Imaginile frumoase de pe ecranele noilor televizoare de mari dimensiuni pe care consumatorii le văd în magazinele de electronice ascund o luptă acerbă pentru supremație și supraviețuire, pe o piață foarte competitivă. Companii precum LG, Samsung, Sony, Philips, TCL sau Hisense se luptă pentru a oferi produse premium, avansate din punct de vedere tehnic, unui public care dorește imagini mai bune pe ecrane mai mari, la prețuri mai mici, scrie Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro.
Concurența este dură, iar 2022 nu a fost un an bun pentru majoritatea producătorilor de televizoare, care s-au confruntat cu vânzări în scădere, marje mici și penuria de cipuri, ceea ce a dus la pierderi financiare și chiar la un faliment care a făcut vâlvă.
LG Electronics domină piața europeană a televizoarelor OLED premium cu o cotă de 65,8%, de peste trei ori mai mare decât cea a Sony, care ocupă locul al doilea, cu o cotă de piață de 17%. Pe locul 3 se află Philips, cu o cotă de piață de 11%. Utilizatorii europeni au o preferință mai mare pentru televizoarele de înaltă calitate, ceea ce a determinat creșterea constantă a vânzărilor de televizoare OLED cu ecrane mai bune și prețuri mai mari pe piața europeană, care reprezintă 44% din televizoarele OLED vândute la nivel mondial. Potrivit unui raport al analistilor Omdia, cota ecranelor OLED de pe piața televizoarelor premium (televizoare cu prețuri de peste 1.500 de dolari) este în continuă creștere, televizoarele OLED ocupând 36,7% din piață în 2022 și este așteptată să crească la 46,1% în 2023 și să acapareze peste jumătate (53,5%) în 2024.
LG Display (LPL), producătorul sud-coreean de ecrane, a anunțat recent că va împrumuta 1.000 de miliarde de woni (770,1 milioane de dolari americani) de la LG Electronics pentru a asigura fonduri operaționale și pentru a consolida competitivitatea activității sale legate de display-urile cu diode organice emițătoare de lumină (OLED) și pentru a-și îmbunătăți solvabilitatea. Compania s-a confruntat cu dificultăți pe fondul cererii scăzute, raportând o pierdere netă de 382 de miliarde de woni (în jur de 290 de milioane de dolari) în al doilea trimestru al anului trecut, de la un profit de 424,1 miliarde de woni (aproximativ 326 milioane de dolari) cu un an înainte. În timp ce interesul pentru panourile OLED de înaltă calitate a crescut, în 2022, producătorul de ecrane a asistat la o scădere a vânzărilor sale globale cu 12,5%.
Concentrarea portofoliului de afaceri al LG Display s-a mutat către panourile OLED, iar acesta a încetat să mai producă panouri cu cristale lichide (LCD) pentru televizoare, mai puțin profitabile, la fabrica sa din Paju, în Coreea și de asemenea, și-a redus producția din China. Împrumutul va permite LG Display să investească în tehnologie meta avansată, în ecrane transparente și în panouri OLED pentru jocuri. De asemenea, compania își propune să câștige competitivitate și pe piața afișajelor pentru automobile.
Cu toate acestea, LG Display nu este singura companie din industria display-urilor care are probleme. JOLED, o companie japoneză formată în urma unei fuziuni în 2015 a diviziilor OLED ale Panasonic și Sony, a cerut recent protecția legii falimentului. Cauza este incapacitatea companiei de a concura cu rivalii sud-coreeni și chinezi în producția de panouri OLED de mari dimensiuni, ceea ce a dus la datorii cumulate de peste 257 de milioane de dolari. JOLED a semnat un acord pentru a-și transfera tehnologia și operațiunile de dezvoltare, cu aproximativ 100 de angajați, către Japan Display, un furnizor al Apple.
Între timp, China este pe cale să controleze 43% din capacitatea globală de producție a panourilor OLED, ceea ce o plasează la mică distanță de competitorii sud-coreeani, care, în 2022, se estima că vor ajunge la 55% cotă de piață. De asemenea, se estimează că producătorii chinezi vor ajunge la o cotă de piață de 67% din producția de panouri LCD. Există rapoarte conform cărora această amenințare determină guvernul coreean să restricționeze exporturile de tehnologie și echipamente de producție către China.