Analize

Afacerea „Festivalul”. România devine țara concertelor

Foto: iStock

După căderea provocată de pandemie, evenimentele muzicale din România au revenit la (aproape) normal în 2022 și pare că 2023 este unul dintre cei mai buni ani din istorie pentru acest sector. Zeci de festivaluri au loc în această vară pe tot cuprinsul țării și se estimează că veniturile organizatorilor vor depăși 300 de milioane de lei.

Drumul prăfuit care șerpuiește prin lunca Someșului, de obicei parcurs agale de câte un localnic pornit cu cine știe ce treabă către localitatea vecină sau, dimineața și seara, de cireada satului, arată azi ca un bulevard din centrul Clujului la ora de vârf. Coloana de mașini se întinde pe câțiva kilometri și înaintează lent, lăsându-le curioșilor destul timp să analizeze atât ținutele care de care mai fistichii ale pasagerilor, cât și plăcuțele de înmatriculare: „Ăsta a avenit de aproape, din Bistrița-Năsăud, ăsta mai de departe, din Timiș, iar ăsta tocmai de la București.”

Urmează parcarea, un câmp de câteva hectare divizat de garduri mobile și benzi de semnalizare și apoi campingul, alte câteva hectare de căsuțe și corturi, de la cele tip (unele de lux) instalate de organizatori la cele de diverse forme, mărimi și culori aduse de acasă de participanți. Deja se aude muzica și se văd, printre copaci, acoperișul castelului Bánffy și roata panoramică. Suntem la Bonțida, la celebrul „Electric Castle”, alături de alți 50.000 de iubitori de distracție, pe un domeniu de 40 de hectare pe care s-au amenajat 12 scene pe care vor urca 300 de artiști, zeci de standuri de mâncare și băutură și activități care de care mai diverse, de la întreceri sportive la zboruri cu balonul și de la puncte de coafură sau tatuaje temporare la locuri unde poți primi sfaturi financiare sau privind eficiența energetică.

Castelul cu bani

În total, potrivit organizatorilor, au trecut anul acesta pragul festivalului în cele cinci zile peste 230.000 de persoane. Unele mai mulțumite decât altele. „A fost super, e o atmosferă extraordinară! De mult nu m-am mai distrat atât de mult”, spune Ioana, avocat în București. Dorin din Hunedoara e un pic mai nuanțat în aprecieri: „Organizarea e foarte faină, atmosfera e cool, dar line-up-ul anul acesta a fost clar sub cel de anul trecut”. Asta în timp ce unii se plâng de prețurile mari la mâncare: „40 de lei un hotdog sau 50 de lei un grilled sandwich cu brânză și șuncă și niște cartofi prăjiți? E prea mult, noroc că poți ieși de câte ori vrei și să-ți cumperi mâncare la prețuri mai normale din sat”, spun doi tineri din Brașov.

În ciuda nelipsitelor critici, festivalul organizat deja de nouă ani la 30 de kilometri de Cluj este un succes atât la nivel de imagine, cât și din punct de vedere financiar. Anul trecut, Festival Tickets Management SRL, compania care organizează evenimentul, a avut venituri de peste 46 de milioane de lei și un profit net de 0,85 milioane. Firma este în prezent controlată de Mihai Alin Păun (96%), cu Iulian Obogeanu asociat minoritar (4%), și cel mai probabil va avea rezultate cel puțin la fel de bune și în 2023. Păun, unul dintre co-fondatorii evenimentului de la Bonțida, este cunoscut în Cluj Napoca ca fiind implicat în afaceri în zona barurilor și cluburilor.

De la munte pân’ la mare

Orașul de pe Someș găzduiește în fiecare an un alt festival celebru, Untold. Anul trecut, de cei circa 200 de artiști și formații care au urcat în cele patru zile pe cele șase scene din Cluj s-au bucurat, potrivit organizatorilor, peste 360.000 de spectatori. Anul acesta vor cânta pe scena principală nume precum Imagine Dragons, David Guetta sau Armin Van Buuren și se așteaptă un număr similar de participanți. Festivalul din Cluj are în spate firma Untold Universe, deținută 99,99% de Novus Capital SRL, care la rândul ei este deținută în totalitate de Ioan Bogdan Buta. La rândul ei, Untold Universe controlează, cu 100% din părțile sociale, firme precum Untold SRL, Untold Production SRL, Fantesia Untold SRL, River Bank SRL, Massif Estate SRL, Magical Time Bank SRL și Untamed SRL și deține și 88.33% din Neversea SRL (cea care organizează festivalul cu același nume pe plaja din Constanța). 

De altfel, ediția din 2023 a Neversea s-a încheiat în urmă cu doar câteva săptămâni și, aparent, a avut din nou un succes peste așteptări. „Este cea mai frumoasă ediție Neversea de până acum. Ne-am bucurat de foarte mulți oameni, o medie de peste 70.000 de participanți în fiecare din cele patru seri, când au urcat pe scenă 150 de artiști. Dacă ar fi să ne uităm și la cifrele financiare, cu siguranță au rămas în comunitate după festival undeva la 20-30 de milioane de euro”, spunea Edy Chereji, co-founder & Chief of Public Affairs al Untold Universe, după încheierea evenimentului.

Grupul controlat de Buta mai organizează festivalul de iarnă Massif în Poiana Brașov, târgul de Crăciun West Side Christmas Market și are în plan un eveniment sub marca Untold în Dubai. În 2022, firmele care îl compun au avut venituri cumulate de circa 140 de milioane de lei și un profit net cumulat de 4,2 milioane de lei.

Capitala nu prinde podiumul

Deși nu la același nivel, în zona Bucureștiului au loc anual două festivaluri cu pretenții. SAGA a adunat la începutul lui iulie, în trei zile, peste 150.000 de oameni pe pista de la Romaero Băneasa. Nu toți cei care și-au cumpărat bilete au fost, însă, mulțumiți. Organizatorii au fost criticați pentru că doi dintre headlineri, Lil Nas X și Wiz Khalifa, nu au mai venit la București, aparent din motive de sănătate, dar și pentru că pregătirile pentru primirea unui număr atât de mare de oameni nu au fost tocmai la înălțime. ”Am stat la coadă aproape patru ore în prima zi ca să fac check-in-ul și să primesc brățara”, spune Ana, o tânără din Bragadiru, Ilfov.

Festivalul a fost organizat de Saga Festival SRL, deținută de Saga Entertainment B.V. din Olanda și de Level  One  Agency SRL (care este la rândul ei deținută 100% de nimeni alta decât de aceeași Saga Festival SRL). Una peste alta, având în vedere numărul de participanți, cel mai probabil firma va înregistra anul acesta performanțe financiare notabile. Rămâne de văzut cum se vor reflecta criticile din 2023 asupra edițiilor viitoare.

Al doilea eveniment din zona Capitalei este Summer Well, care se desfășoară la mijlocul lui august pe Domeniul Știrbey de la Buftea. Anul trecut la eveniment au participat în total 50.000 de persoane și surse din rândul organizatorilor susțin că se așteaptă la o prezență similară, cu nume ca Florence and The Machine sau Yungblud pe afiș. Firma din spatele festivalului, Livada Advertising SRL, deținută de Alexandru și Elena Mițoi, a înregistrat în 2022 venituri de peste 23 de milioane de lei și un profit net de 4,7 milioane.

Țara concertelor

Dincolo de evenimentele de nivel internațional, cu zeci sau chiar sute de mii de participanți, aproape că nu este județ unde anul acesta să nu aibă loc măcar un festival: ARTmania la Sibiu, Intencity la Craiova, Custom Festival la Reșița, Rockstadt Extreme Fest la Râșnov, în Brașov, Rocanotherworld la Iași, Vibe la Târgu Mureș, Young Island la Bacău, Codru la Timișoara, Way Too Far Rock la Bistrița, RebelX la Pitești, Rock la Mureș la Periam-Port, în Timiș, Baricada Folk la Brezoi, în Vâlcea, Bucovina MotorFest la Suceava, Beach Please și Out of Doors Fest la Costinești, Analogue la Mioveni, Nostalgia și Summer in the City în București, Singfest la Singureni, în Giurgiu, StoneBird la Corbii de Piatră, în Argeș, Podsada Rock la Câmpulung și lista ar putea continua mult și bine. Și numele celor care urcă pe scenă sună cunoscut – de la cei mai celebri cântăreți autohtoni la 6ix9ine, East 17, Snap, Guano Apes sau Sepultura.

Se poate estima, luând în calcul peste 50 de astfel de evenimente întinse fiecare pe circa trei zile, o medie de numai 3.000 de spectatori pe zi și un preț mediu al biletelor de doar 100 de lei, că aceste festivaluri medii și mici au adus, doar din bilete, venituri de 50 milioane de lei. La care se adaugă banii cheltuiți de participanți pentru mâncare, băutură și alte activități și produse disponibile în zona de festival (din care organizatorii primesc, în general, un comision de 20%). Ceea ce le-ar mai putea aduce câteva milioane în conturi. Iar în realitate probabil că sumele încasate sunt chiar mai mari.

Cele mai recente știri

To Top