Transporturi

82% din automobilele vândute anul trecut în Norvegia au fost modele pe baterie

masini electrice
Foto: iStock

Tesla a fost lider de vânzări pe piaţa auto din Norvegia şi în 2023, pentru al treilea an consecutiv, iar constructorul american a reuşit chiar să îşi majoreze avansul faţă de rivali, în pofida conflictului cu puternicele sindicate din regiunea scandinavă, transmite Reuters.

Aproape cinci din şase noi autoturisme înmatriculate anul trecut în Norvegia au fost modele pe baterie iar cota ocupată de Tesla din întreaga piaţă auto a urcat la 20%, de la 12,2% în 2022, arată datele oficiale publicate marţi.

Autoritatea rutieră din Norvegia (OFV) a informat că automobilele electrice au reprezentat 82,4% din totalul noilor automobile vândute în 2023, în creştere faţă de 79,3% în 2022.

În încercarea de a deveni prima ţară care pune capăt vânzărilor de automobile echipate cu motoare pe benzină şi motorină în 2025, Norvegia a scutit vehiculele complet electrice de la plata majorităţii taxe impuse automobilelor cu motoare pe combustie, chiar dacă în 2023 au fost introduse totuşi unele taxe pentru modelele electrice.

Producătorul american Tesla se confruntă în prezent cu o reacţie ostilă din partea sindicatelor şi fondurilor de pensii din regiunea scandinavă pe motiv că refuză să accepte solicitarea unor mecanici suedezi de a negocia un acord colectiv de muncă în care să fie stabilite salariile şi alte condiţii. Ca urmare a acestui conflict, docherii, şoferii de camion, lucrătorii poştali, electricienii, personalul care face curăţenie şi alte categorii profesionale din Suedia refuză să îşi ofere serviciile pentru Tesla, iar protestul lor se bucură de sprijin din partea mai multor sindicate din Norvegia, Danemarca şi Finlanda, care împreună ajută la blocarea importurilor de automobile Tesla în Suedia.

Totuşi, nu există semnale că acest conflict afectează vânzările Tesla în Norvegia, spune Christina Bu, preşedintele Asociaţiei utilizatorilor de automobile electrice din Norvegia. „Nu vedem niciun semnal în această direcţie”, a declarat Bu.

După liderul Tesla, cele mai mari mărci de pe piaţa auto din Norvegia sunt Toyota, cu o cotă de 12,4%, în creştere de la 8% în 2022, şi Volkswagen, cu o cotă de piaţă de 10,8%, în scădere de la 11,6% în 2022.

La fel ca şi în 2022, cel mai popular model de pe piaţa auto din Norvegia a fost Tesla Model Y, un crossover care se comercializează pentru 42.500 de coroane (44.250 de dolari), urmat de modelul electric ID.4 al Volkswagen şi Skoda Enyaq.

Christina Bu a estimat că este posibil ca în 2024 cota de piaţă a automobilelor electrice în Norvegia să ajungă la 95%, cu un an înainte de data ţintă stabilită de parlamentul de la Oslo, privind o piaţă auto compusă în proporţie de 100% din automobile electrice.

„Este vorba de un salt important, dar am mai avut o creştere similară, în 2022 comparativ cu 2021, când am înregistrat un salt de aproape 15 puncte procentuale şi eu cred că putem să repetăm situaţia în 2024”, a spus Bu. Potrivit acesteia, în capitala Oslo mai mult de o treime din autoturismele private sunt acum complet electrice, un nivel care ar putea ajunge la 50% în următorii doi ani.

Pe de altă parte, Moller Mobility Group, cel mai mare distribuitor auto din Norvegia, estimează că în 2024 cota de piaţă a automobilelor electrice va ajunge la 90%, ceea ce ar însemna că va fi nevoie de mai multă muncă pentru atingerea obiectivului stabilit pentru 2025.

Chiar dacă poluarea fonică şi emisiile de noxe s-au redus, nu toată lumea este mulţumită. Unii deţinători de automobile electrice se plâng de lipsa de puncte de încărcare stradale şi susţin că politicile actuale îi favorizează pe cei care îi permit să deţină propriile lor staţii de încărcare. „O maşină electrică ar trebui să fie o opţiune reală pentru toată lumea…indiferent dacă locuieşti într-o clădire cu parcare sau una care nu are parcare proprie”, spune Inger Sophie Finch, care trăieşte în Oslo.

Cele mai recente știri

To Top