La final de iunie, lumea privea cu uimire la o demonstrație de forță între doi dintre cei mai cunoscuți miliardari ai planetei: Elon Musk și Mark Zuckerberg. În spatele provocărilor la luptă fizică, suprinzătoare chiar și pentru experții în comportament uman, se află o luptă de afaceri, unde atât Musk, cât și Zuckerberg, au o experiență vastă.
Meta Platforms – deținută de Mark Zuckerberg – a lansat Threads, o nouă aplicație de comunicare bazată pe text, ca o provocare pentru Twitter – deținută de Elon Musk. Noul produs al fondatorului Facebook a devenit disponibil pentru descărcare din magazinele de aplicații joi, 6 iulie. Potrivit analiștilor XTB, casă de brokeraj pe burse internaționale, lansarea nu putea fi făcută într-un moment mai oportun, având în vedere dificultățile recente ale principalului său rival, Twitter. Iar în industria rețelelor sociale, se profilează o schimbare majoră.
Prima rundă: Meta Platforms provoacă Twitter
Noua aplicație dezvoltată de Meta este conectată cu Instagram, o rețea de socializare deținută tot de compania lui Zuckerberg. Threads este văzută ca o amenințare directă la adresa Twitter, în condițiile în care aplicația se va concentra pe conversații bazate pe text, care pot fi împărtășite între un grup de urmăritori și comentate.
Publicului i-a fost comunicat faptul că Threads nu dorește să impună nicio limită în ceea ce privește vizualizarea conținutului, promițând că va rămâne un serviciu gratuit. Precizările lui Zuckerberg sunt o replică la recentele modificări făcute de Twitter, care au limitat chiar volumul de conținut liber pentru utilizatori, sugerând că tot mai multe funcții ale rețelei ar putea fi oferite contra cost.
Interconectarea cu platforma Instagram este o caracteristică esențială a aplicației Threads pentru că va fi mai ușor pentru utilizatorii actuali de Instagram să transfere lista persoanelor pe care le urmăresc pe această rețea în Threads. Având în vedere că Instagram are peste 2 miliarde de utilizatori activi lunar, la nivel global, acest lucru poate oferi Threads un avans masiv, contestând rapid dominația Twitter.
”Pentru a pune această cifră în perspectivă, trebuie luat în calcul că Twitter are aproximativ 240 de milioane de utilizatori activi lunar. În plus, baza de utilizatori ai Instagram și Twitter pare să aibă caracteristici demografice comune, ceea ce ar trebui să faciliteze atragerea utilizatorilor Twitter de către Threads”, explică analiștii XTB.
A doua rundă: Twitter, afectat de schimbările recente
Twitter a trecut printr-o o serie de modificări, începând cu achiziția sa de către miliardarul Elon Musk la sfârșitul anului 2022. Noutățile aduse de Musk, printre care modificări ale regulilor de verificare sau relaxarea regulilor de moderare a conținutului, au primit recenzii mixte.
Cea mai recentă schimbare – limitele privind numărul de tweet-uri care pot fi vizualizate pe zi – a fost resimțită de aproape toți utilizatorii și a fost criticată pe scară largă. De asemenea, planurile de a plasa TweetDeck, un software popular pentru navigarea pe Twitter, în spatele unui paywall (caracteristici care sunt disponibile doar pe bază de plată) atrag și ele critici.
A treia rundă: Poate Twitter să reziste la Threads?
Meta Platforms nu este prima companie care dezvoltă o aplicație rivală pentru Twitter. Cu toate acestea, în timp ce mulți au încercat și nu au reușit să lanseze o aplicație de succes asemănătoare Twitter, produsul Meta ar putea fi o poveste diferită.
În primul rând, compania gigant deține resursele necesare pentru a avea succes. Experiența în domeniul platformelor de socializare vine cu siguranță în ajutor, în timp ce portofoliul său semnificativ (Facebook, Instagram, Whatsapp) va ajuta la atragerea utilizatorilor prin integrarea între platforme.
Meta a fost evaluată la peste 350 de miliarde de dolari în octombrie 2022, când Musk a achiziționat Twitter pentru 44 de miliarde de dolari. Twitter și Meta au devenit publice mai mult sau mai puțin în același timp, dar Meta a obținut o creștere anuală compusă a vânzărilor ușor mai mare de la debut (56%) decât Twitter (54%).
”În al doilea rând, Twitter trece printr-o perioadă dificilă cu noile schimbări. Limitarea numărului de tweet-uri care pot fi vizualizate amenință să fie o lovitură importantă pentru companie. În timp ce măsurile care vizează reducerea utilizării gratuite a Twitter în scopuri comerciale sunt de înțeles într-o anumită măsură, măsurile care restricționează accesul la conținutul social media pentru utilizatorii necomerciali lasă de dorit. Persoanele fizice reprezintă cea mai mare parte a traficului de pe site și, la rândul lor, generează venituri din publicitate”, se mai arată în analiza XTB.
Un alt factor important de luat în considerare este că nu ar fi prima dată când Meta lansează o aplicație pe baza succesului produsului unei alte companii. Acesta a fost cazul cu Meta’s Stories, care este văzut ca un rival al Snapchat, sau Reels, care este văzut la rându-i ca un rival al TikTok. Deși niciunul dintre cele două nu a reușit să își detroneze principalul rival, ambele s-au dovedit a fi proiecte de succes pentru Meta. Snapchat a avut o capitalizare de piață de 32 de miliarde de dolari când a debutat și a scăzut la aproximativ 20 de miliarde de dolari în prezent.
A patra rundă: Threads are punctele sale slabe
Nu toată lumea va putea folosi însă noua aplicație a Meta imediat după lansare. Deși compania a declarat că se pregătește să lanseze produsele în peste 100 de țări, există semne că nu va fi disponibilă în Uniunea Europeană, cel puțin nu de la început. Publicația The Independent a relatat că Meta nu se pregătește să lanseze acum noul serviciu în Uniunea Europeană și că autoritatea irlandeză de reglementare în domeniul protecției datelor a declarat că Threads nu va fi lansat în UE deocamdată.
Cum Threads a apărut în magazinele de aplicații din Marea Britanie pentru opțiunea de precomandă, lipsa lansării în bloc poate semnala o problemă cu legislația europeană. Totuși, o soluție pare posibilă, iar Threads poate avea în cele din urmă premiera și în UE, mai ales dacă lansarea sa în alte țări se va dovedi a fi un succes. Chiar și așa, lipsa lansării pe a doua cea mai importantă piață din lume poate fi privită ca un minus.
A cincea rundă: Nu toate proiectele Meta au avut succes
Reels și Stories sunt poveștile de succes ale Meta Platforms, dar trebuie subliniat că nu toate proiectele gigantului tech s-au bucurat de aceeași anvergură. De exemplu, platforma de streaming Facebook Gaming s-a dovedit a fi un eșec. În timpul pandemiei, pe fondul creșterii apetitului pentru jocuri video, Meta a încercat să provoace cel mai mare jucător din industria de streaming de jocuri video – Twitch.
Conform datelor Streamlabs, Facebook Gaming avea o cotă de piață de mai puțin de 8% chiar înainte de a fi închisă, în comparație cu cota de peste 76% a Twitch și 15,4% a YouTube. Istoricul arată că acesta este un domeniu dificil, deoarece și Microsoft a încercat să își înființeze o platformă de streaming și a eșuat.
Verdict: Meta ar putea beneficia de pe urma diversificării
Se pare că înfruntarea dintre Meta și Twitter nu va fi una între egali. Rețeaua lui Musk nu pare a fi o amenințare pentru activitatea principală a Meta, în timp ce noua aplicație Threads este în mod clar o amenințare existențială pentru Twitter. Zuckerberg a luat în trecut câteva decizii neinspirate care au afectat imaginea și prețul acțiunilor, cum ar fi investiția în Metaverse sau platforma Facebook Gaming. Pe de altă parte, potrivit analiștilor XTB, Threads pare să aibă un profil risc-recompensă promițător.Meta nu riscă prea mult dacă aplicația eșuează, dar are mult de câștigat dacă se dovedește a fi un succes.
Meta Platforms se tranzacționează în prezent cu puțin sub 300 de dolari pe acțiune – semnificativ sub nivelul record de 380 de dolari pe acțiune atins în 2021. Cu toate acestea, evaluările nu par a fi foarte ridicate în acest moment. Raportul dintre preț și câștig (P/E) pentru Meta se situează în prezent în jurul valorii de 26 – în media ultimilor doi ani – în timp ce raportul preț-valoare contabilă (P/BV) se situează în jurul valorii de 6, ceea ce reprezintă un nivel relativ scăzut pentru o companie tehnologică.