Deprecated: Funcția WP_Dependencies->add_data() a fost apelată cu un argument care este considerat învechit începând cu versiunea 6.9.0. Comentariile condiționale IE sunt ignorate de toate navigatoarele acceptate. in /var/www/incomemagazine.ro/public/wp-includes/functions.php on line 6131
Energie

CES a avizat favorabil proiectul de OUG privind tichetul electronic de energie și a făcut recomandări de completare

Consiliul Economic și Social a avizat, vineri, favorabil proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică, sub forma unui tichet electronic, și a formulat o serie de recomandări de completare.

‘Consiliul Economic și Social a fost sesizat cu privire la avizarea proiectului de Ordonanță de urgență a Guvernului privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică. În temeiul art. 5 lit. a) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea și funcționarea Consiliului Economic și Social, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în ședința din data de 27.06.2025, desfășurată online (…) avizează favorabil prezentul proiect de act normativ, cu propunerile de modificare prevăzute în anexă’, se menționează în aviz, care adaugă că au fost formulate o serie de observații.

Astfel, membrii CES semnalează că proiectul propune acordarea sprijinului pe baza unor praguri de venit – 1.784 lei net/lună per membru pentru familii, respectiv 1.940 lei net/lună pentru persoane singure – aliniate cu pragul de sărăcie relativă pentru anul 2024, conform datelor Eurostat, însă această abordare este justificată în logica combaterii sărăciei în sens larg, dar sărăcia energetică nu se suprapune perfect cu sărăcia monetară.

‘Analizele efectuate sub procesul de elaborare a Planului Național Social de Climă arată că există gospodării care, deși depășesc pragul de venit propus, trăiesc în sărăcie energetică din cauza unor factori multipli: consum energetic redus forțat (underconsumption), cheltuieli disproporționate cu energia din cauza ineficienței locuinței, lipsa accesului la surse alternative de energie sau vulnerabilități specifice (vârstă înaintată, dizabilități, copii mici etc.). Totodată, anexa 1 conține criterii suplimentare precum gradul de handicap și nevoia de utilizare a unor dispozitive electronice medicale, însă aceste criterii nu se regăsesc în textul legii’, precizează sursa citată.

În aceste condiții, CES a formulat o recomandare de completare. Aceasta vizează completarea criteriilor de eligibilitate prin includerea unor indicatori complementari care reflectă realitatea sărăciei energetice, cum ar fi: raportul cheltuieli energetice/venit mai mare de 10% sau indicatori privind calitatea locuirii (tip clădire, grad de izolație), vârsta și/sau starea de sănătate. Această abordare ar permite o targetare mai precisă a beneficiarilor și o utilizare mai eficientă a fondurilor publice.

Cu privire la art. 6 – Valoarea sprijinului acordat, se menționează că sprijinul propus, în cuantum de 50 lei/lună/gospodărie, constituie o formă de ajutor necesară în contextul eliminării măsurilor generale de compensare a prețurilor la energie, însă membrii CES consideră că valoarea este modestă raportat la nivelul actual al facturilor, nu ține cont de dimensiunea gospodăriei sau de nivelul de consum și sezonalitatea consumului (costuri semnificativ mai mari în perioada rece).

Astfel, aceștia recomandă reconsiderarea mecanismului de calcul al sprijinului, astfel încât acesta să devină proporțional cu dimensiunea gospodăriei și/sau cu consumul de bază necesar, ajustabil în funcție de sezon sau regiune (de exemplu, cuantum sporit în lunile de iarnă), corelat cu eventuale variații de preț pe piața de energie.

‘În lipsa acestor ajustări, există riscul ca sprijinul să nu producă un impact semnificativ asupra reducerii riscului de deconectare sau al evitării sărăciei energetice severe’, se mai arată îna avizul CES.

Cu privire la art. 6 – Mecanismul digital de aplicare și accesibilitate, Consiliul Economic și Social subliniază că digitalizarea printr-o aplicație dedicată, operată de Serviciul de Telecomunicații Speciale, este o inițiativă salutară în direcția eficientizării procesului administrativ, însă condiționarea accesării sprijinului exclusiv de utilizarea unei aplicații online, cu excepția
sprijinului oferit punctual de autoritățile locale sau oficii poștale, poate reprezenta o barieră de acces pentru categoriile cele mai vulnerabile.

‘Populația în vârstă, persoanele cu un nivel scăzut de alfabetizare digitală sau gospodăriile din mediul rural pot întâmpina dificultăți în accesarea sprijinului, ceea ce poate duce la excluderea neintenționată a unor beneficiari eligibili’, se explică în aviz.

În acest context, recomandarea este de asigurare, prin prevederi clare, a unui canal alternativ de acces echivalent, prin intermediul autorităților locale și al oficiilor poștale, nu doar ca soluție de asistență, ci ca mecanism egal în drepturi cu cel digital.

Pe de altă parte, cu privire la obligația de informare a publicului, CES semnalează că acesta nu se regăsește în textul legii, iar la art 10 alin.(5) obligația de a furniza informații cu privire la tichetul fizic cade exclusiv în sarcina Poștei Române.

‘Considerăm că acest beneficiu social trebuie comunicat masiv către publicul larg, o comunicare asumată din partea ministerelor de resort care să includă autoritățile locale și Poșta Română’, punctează membrii CES.

Aceștia recomandă completarea cu prevederea: ministerul de resort are obligația de a informa la nivel național, prin mijloace mass media și presa locală, despre programul de eliberare al tichetelor de energie și etapele de parcurs pentru beneficiari. Este, de asemenea, recomandabilă organizarea unor campanii de informare și instruire în teritoriu, pentru a facilita accesul la acest sprijin în rândul categoriilor vulnerabile.

Reprezentanții CES mai menționează necesitatea completării măsurii prin intervenții structurale, deoarece sprijinul propus are un caracter temporar și se limitează la compensarea parțială a facturilor de energie electrică. Deși binevenit în actualul context socio-economic, acest tip de intervenție este, prin natura sa, paliativ și nu adresează cauzele structurale ale sărăciei
energetice, susțin ei.

‘Pentru a asigura sustenabilitatea și impactul pe termen lung, este necesară integrarea acestui mecanism într-un cadru mai amplu de politici sociale și investiționale, care să includă programe dedicate de renovare energetică a locuințelor vulnerabile, cu accent pe clădirile unifamiliale și izolate din mediul rural; măsuri de sprijin pentru achiziția de echipamente eficiente energetic (electrocasnice, iluminat, aparate de încălzire); servicii de consiliere energetică la nivel local; dezvoltarea de instrumente complementare care să asigure tranziția de la sprijin financiar pasiv la independenta energetică și reziliență a gospodăriilor vulnerabile’, mai scrie în avizul CES.

Conform proiectului de Ordonanță de Urgență publicat joi pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, persoanele vulnerabile ar urma să beneficieze de un tichet electronic de energie în valoare de 50 lei pe lună, după data de 1 iulie, când încetează schema de compensare/plafonare.

Ar urma să beneficieze de acest sprijin persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei și familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei. Perioada de aplicare este 1 iulie 2025 – 31 martie 2026, iar impactul bugetar total pentru cele nouă luni de aplicare este estimat la 1,041 miliarde lei.

Nu beneficiază de acordarea sprijinului material persoanele care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii, persoanele care nu au un act de identitate valabil și persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial organizate ca structuri publice sau private.

Sprijinul se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrică, iar membrii familiei declarați de solicitant nu se regăsesc la alt loc de consum.

‘Sprijinul se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru major al familiei, care poate fi depusă exclusiv online într-o aplicație dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații Speciale, dedicată implementării mecanismului de sprijin. Pentru solicitanții care nu au posibilitatea să utilizeze această aplicație, se propune ca aceștia să fie ajutați de către autoritățile administrației publice locale sau de către oficiile poștale; sprijinul se acordă sub forma unui tichet fără valoare nominală, care va fi încărcat lunar cu suma reprezentând sprijinul acordat, atât timp cât se mențin condițiile de eligibilitate; determinarea eligibilității persoanei singure sau familiei se realizează în mod automat în aplicație, atât pe baza celor declarate de către solicitant, cât și pe baza informațiilor din bazele de date disponibile cu privire la evidența populației și veniturile persoanelor’, se menționează în Nota de fundamentare a proiectului.

Emiterea, tipărirea, distribuirea tichetului și plata către furnizor a facturii de energie electrică prin serviciul de mandat poștal se va realiza prin intermediul Companiei Naționale Poșta Română (CNPR).

În vederea asigurării plății prin serviciul de mandat poștal a cheltuielilor cu energia electrică, CNPR deschide pentru fiecare titular în parte cont de sume în mandat poștal prin intermediul cărora se vor desfășura operațiunile de plăți, iar pentru realizarea de către CNPR a serviciilor se va încheia o convenție între aceasta și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS).

Cele mai recente știri

To Top