Business

Wargha Enayati, afaceri sănătoase: Povestea primului oraș medical din România

Posted on

În business nu profitul este cel mai important. Aceasta este credința unuia dintre cei mai de succes antreprenori din România. Medicul cardiolog Wargha Enayati, deoarece despre el este vorba, a reușit să construiască afaceri sănătoase fără a-și folosi stetoscopul pentru a identifica sunetul banilor, ci doar ascultând nevoile pacienților. Astfel, poate fi considerat pionierul medicinei private din România, deoarece a adus pe piață servicii inovatoare și a impus un standard pentru tot ceea ce înseamnă responsabilitate socială. Anamneza succesului: spirit antreprenorial moștenit din familie, învățăminte deprinse încă din anii copilăriei și mult nonconformism.

Primii pași în antreprenoriat i-a făcut în Germania, în magazinul de covoare al tatălui său. Era un mic business deschis de părintele său în paralel cu studiile de medicină, ambele domenii, atât negustoria, cât mai ales medicina, având o bogată tradiție în familia lui Wargha Enayati.

Bunicul din partea mamei a fost farmacist, tata a fost medic, unul dintre frații mei e medic, eu sunt medic, surorile nevestei mele sunt medici, socrii mei, amândoi, sunt medici. Povestea asta ne este în sânge, la fel ca businessul”, explică antreprenorul.

Magazinul de covoare a fost locul în care tânărul Wargha Enayati a deprins noțiuni elementare de business și în care și-a dezvoltat abilitățile. „Credeam că nu-mi aduce nimic, dar toată partea asta de antreprenoriat acolo am învățat-o. Și atitudinea, și persistența, și să nu-mi pierd niciodată răbdarea, și să nu fiu descurajat niciodată, orice ar fi, și corectitudinea. Domeniul de business nu e întotdeauna cel mai curat, dar tata mi-a arătat că, oricât de necurat ar fi, merge și să lucrez curat”, explică antreprenorul.

Că învățămintele deprinse sunt cât se poate de corecte, stă dovadă prezentul. Chiar și businessul de covoare unde și-a făcut ucenicia încă există, fiind preluat de fratele mijlociu, care l-a transformat într-unul dintre cei mai mari jucători de pe piața germană de profil.  

Nonconformismul, boală de antreprenor

Nu totul trebuie să aibă logică, e bine uneori să faci și ceea ce-ți spune instinctul. Cam așa s-ar rezuma modul în care Wargha Enayati a luat câteva decizii cruciale la început de carieră. O primă alegere curioasă a fost să renunțe la a face Facultatea de Medicină în Germania pentru a studia în România, iar a doua a fost înființarea unei afaceri medicale private, în condițiile în care așa ceva era de neconceput la noi, statul având monopol pe tot ceea ce însemna zona de sănătate.

A deschis mai întâi un cabinet, el devenind între timp medic cardiolog, apoi a inaugurat o policlinică. În 1996 a introdus pe piața românească abonamentele medicale, iar după opt ani a deschis primul spital. Așa a luat naștere Centrul Medical Unirea, companie devenită apoi Rețeaua de Sănătate Regina Maria. Care este momentul în care și-a dat seama că o să reușească în business? „Au fost etape diferite. După șase ani, după 2001, a fost prima dată când am simțit o stabilitate, că afacerea poate să meargă. Următorul pas a fost în 2005, în care deja eram o rețea, și apoi în 2007”, își amintește antreprenorul. În acel an, a făcut prima achiziție, preluând un furnizor de servicii medicale din Cluj, și, în plus, în acționariat a intrat pentru prima dată un fond de investiții. „Ultimul lucru care a validat această afacere a fost după ce am plecat, când am reușit ca abonamentele medicale să fie și ele deductibile. Asta a fost în 2017, eu am vândut din 2015. Și astăzi, Regina Maria dacă nu are abonamente, dă faliment”, explică Wargha Enayati.

Exitul din businessul construit de el este urmarea unei lungi istorii cu fondurile de investiții. În urmă cu 16 ani, antreprenorul a luat decizia să vândă 49% din acțiunile Rețelei Regina Maria către un fond de investiții britanic, apoi a urmat o altă tranzacție, care l-a lăsat cu 20% din acțiuni. Nu avea neapărat nevoie de bani, dar considera că pentru dezvoltare are nevoie de parteneri puternici și de un know-how pe care el nu era conștient că îl deține. Vânzarea ultimelor acțiuni deținute la Regina Maria, parte dintr-o tranzacție care a depășit nivelul de 100 de milioane de euro, i-a adus și satisfacții, dar și regrete.

Sunt mândru deoarece «copilașul» stă pe picioarele lui, dar sigur că strategia mea ar fi fost alta dacă aș fi continuat acolo. Adică aș fi încercat să fie mult mai mult impact social”, explică antreprenorul. De altfel, acesta ar fi obiectivul pe care l-a urmărit de când a intrat în businessul de sănătate, să facă bine cât mai multor oameni, profitul fiind doar un bonus.

Explicația este simplă. Wargha Enayati a crescut în religia familiei, Baha’i, așa că realizările antreprenoriale și le pune în slujba principiilor spirituale. „Nu este nicio mândrie să fii tu în abundență și în jurul tău să fie sărăcie. În momentul în care lucrăm pentru binele social al tuturor, atunci are valoare”, explică antreprenorul culisele strategiei sale de business. În plus, o parte din veniturile sale anuale se duce spre cauze sociale. „Noi avem Fundația Inovații Sociale Regina Maria, unde sunt cam 2.000 de pacienți pe lună pe care îi consultăm. Avem câteva centre educaționale în care copiii învață și pentru școală, dar și partea morală, etică, spirituală”, arată Wargha Enayati, un doctor care, deși este extrem de ocupat, își face timp să consulte pacienți în clinicile sociale. 

Marele plan

În timp, a investit în câteva mici businessuri din domeniul medical aflate la început de drum. Dar, după exitul din Rețeaua Regina Maria, s-a decis să investească într-o nouă afacere de anvergură. Astfel a luat naștere Enayati Medical City. „Este încoronarea la tot ce am făcut până acum – am investit, financiar și know-how, tot ce am adunat de-a lungul a aproape 30 de ani – în care am vrut să arăt ce înseamnă colaborare, ce înseamnă integrarea serviciilor, ce înseamnă empatie și serviciu cu suflet, am vrut să ajut la demnitatea vârstnicilor și să dau un standard care poate fi replicat la alții. Nevoia cea mai mare a fost de un sistem integrat pentru oncologie: radioterapie, chimioterapie și chirurgie – totul într-un loc – și avem cel mai mare centru de oncologie privat din estul Europei”, explică Wargha Enayati.

Împreună cu partenerii, a investit aici circa 70 de milioane de euro, o sumă impresionantă pentru sectorul medical privat din România. Antreprenorul a adus în Enayati Medical City numeroase specialități medicale, iar acum face eforturi ca toate aceste entități să funcționeze integrat. „Este un sistem care e guvernat de un primar, să zicem așa, de concept, unde e diversitate mare. Sau e ca un organism, unde ai ficat, ai inimă, ai rinichi care trebuie să știe să lucreze împreună, asta și geografic, vreau să fie tot în același loc”, explică, plastic, doctorul.

Bineînțeles, este luată în calcul și o nouă dezvoltare, care presupune și noi servicii oferite pacienților. „Vrem să dezvoltăm mai mult partea de pediatrie, pe care nu am dezvoltat-o destul, și mai sunt două-trei specialități pe care nu le acoperim pe partea de chirurgie pe care vrem să le dezvoltăm. De asemenea, pe partea de imagistică vrem să dezvoltăm mai mult”, își face planuri Wargha Enayati. Cert este că rezultatele a tot ceea ce a construit arată deja extrem de bine. În 2021, primul an de activitate, cifra de afaceri a Enayati Medical City a fost de 16,5 milioane de euro, în 2022 a fost de 35 de milioane de euro, iar pentru acest an estimările sunt că se va ajunge la 45 de milioane de euro.

Tot acest an ar urma să marcheze și o premieră: toate entitățile din orașul medical ar urma să intre pe profit, o performanță deosebită ținând cont că vorbim despre afaceri complexe într-un domeniu plin de provocări.

Rețeta succesului se scrie cu sacrificii

Wargha Enayati a fost un deschizător de drumuri în sectorul de sănătate. Totuși, nu a știut din prima diagnosticul corect, ci a fost nevoie de muncă și, mai ales, de experiență. Astfel, un top al celor mai importante trei lecții pe care le-a învățat în business are la bază acești piloni. „Că pot să fac business – asta a fost o lecție, că nu avem încredere în mine. Apoi că trebuie să cauți lucruri care nu există și să riști, nu ca o maimuță să faci ce fac alții. Dacă vezi că este o nevoie, nu te lăsa! Trei, să te ferești de fonduri de investiții”, se destăinuie Wargha Enayati.

Omul de afaceri mai are și alte regrete, dar și motive de mare bucurie. Întrebat ce i-a luat și ce i-a dat România, este cât se poate de concis: „Mi-a luat sentimentul să lucrez într-un spital din Germania și să am educația germană din punct de vedere medical. Mi-a luat tot anturajul din copilărie, din primii 20 de ani din viață, în care aveam acel sentiment de «Geborgenheit», adică să te simți într-un refugiu, ce n-am avut aici. Aici trebuia să te aperi tot timpul, să ai ochii deschiși. Legăturile cu familia nu mai erau așa de strânse cum au fost. Ce mi-a dat? Lucrul pe care nici nu visam să mi-l dea, dar nici nu am încercat să ajung acolo, pentru că țelul meu principal a fost și este altul decât businessul: e unul spiritual, e credința mea”, încheie doctorul Wargha Enayati.

Cele mai citite știri

Exit mobile version