Actualitate

Administrațiile locale caută finanțare de la investitori

bani
Foto: iStock

Dezvoltarea comunităților locale este de multe ori blocată de lipsa finanțării proiectelor. Deși sunt în derulare mai multe programe, atât naționale, cum este Programul Anghel Saligny, cât și europene, PNRR și programele cu fonduri nerambursabile, nu toate proiectele reușesc să găsească finanțare. O soluție care prinde tot mai multe teren în ultimii ani este finanțarea prin obligațiuni municipale listate la Bursa de Valori București (BVB). 

Emisiunile de obligațiuni municipale înseamnă finanțarea proiectelor de investiții locale din surse private, fără a mai implica bugetul statului. „Obligațiunile sunt un contract între un emitent, care poate fi o primărie, un consiliu județean, o companie privată sau de stat, și populație, investitori”, explică Valentin Miron, director general al VMB Partners, companie care a consiliat 27 dintre cele 35 de emisiuni de obligațiuni municipale listate la BVB. 

Principalul avantaj pentru emitent este că achită anual doar dobânda stabilită de la bun început (fixă sau variabilă), iar suma întreagă este returnată la maturitatea emisiunii, care poate fi și de 10 sau 20 de ani. Iar respectiva sumă, dacă nu există în conturile emitentului, poate fi returnat printr-o nouă emisiune de obligațiuni. Este o practică frecventă pentru administrații locale sau centrale să se finanțeze în acest mod; de altfel, datoria publică a unui stat, inclusiv cea a României, este la fel rostogolită în fiecare an. „În Statele Unite, cam tot ceea ce vedem noi și ne uimește, autostrăzi suspendate cu 5-6 benzi pe sens, clădiri publice de 70 de etaje, toate, toate sunt făcute cu obligațiuni”, arată Valentin Miron. „La fel, construcția de spitale, de școli publice nu se fac decât cu împrumuturi obligatare”, adaugă șeful VMB Partners. 

Avantajul celui care cumpără obligațiuni municipale este că nu plătește impozit pe câștigul obținut, acestea fiind prin lege scutite de impozit, la fel ca emisiunile de titluri de stat Fidelis ale Ministerului Finanțelor. În plus, poate vinde oricând pe bursă obligațiunile deținute în cazul în care nu dorește să aștepte până la maturitate. Mai mult, obligațiunile emise de municipalități au de regulă dobânzi mai mari decât titlurile de stat, dat fiind că trebuie să fie mai atractive pentru investitori. Spre exemplu, randamentul emisiunii de obligațiuni a Municipiului București din aprilie anul trecut este de 8,9%, în timp ce titlurile de stat Fidelis au și acum o dobândă de circa 7%.  Pentru administrațiile locale, dobânda achitată în cadrul obligațiunilor este oricum mai redusă decât cea aferent unui credit bancar de investiții, împrumut la care trebuie să achite rate lunare (după o eventuală perioadă de grație), nu toată suma la maturitate. 

Din ce în ce mai multe emisiuni 

La BVB sunt listate 35 de emisiuni de obligațiuni municipale, în valoare totală de 2,5 miliarde lei. În prezent, sunt în pregătire emisiuni în valoare de 2,3 miliarde lei, care ar trebui listate până în primăvara anului viitor. Primăriile din Reșița, Piatra Neamț și Consiliul Județean Cluj au deja emisiunile aprobate, iar Consiliul Județean Prahova și Primăriile Sectorului 3 și Sectorului 4 din București urmează să aprobe lansarea de obligațiuni. 

De altfel, emisiunea primăriei Reșița, care se va lansa în octombrie anul acesta, va marca și o premieră, fiind prima emisiune de obligațiuni municipale verzi. În valoare de 17 milioane de euro, emisiunea urmărește suplimentarea fondurilor de finanțare pentru proiectul de reintroducere a tramvaiului electric în Reșița, proiect aflat într-un stadiu de finalizare de aproximativ 85%. Reșița este astfel primul oraș din România care reintroduce tramvaiul după Revoluție. „Decizia de a apela la o emisiune de obligațiuni a fost nevoia de refinanțare a unor lucrări majore de infrastructură, amânate mult timp de administrațiile anterioare, dar care acum sunt într-un ritm accelerat de desfășurare”, a arătat Ioan Popa, primarul orașului Reșița, la o dezbatere despre obligațiuni municipale organizată de VMB Partners în colaborare cu ASF și BVB. 

Deocamdată însă mai sunt de rezolvat câteva probleme legislative legate de emisiunile de obligațiuni, cum ar fi trecea sub autorizarea emisiunilor de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care ar crea posibilitatea lansării unor oferte publice, la care să participe orice investitor de retail. În prezent, listările se fac doar prin plasamente private. În plus, ar trebui să existe un dumpărător garantat pentru obligațiunile listate, astfel încât să crească lichiditatea, iar investitorii să fie siguri că pot vinde bondurile atunci când doresc. Cumpărătorul ar putea fi chiar emitentul, adică primaria în cazul acestor obligațiuni. 

Gradul de risc al obligațiunilor municipale, ca instumente financiare cu venit fix, este redus, apropiat de cel al titlurilor de stat. Este foarte greu ca un oraș să intre în incapaciate de plată și faliment atâta timp cât are venituri proprii din impozitele percepute locuitorilor și venituri de la bugetul de stat. Pentru o primărie sau un consiliu județean, emiterea de obligațiuni permite o libertate mai mare pentru bugetul propriu în ceea ce privește gradul de îndatorare dat fiind că principalul, care este achitat doar la maturitate, nu este prins în buget decât în anul de plată. 

Investitorii instituționali, precum fondurile de pensii, sunt jucători interesați de obligațiuni, mai ales de cele verzi. Din păcate, pe piața noastră de capital sunt încă prea puține obligațiuni municipale, de aceea fondurile de pensii private de la noi au majoritar în portofoliul de active (aproape 65%) titluri de stat, emise de Ministerul de Finanțe. 

Cele mai recente știri

To Top