Actualitate
ANPC a amendat cu 5,1 milioane de lei peste 230 de magazine Mega Image
Comisarii pentru Protecţia Consumatorilor au amendat cu 5,1 milioane de lei cele 233 de magazine Mega Image controlate în întreaga ţară în doua jumătate a lunii ianuarie 2024 şi au oprit definitiv de la comercializare produse alimentare neconforme, în valoare de aproximativ 65.000 lei.
„Până în acest moment, au fost controlate 233 de unităţi, iar pentru neregulile constatate au fost aplicate următoarele sancţiuni: 485 amenzi contravenţionale, în valoare de aproximativ 5,1 milioane lei, 99 avertismente, oprirea definitivă de la comercializare a produselor găsite ca fiind neconforme, în valoare de 65.000 lei, oprirea temporară a prestării de servicii până la remedierea deficienţelor pentru 17 magazine, propunere de închidere temporară, pentru o perioadă de până la 6 luni, pentru 9 locaţii şi propunere de închidere temporară pentru o perioadă cuprinsă între 6 şi 12 luni, pentru 8 magazine”, se arată într-un comunicat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
Preşedintele ANPC, Horia Constantinescu, a transmis că acţiunile de control vor continua în perioada următoare, mai ales că abaterile sancţionate au mai fost constatate şi în trecut.
„Nu ştiu cum se pronunţă într-o belgiană pură, dar mesajul în română ar fi: Respectaţi-ne! Mi-ar plăcea ca produsele care sunt prezente pe rafturile magazinelor Mega Image din România să ajungă, pentru o perioadă mai lungă, şi în ţara de origine a operatorului economic, pentru a vedea care este reacţia consumatorilor de acolo. Cred că habar nu au că există portocale cu bube şi mandarine-boabe la hectar. Trebuie să înveţe că nu de fiecare dată când cumpără un produs acesta are cantitatea înscrisă pe ambalaj, care poate fi mai mică, pentru a le asigura o cură de slăbire. Aş fi curios care este reacţia autorităţilor din ţara de origine a operatorului economic Mega Image şi cu privire la repetabilitatea unor abateri sancţionate şi constatate în trecut. Probabil există o justificare şi o scuză pe care doresc să le-o transmită celor din Belgia, nu nouă. Vom îndesi acţiunile de control de amploare, până o să ne facem înţeleşi. „Tot ziens!” („la revedere” în neerlandeză – una dintre limbile oficiale ale Belgiei)”, a declarat Horia Constantinescu, în comunicat.
Printre principalele abateri constatate de comisarii ANPC s-au numărat comercializarea unor fructe şi legume depreciate, cu mucegai şi pete, care nu respectau criteriile de calitate (diferite calibre de mărime comercializate la aceeaşi categorie), fără a avea menţionată corect ţara de provenienţă, comercializarea unor produse alimentare cu data durabilităţii minimale depăşită, dar şi a unor produse preambalate care, prin cântărire, s-a dovedit a avea o greutate netă mai mică decât cea înscrisă pe etichetă.
De asemenea, au fost depistate nereguli legate de nerespectarea regimului de temperatură pentru depozitarea produselor, în ceea ce priveşte modul de prezentare şi publicitate a sucurilor din fructe şi a băuturilor răcoritoare (existenţa la raft a unor produse, având afişate pe etichetele de preţ ale comerciantului informaţii false cu privire la denumirea produsului), existenţa unor zone neigienizate ale pavimentului şi pereţilor, folosirea unor spaţii de depozitare insalubre.
Comisarii ANPC au mai găsit neconformităţi privind comercializarea unor produse alimentare cu acumulări de gheaţă în ambalaj, folosirea unor agregate frigorifice deteriorate, lipsa afişării informaţiilor referitoare la valabilitatea produselor gătite în zona gastro, depozitarea unor produse de panificaţie congelate fără etichete cu elemente de identificare, folosirea unor echipamente insalubre.
Tot pe zona de comercializare în magazinele retailerului au fost găsite produse de panificaţie fără a avea informaţiile specifice afişate la raft, produse fără etichete de preţ la raft, produse alimentare vrac fără a avea menţionată data deschiderii ambalajului, produse nealimentare fără a avea informaţiile traduse în limba română, pe etichetă.
Nu în ultimul rând, nerespectarea regimului promoţiilor (lipsa, la vânzare, a produsului singular, în cazul promoţiilor de tip multipack), expunerea la comercializare în vitrina destinată produselor româneşti a unor fructe de import, lipsa afişării atestatului de produs tradiţional pentru produsele comercializate ca fiind produse tradiţionale, lipsa precizării pe eticheta citricelor dacă au coaja tratată sau nu reprezintă alte nereguli depistate de comisarii ANPC.