 10% dintre emisiile de gaze cu efect de seră ale planetei.
Se folosesc 48 de milioane de tone de petrol anual pentru producţia şi transfortul produselor textile.
Se exploatează 86 de milioane de hectare de teren agricol, cât teritoriile Germaniei şi Spaniei la un loc, pentru producţia materialelor textile.
Cu fiecare piesă de îmbrăcăminte second-hand cumpărată, evităm, în medie, emisia a 3kg de CO2 aferentă producţiei unei noi piese vestimentare similară.
Organizaţia Humana People to People colectează anual peste 100.000 de tone de haine din toată Europa, pe care le salvează de la a ajunge deşeuri care poluează mediul înconjurător. Acestea sunt sortate şi o mare parte dintre acestea primesc o nouă viaţă, ajungând la oameni pentru a fi purtate în continuare.