Producătorii auto europeni se pregătesc să faţă faţă unei creşteri mai lente a vânzărilor în acest an, după ce în decembrie vânzările au scăzut pentru prima dată în ultimele 17 luni, pe fondul reducerii entuziasmului faţă de vehiculele electrice (EV), arată datele publicate joi de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), transmite Bloomberg.
Datele ACEA arată că înmatriculările de autoturisme noi în Europa (UE plus Marea Britanie şi ţările EFTA) au scăzut cu 3,8% în decembrie, comparativ cu perioada similară din 2022, în urma reducerii cererii pentru vehicule electrice, în timp ce România a raportat un declin de 8,6%.
Datele statistice sunt valabile pentru cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, plus Marea Britanie şi ţările din Asociaţia Europeană a Liberului Schimb (EFTA), respectiv Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Elveţia.
Un număr de 1,048 milioane de autoturisme au fost înmatriculate în decembrie în Europa, comparativ cu 1,090 milioane de unităţi în perioada similară din 2022. Vânzările de vehicule alimentate pe baterii au scăzut cu 25,4%, cele pe motorină cu 8,4%, în timp ce livrările de maşini alimentate pe benzină au crescut cu 7,9%.
În decembrie, piaţa auto din România a înregistrat o scădere cu 8,6%, fiind înmatriculate 11.373 de autoturisme, faţă de 12.437 de vehicule în perioada similară din 2022. Vânzările de vehicule alimentate pe baterii au scăzut cu 43,9%, cele pe benzină cu 14,6%, în timp ce livrările de maşini alimentate pe motorină au crescut cu 8,7%.
Principalele pieţe europene au raportat creşteri semnificative în decembrie: Franţa (14,5%), Spania (10,6%), Marea Britanie (9,8%), Italia (5,9%). În contrast, Germania a raportat un declin de 23% în decembrie, după oprirea bruscă a programului Guvernului de subvenţii pentru achiziţionarea de vehicule electrice.
În sectorul auto european sunt 12,9 milioane de angajaţi, iar 8,3% din totalul locurilor de muncă din industria UE sunt în sectorul auto.
Înmatriculările de autoturisme noi în Europa au crescut cu 13,7% în 2023, comparativ cu 2022, fiind înmatriculate 12,48 milioane de unităţi.
Primele cinci pieţe europene au raportat creşteri semnificative în 2023: Italia (18,9%), Marea Britanie (17,9%), Spania (16,7%), Franţa (16,1%) şi Germania (7,3%), arată datele ACEA.
În 2023, piaţa auto din România a înregistrat o creştere cu 11,8%, fiind înmatriculate 144.611 autoturisme, faţă de 129.328 vehicule în 2022. Vânzările de vehicule alimentate pe baterii au urcat cu 32,1%, în timp ce livrările de maşini alimentate pe benzină şi motorină au scăzut cu 4,3% şi, respectiv, cu 0,5%.
În acest an, Bloomberg se un avans al vânzărilor auto în Europa de doar 5%, de la 13,7% in 2023, ceea ce probabil va duce la scăderea preţurilor vehiculelor şi vor fi afectate marjele de profit ale producătorilor auto.