Opinii

Ai obosit?

Aici, cândva, a fost un templu dedicat zeiței Nemesis. Cineva îmi spune că, printre altele, îi ajuta pe adepții săi să vadă ambele părți ale unei povești și că urmărea întotdeauna aplicarea principiului „nimic prea mult”, deviză înscrisă pe frontul sanctuarului din cetatea Delphi. Că pedepsea orgoliul și asigura echilibrul dintre bine și rău. Sunt în fosta capitală a provinciei romane Dacia și mă învârt printre ruinele orașului antic care constituie astăzi un complex arheologic în localitatea Sarmizegetusa din județul Hunedoara. În sediul procuratorului financiar al Daciei Apulensis mă descalț. Iarba gâdilă talpa, soarele mângâie cu blândețe. 

Demult n-am mai fost deconectată și nici n-am sesizat, încă, cum nu caut să-mi verific telefonul. De nu știu când, n-am mai simțit libertatea asta de a memora peisajul doar mental. Am obosit sau, dacă-mi îndrăznesc o sinceritate: m-am plictisit să fiu tot timpul conectată, disponibilă și bombardată cu reclame care încearcă întotdeauna să te convingă să cumperi tot ceea ce nu ai nevoie. În sfârșit, offline. Toate astea, pentru că nu m-am gândit niciodată să-mi permit astfel de pauze de respiro. Iar asta te face radical. La ora actuală, sunt domenii în care cei mai mulți dintre noi au nevoie să fie prezenți pe rețele sociale. Și, la curent cu modul în care, de pildă, cum se pot poziționa mai bine produsele retailerilor pentru a fi înaintașe în căutări. Dezvoltarea tehnologiei a făcut minuni pe de-o parte, iar pe de altă parte ne-a făcut să uităm că putem alege. Sau, și mai bine, faptul că ne-am creat personalități digitale disponibile tuturor oricând, oricum, profunde și de schimb, care se modelează în funcție de necesitățile altora, pentru că ajungem să ne vedem doar prin ochii celorlalți, prin like-urile celorlalți, fiindcă lor nu le arătăm și defectele noastre, ne-au dat posibilitatea să alegem. Și ne place în paradis. Astfel, s-a creat o discrepanță între a avea și a fi, cu ușurință, în contextul în care utilizarea datelor nu vine la pachet cu vreun ABC. Astfel, în lipsa unei educații despre cum selectezi ceea ce consumi, cum te protejezi pe internet sau despre cum funcționează tehnologia astăzi, ajungi să consumi ceea ce nu poți să digeri și să ai ceea ce nu îți trebuie, devenind ținta specialiștilor în marketing.

Situația se schimbă, însă, atunci când ieșim din cutie și învățăm să ne punem limite. Să te cunoști pe tine însuți astfel încât să consumi doar atât cât ai nevoie ține de o muncă a ta cu tine, de o dezvoltare personală căreia nu ar trebui să i se pună piua.

Am obosit. M-am odihnit. Am revenit. Dacă în 1946, era popular sloganul „În viitorul tău se află Ford”, iată că „în viitorul tău se află internetul”. Și cine știe când, mașinării zburătoare, teleportare sau participare la concerte pe bază de holograme.

Cele mai recente știri

To Top