Analize
Uzinele Dacia și Ford Otosan din România, pregătite să cucerească piața cu noi generații de vehicule
Cele două uzine din România care produc autoturisme – Automobile Dacia și Ford Otosan – au livrat în acest an 327.917 de mașini, având ca principale produse Dacia Duster și Ford Puma. În viitorul foarte apropiat, ambele uzine vor asambla noi modele.
Producția de mașini a României a scăzut în lunile iulie și august din 2023 cu 4,5% astfel încât, cumulat, în primele opt luni au fost produse mai puține autoturisme decât în 2022. Efect al unei piețe în care clienții sunt tot mai atenți la cheltuieli, mai ales atunci când este vorba despre bunuri cu valoare mare, reculul producției din România este în linie cu cele din alte state europene. În Germania, de exemplu, deși în iulie și august au fost produse mai multe mașini decât în aceeași perioadă a anului trecut, se remarcă o încetinire a ritmului de creștere. Doar segmentul de mașini electrice rămâne încă neabătut din drumul către o cotă tot mai mare din producție și piață.
Revenind la producătorii din țara noastră, datele Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), arată că în primele opt luni din 2023 producția de autoturisme din România a atins 327.917 unități, în scădere cu 0,75% față de volumul de 330.393 de autoturisme raportat în perioada ianuarie – august 2022.
Aproape două treimi din producția de mașini din 2023, adică 204.541 de unități, sunt vehicule purtând marca Dacia, în timp ce 123.376 de unități au pe caroserie emblema Ford.
Deși nici ACAROM și nici constructorii auto nu mai dezvăluie cifrele defalcate pe modele, este limpede că, în timp ce la Mioveni sunt produse în special modele Dacia Duster și Logan, la Craiova singurul model rămas în portofoliu, Ford Puma, ocupă întreaga producție.
În contextul reliefat tot mai limpede al reducerii numărului de comenzi, atât Dacia cât și Ford vor beneficia în curând de ajutorul unor noi modele care pot da un nou imbold producției de la uzinele din Mioveni și Craiova.
Ford începe asamblarea Courier la Craiova
Așa cum este deja cunoscut, în toamna acestui an va începe la uzina din Craiova producția de serie a modelelor Transit Courier și Tourneo Courier. Prezentate în primăvara acestui an la centrul de cercetare – dezvoltare Sancaktepe al Ford Otosan de lângă Istanbul, noile vehicule se află deja în testele finale și, începând din iulie 2023, au chiar o listă de prețuri disponibilă la dealeri.
„Transit Courier reprezintă un nou început pentru Ford în segmentul în care concurează, fiind construit pentru a satisface nevoile de productivitate, eficiență și durabilitate ale clienților noștri. Am încredere că piața va aprecia dimensiunile interioare care au crescut semnificativ, dar și echiparea generoasă pe care o propunem încă de la versiunea de bază. Ford Pro este liderul incontestabil al pieței de vehicule comerciale în Europa și ne bucurăm că, datorită noului Transit Courier, vom juca un rol și mai important pe segmentul pe care acesta concurează în piață”, a declarat Roxana Capătă, Managing Director Ford Romania Services, divizia de comercializare a vehiculelor Ford în România.
Transit Courier poate fi comandat în două versiuni de motorizare – 1.0 EcoBoost (100 CP / 125 CP) sau 1.5 EcoBlue (100 CP), ambele cuplate la o cutie de viteze manuală cu șase trepte. Opțional, clienții pot alege o cutie de viteze automată cu șapte trepte, disponibilă doar pentru unitatea de 125 CP alimentată cu benzină. Tourneo Courier este oferit într-o singură versiune de motorizare, pe benzină – 1.0 EcoBoost cu 125 CP, disponibilă atât cu transmisie manuală cu șase trepte, cât și cu transmisie automată cu șapte trepte.
Anul viitor, celor două noi modele cu motoare termice li se vor adăuga pe liniile de asamblare de la Craiova și variante complet electrice. Tot în 2024 este programată și lansarea unui facelift al modelului Ford Puma. Produs în continuare în România, acesta va avea și el atât variante alimentate cu benzină cât și electrice.
Odată cu finalizarea investiției de 490 de milioane de euro făcută de Ford Otosan la uzina din Craiova pentru industrializarea noilor modele, facilitatea din România ar putea produce mai multe mașini decât în prezent. Desigur, totul depinde de piață și de modul în care vor fi primite noile modele de clienți. Cert este că fostul președinte al Ford Otosan România, Josephine Payne, declara că „investițiile făcute de la preluarea uzinei de Ford Otosan au inclus o creștere a capacității de producție până la 272.000 mașini/an. Deci putem produce chiar mai mult decât până acum”.
La Mioveni vin Bigster și Duster
Și despre viitoarele produse de la uzina Automobile Dacia din Mioveni sunt cunoscute câteva detalii, chiar dacă lucrurile vor începe să se deruleze rapid abia de la finalul lui 2024. În primul rând este cert că la uzina din Argeș vor fi produse în continuare mașini cu motoare termice, inclusiv variante hibride, dar nu vor fi asamblate și vehicule electrice.
„În cazul mașinilor termice, inclusiv hibride, vedem cel puțin 13 ani de existență, ceea ce înseamnă două generații de vehicule. Asta, desigur, dacă până în 2035 lucrurile nu vor sta altfel din punct de vedere legislativ. Iar povestea termicelor nu se încheie nici în 2035 pentru că există un spectru internațional, dincolo de Europa”, declara la finalul anului trecut Denis Le Vot, șeful Dacia la nivel mondial.
Oficialul a menționat totuși că „trecerea la modele electrice Dacia se va întâmpla. Pentru că din 2035 trebuie să avem doar mașini electrice, Dacia va fi o marcă electrică. Prima întlânire cu un nou model Dacia electric va fi la următoarea generație Sandero care, să spunem, va apărea în 2028 – 2029, adică departe de momentul actual. A doua întâlnire cu o Dacia electrică va fi la generații viitoare ale Duster și Bigster (n.n. – prima generație Bigster nu va fi electrică), cândva în 2032 – 2033”.
În același context, dar cu doar câteva săptămâni în urmă, la expoziția auto de la Munchen, Gilles Le Borgne, vicepreședinte executiv Renault care are în subordine întreaga activitate de inginerie a grupului, declara că „înainte de viitorul Sandero va mai apărea un model. Deci, în viitorul apropiat vor apărea Bigster, Duster, această nouă mașină și, apoi, Sandero. Denis Le Vot vă poate spune mai multe”, a declarat oficialul grupului Renault.
Prin urmare, este de așteptat ca în 2025 să apară modelul Bigster, fratele mai mare al Duster și, ulterior, chiar o nouă generație a cunoscutului și apreciatului SUV Dacia. Ambele vor avea motoare termice, inclusiv sisteme hibride și vor fi asamblate la uzina din Mioveni alături de Jogger. Coroborând declarațiile lui Le Borgne și Le Vot, a devenit limpede că în perioada 2025 – 2028 va apărea un nou model Dacia despre care nu sunt cunoscute încă detalii în privința uzinei în care va fi produs. Apoi, în 2028 – 2029 va apărea și noua generație Sandero, una care va avea și variantă electrică, dar care are șanse mici spre deloc să fie asamblată în România.
O altă noutate care va apărea în portofoliul uzinei din România este dotarea modelului BNigster cu un sistem hibrid de propulsie care va include un motor termic de 1.8 litri.
„În cazul Bigster nu am anunțat încă dacă va avea sistem de propulsie plug-in hybrid. Nu spun însă nici da, nici nu. Oricum, în gama Dacia va exista în viitor un motor de 1.8 litri, cu patru cilindri, normal aspirat, care va face parte dintr-un sistem hibrid. Acesta este derivat din hibridul de 1.6 aflat deja pe Jogger și va asigura un cuplu mai mare, necesar în special pentru Bigster, dar și, eventual, pentru Duster”, a explicat Gilles Le Borgne.
Având în vedere că uzinele din România au deja alocate noi produse pentru următorii ani, viitorul uzinelor Automobile Dacia și Ford Otosan din România pare asigurat. Cel puțin până la nivelul anului 2030 și chiar după. Un important moment de cotitură va fi anul 2035, atunci când întreaga producție din Europa, inclusiv a celor două uzine de la noi, ar trebui să fie direcționată exclusiv către mașini cu sisteme electrice de propulsie. Dar până în 2035 mai sunt ani mulți în care lucrurile se pot schimba chiar și din punct de vedere legislativ.