Asigurări
Vești proaste pe piața RCA: e posibil un nou faliment, în 2024
Din anul 2014 până acum, toate avertismentele transportatorilor s-au adeverit, în legătură cu falimentele companiilor de asigurări care au provocat daune de miliarde de euro. Doar City Insurance și Euroins au făcut o „gaură” în bugetul României de circa 3 miliarde de euro, dar au mai fost și alte falimente, anterior, informează Jurnalul.
Acum, aceeași confederație a transportatorilor – COTAR – a cerut explicații în legătură cu rezerva de daune a firmelor care au rămas pe piață, dar ASF refuză să le răspundă și îi trimite să ceară explicațiile în instanța de judecată, deși se știe că termenele proceselor se întind până în 2026, ceea ce înseamnă că nu vor avea nicio șansă să afle dacă aceste companii respectă legea. Rezerva de daune a fost și problema semnalată de COTAR în legătură cu Euroins, ultima companie de asigurări care a intrat în faliment.
Rezerva de daune a fost legiferată în anul 2015 și se constituie pentru daunele raportate şi în curs de lichidare pentru fiecare contract de asigurare la care s-a notificat producerea evenimentului asigurat, pornindu-se de la cheltuielile previzibile care vor fi efectuate în viitor pentru lichidarea acestor daune.
Această rezervă de daune ar trebui să fie în transparență, astfel încât cei care cumpără polițe RCA să știe la ce se pot aștepta. Dar nu a avut-o nici Euroins, când a dat faliment. Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) este cea care a dat previziunile legate de falimentele de pe piața polițelor de asigurare obligatorie RCA înainte ca acestea să se producă. COTAR a atras atenția și asupra situației Euroins, însă autoritățile nu au luat nicio măsură, până în ultimul moment – când falimentul era deja inevitabil, pentru că firma nu mai putea acoperi plățile, neavând constituite rezervele de daune, conform legii.
Reprezentanții COTAR au declarat, pentru Jurnalul, că situația se repetă acum, iar ASF refuză să scoată la vedere aceste rezerve de daune ale companiilor din această piață.
„ASF califică drept confidențiale informațiile care privesc piața financiară nebancară și ne-au explicat că aceste informații, dacă ar fi făcute publice, ar putea prejudicia asigurătorii prin dezvăluire – condiții cumulative – și ar crea haos pe piață. Or, în situația de față, refuzul de a comunica informațiile ar echivala cu afirmarea faptului că publicarea informațiilor privind lichiditatea asigurătorilor este în măsură să îi prejudicieze pe aceștia – ceea ce ar însemna că nu se încadrează în parametrii prevăzuți de lege, deci suntem deja în aceeași situație ca la falimentul Euroins. Noi asta înțelegem din răspunsul ASF”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
3 miliarde de euro, „gaură” la buget, de la două companii
Falimentele din piața polițelor RCA au provocat pagube de miliarde de euro, plătite apoi de toți românii, pentru că au afectat tot lanțul economic. Daunele sunt plătite pentru companiile falimentare de Fondul de Garantare al Asiguraților (FGA) care se alimentează din banii celor care plătesc în continuare polițe de asigurare. Dar prețurile crescute pe această piață afectează și creșterile de costuri ale celorlalte ramuri economice.
Acum, COTAR atrage încă o dată atenția Guvernului României în legătură cu necesitatea de a gestiona situația din piața asigurărilor RCA, după ce transportatorii au observat că se produce un nou dezechilibru pe această piață. Dar Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a răspuns la solicitarea de transparentizare a situației rezervelor de daună ale companiilor că nu poate da asemenea informații, ca să nu creeze panică pe piață.
Anul viitor s-ar putea repeta istoria
Singura concluzie pe care o pot trage transportatorii din acest răspuns este că în 2024 am putea avea un nou faliment. „Calculele arată că România pierde o sumă de 3 ori mai mare decât «gaura» făcută de achiziția de vaccinuri inutile din cauza ultimelor două falimente de pe această piață. În ultimele zile se vorbește doar despre ancheta privind achiziția de vaccinuri care a adus României o «gaură» de un miliard de euro. Dar nimeni nu a văzut că tunurile financiare date de Euroins și City Insurance au totalizat 3 miliarde de euro, iar în 2 ani nu vedem niciun rezultat al unei anchete DNA”, explică reprezentanții COTAR, care cer Direcției Naționale Anticorupție să ancheteze situația falimentelor de pe piața asigurărilor RCA.
Conform lichidatorului judiciar al companiilor de asigurări falimentare de pe piața RCA, City Insurance și Euroins, expunerea totală solicitată de creditorii firmei City Insurance este de 9 miliarde de lei, iar în cazul Euroins, aceasta este estimată la 5 miliarde de lei. În ultimii 2 ani, prețul RCA a crescut cu peste 250%, sub pretextul acoperirii prejudiciilor cauzate de artizanii tunurilor financiare din piața de asigurări, dar nimeni nu a fost anchetat. Din calculele făcute de COTAR reiese că este inevitabil un nou faliment pe această piață, în anul 2024, dar vor crește cu minimum 25-30% și prețurile polițelor RCA, în cursul anului viitor, ajungând la un nivel insuportabil pentru șoferii români.
Cifre care arată dimensiunea dezastrului
Când au intrat în faliment, City Insurance și Euroins reprezentau împreună aproape 80% din piața RCA. Service-urile auto aveau, în luna aprilie, peste 140.000 de dosare de daună nedespăgubite nici de City Insurance, nici de FGA, și peste 160.000 de dosare de daună neachitate de Euroins și nedespăgubite de FGA.
Cele aproximativ 300.000 de dosare de daună neachitate se ridicau la o valoare totală de 600 de milioane de euro, la care se adaugă costurile judiciare, onorariile avocaților și dobânzile bancare – o pagubă calculată de reprezentanții service-urilor la peste un miliard de euro, în timp ce prețul RCA crescuse deja cu 250% față de situația de acum 2 ani.
Transportatorii spun că încă un faliment și o scumpire cu 30% a polițelor RCA ar fi imposibil de suportat de șoferii din România, iar mașina va deveni un lux, doar pentru cei care își vor mai putea permite să plătească prețurile exagerat de mari ale asigurărilor obligatorii și ale reparațiilor auto. Dar și transportul public va avea costuri ridicate, din aceleași cauze, ceea ce va pune în dificultate deplasarea românilor, mai ales a celor care fac naveta pentru a merge la serviciu sau la școală.