Actualitate
WWF România: Amprenta digitală a transporturilor de lemn va prinde în sfârşit viaţă
Amprenta digitală a transporturilor de lemn ar putea deveni realitate, după ce Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) a demarat un proiect în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), susţin reprezentanţii WWF România, într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES.
„Amprenta digitală a transporturilor de lemn, soluţia susţinută de WWF pentru a combate exploatările ilegale, va prinde în sfârşit viaţă printr-un proiect derulat de Ministerul Mediului în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Caietul de sarcini şi răspunsul Serviciului de Achiziţii la solicitările de clarificare transmise de WWF demonstrează clar că sistemul naţional de monitorizare video a transporturilor de lemn este conceput să utilizeze inteligenţa artificială pentru a putea identifica unicitatea transporturilor de lemn, odată cu determinarea rapidă a cantităţilor pe baza imaginilor înregistrate. Ofertele urmează să fie depuse până pe 15 ianuarie”, subliniază organizaţia.
Potrivit activiştilor de mediu, odată dezvoltat şi devenit operaţional în SUMAL 3.0, acest concept inovativ va elimina practic posibilitatea realizării transporturilor multiple utilizând aceleaşi documente de provenienţă, a transporturilor fictive sau a fraudării declaraţiei cantităţilor transportate, cel mai frecvent mod de operare prin care lemnul recoltat ilegal este introdus în piaţă.
Totodată, un astfel de sistem informatic va permite verificarea preliminară, automatizată a datelor introduse în SUMAL, eliminarea subiectivităţii factorului uman şi generarea automată de alerte, consolidând astfel rolul de prevenţie al sistemului de control, sunt de părere specialiştii WWF.
Printre prevederile esenţiale incluse în Caietul de Sarcini care însoţeşte proiectul anunţat de MMAP se află ideea că România doreşte dezvoltarea unui sistem asistat de IA (inteligenţa artificială) care trebuie „să poată estima cu o marjă de eroare acceptabilă volumul încărcat pe vehicul, orice discrepanţă între încărcătură şi cantitatea consemnată în aviz urmând a fi semnalată”. În acest sens, o toleranţă de „până la 20% din volumul înscris din aviz” este acceptată pentru început, însă sistemul trebuie conceput să reducă erorile de estimare prin „machine learning”.
În plus, sistemul livrat va trebui „să fie capabil să extragă aceste fotografii şi să le asocieze cu baza de date de imagini captate de sistemul de monitorizare video, permiţând astfel analiza automată a elementelor declarate în aplicaţie cu cele înregistrate ulterior în teren”. Prin implementarea acestui sistem, se facilitează procesul de „verificare şi asigurare a conformităţii între datele declarate şi cele obiective, contribuind la un management mai eficient şi transparent al transporturilor şi încărcăturilor”.
Documentul prevede şi că sistemul dezvoltat trebuie să poată „utiliza datele din aplicaţia SUMAL pentru a crea conexiuni relevante şi pentru a asigura o înţelegere cuprinzătoare a evenimentelor înregistrate pe camerele video, având posibilitatea de a transforma semnalările în alerte adecvate”.
WWF România menţionează că susţine noul proiect şi că va continua să ofere suport pentru dezvoltarea unei Amprente Digitale cât mai eficiente.
Fondul Mondial pentru Natură – WWF România este una dintre cele mai importante organizaţii specializată în conservarea mediului. Misiunea WWF este implementată prin programe de policy şi conservare a naturii, consolidarea capacităţii publice de a acţiona în probleme de mediu şi prin advocacy faţă de companii pentru a reduce amprenta de carbon.
Zonele de conservare prioritare ale organizaţiei sunt: Maramureş, Transilvania, Sud Vestul Carpaţilor, Apuseni, Lunca şi Delta Dunării. WWF România face parte din WWF Internaţional, existent de peste 60 de ani, în peste o sută de ţări, pe şase continente.