Asigurări
UNSAR: Nu va exista coplata la RCA
Un aşa-numit concept de „coplată” în ceea ce priveşte poliţa RCA nu a existat şi nu poate exista în condiţiile în care atât Directiva europeană (UE) 2021/2118 privind asigurările RCA, cât şi Codul Civil din România spun clar că prejudiciul trebuie reparat integral în baza poliţei RCA, arată Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).
Reacţia organizaţiei vine după ce Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a solicitat, luni, Camerei Deputaţilor să renunţe la votarea amendamentelor apărute în proiectul de modificare a Legii RCA şi să elimine coplata pentru despăgubirile RCA.
„Preţul de piaţă, aşa cum apare definit în proiectul de modificare a Legii RCA, nu poate fi decât acela obţinut prin cerere şi ofertă şi este cel pe care o persoană fizică sau juridică îl acceptă. Prin urmare, nu va exista nicio „coplată”. În acest sens, definiţia propusă în proiectul de lege pentru „Preţul de piaţă” este una clară, transparentă şi corectă deoarece reprezintă preţurile/costurile finale de vânzare ale operatorilor economici autorizaţi, obţinute pe baza cererii şi ofertei. Fiind preţuri finale rezultate din funcţionarea mecanismelor de piaţă şi acceptate de ambele părţi, evident că nu se poate pune în discuţie niciun moment existenţa vreunei diferenţe pe care ar trebui să o suporte persoana prejudiciată”, se arată într-un comunicat UNSAR.
Potrivit sursei citate, şi în prezent există dispute între asigurători şi service-uri pe diferenţele între preţul de reparaţie şi despăgubire, fără ca terţul prejudiciat să suporte din propriul buzunar aceste diferenţe.
În ceea ce priveşte anunţul COTAR că păgubiţii vor fi obligaţi să semneze o convenţie de plată cu asigurătorul, la fiecare accident de producerea căruia nu sunt vinovaţi, prin care că aceştia ar trebui să accepte sume derizorii sub formă de despăgubiri, UNSAR precizează că asociaţia creează o falsă problemă, acuzând o întreagă categorie de operatori economici de presupuse comportamente neconforme cu legislaţia.
„Acest sistem funcţionează în acest moment la peste 1 milion de contracte CASCO şi a mai funcţionat în România şi în trecut, inclusiv în cazul asigurărilor RCA, pentru o perioadă de peste 30 de ani. Revenind în prezent, să nu uităm că datele arată că pentru service-urile independente care nu au o convenţie de decontare a plăţilor de reparaţie cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită pentru fiecare daună este cu aproximativ 30% mai mare faţă de despăgubirea plătită pentru reparaţiile către service-urile reprezentanţelor auto (9.604 lei vs. 7.580 lei) şi de două ori mai mare decât suma plătită către service-urile care au o convenţie cu asigurătorii, altele decât reprezentanţele (4.921 lei). În general, se presupune că service-urile reprezentanţelor auto reprezintă un standard de calitate în zona de reparaţii, însă din datele transmise de asigurători se constată că tarifele practicate de reprezentanţe se situează, de fapt, în jurul mediei”, se mai arată în documentul transmis de UNSAR.
Organizaţia aminteşte, totodată, că asigurătorii au plătit anul trecut despăgubiri record în baza poliţelor RCA, în valoare de 4,2 miliarde lei. Acestor sume li se adaugă rezerve în valoare de 2,3 miliarde lei pentru daunele avizate (RBNS), dar şi 2,35 miliarde lei aferente daunelor neavizate (IBNR).