Transporturi

APIA: Românii au cumpărat cu peste 25% mai multe autoturisme noi, în S1. Maşinile ecologice, salt de 34,5%

Foto: iStock

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în România cu 25,4%, în primele şase luni din 2023 faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior, iar maşinile „verzi” au înregistrat un salt de 34,5% şi o cotă de piaţă de 21,9%, relevă statistica Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Conform datelor publicate luni, pe piaţa naţională, în clasamentul primelor zece mărci de autoturisme şi autovehicule comerciale, în primul semestru al acestui an conduce Dacia – cu 24.734 de unităţi, urmată de Renault (7.773), Toyota (5.469), Ford (5.319), Volkswagen (5.201), Skoda (4.990), Hyundai (4.785), Mercedes-Benz (4.503), BMW (2.328) şi Suzuki (2.327).

Autoturismele, care reprezintă aproximativ 84% din total piaţă, au înregistrat, la nivelul lunii iunie 2023, un volum de 12.993 de unităţi, cu 18,9% mai mult decât în intervalul similar din 2022.

În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV se află pe prima poziţie, cu o cotă de 42,3% (-3,4% faţă de 2022), urmat de Clasa C (cotă de 30,3%, +4,1%) şi Clasa B (cotă de 16,9%, +1,3%).

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în perioada analizată, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 0,2% comparativ cu cota deţinută în perioada similară din 2022, până la o pondere de 64,9%. Totodată, autoturismele echipate cu motoare diesel au înregistrat o scădere de 1,3%, de la an la an, şi deţin o cotă de 13,2% din total.

La categoria autoturismelor „electrificate”, cota de piaţă a ajuns, după primele şase luni ale anului în curs, la 21,9%, peste ponderea de 8,7% deţinută de motoarele diesel.

Potrivit sursei citate, autoturismele full electrice deţin o cotă de 9,6% din piaţă, iar achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+34,5%), raportat la primul semestru din 2022. În acest context, se înregistrează o creştere importantă a autoturismelor 100% electrice (+57%) şi a celor plug-in hybrid (+46,9%).

Din ianuarie şi până la finele lunii iunie 2023, în topul celor mai vândute cinci autoturisme electrice conduce Dacia Spring – cu 3.266 de unităţi şi o creştere de 36,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Pe locurile următoare se află: Tesla Model Y – cu 637 de unităţi şi o creştere de unsprezece ori, Renault Megane (483 de unităţi, plus de 120 de ori), Tesla Model 3 (406 unităţi, +45,5%) şi Volkswagen e-UP! (323 de unităţi, +54,5%).

Pe segmentul autoturismelor Plug-in, Ford Kuga se află pe prima poziţie cu 409 unităţi şi un salt 96,6% comparativ cu primul semestru din 2022, urmată de Mercedes-Benz GLE (171 de unităţi, +19,6%), Renault Captur (168 de unităţi, +41,2%), Mazda CX-60 (161 de unităţi, fără înmatriculări în 2022) şi Hyundai Tucson (149 de unităţi, +23,1%).

În acelaşi timp, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc în Top 3: Toyota Corolla – cu 1.041 de unităţi, în scădere cu 13,5% faţă de 2022, Toyota C-HR (865 de unităţi, – 12,4%) şi Toyota Yaris Cross (795 de unităţi, +145,4%).

Statistica APIA evidenţiază faptul că, în primele şase luni ale anului curent, cele mai multe achiziţii de autoturisme au fost realizate de către juridice (58%), iar diferenţa de 42% le revine persoanelor fizice.

Pe de altă parte, autovehicule comerciale uşoare au consemnat o creştere a înmatriculărilor de 15,6%, de la un an la altul.

Cele mai recente știri

To Top