Asigurări

ASF propune prelungirea plafonării tarifelor RCA până la 30 septembrie 2024

polita rca

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) propune prelungirea plafonării tarifelor RCA până la 30 septembrie 2024 motivând că o astfel de măsură combate creşterea excesivă a preţurilor ce poate avea loc brusc, pe fondul dezechilibrelor din piaţă, se arată într-un proiect de Hotărâre de Guvern publicat de Ministerul Finanţelor.

„În prezent, în piaţa asigurărilor RCA din România se manifestă în continuare o reticenţă în ceea ce priveşte apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asiguraţi şi există un grad ridicat de concentrare care continuă să reprezinte o vulnerabilitate a pieţei atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât şi din perspectiva cotelor de piaţă semnificative deţinute de un număr relativ mic de societăţi de asigurare, ceea ce arată un grad scăzut de concurenţă. În acelaşi timp, se constată menţinerea unui număr ridicat de încadrări în categoria asiguraţilor cu risc ridicat a unor întregi categorii de risc, ceea ce conduce la un risc sistemic în ceea ce priveşte acoperirea gradului de cuprindere în asigurare a parcului auto din România şi la neîndeplinirea obligaţiilor României ce rezultă din Tratatul de aderare la Uniunea Europeană”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Potrivit documentului, din numărul total de vehicule din parcul naţional auto, respectiv 10.333.293, la data de 6 iunie 2024 erau asigurate un număr de 7.486.349 de vehicule.

Cazurile prelucrate încadrate în categoria asiguraţilor cu risc ridicat, în perioada 1 ianuarie – 2 iunie 2024, sunt în număr de aproximativ 41.500 din care aproximativ 201 au fost preluate voluntar, iar 41.300 au fost alocate automat către asigurători.

„O astfel de situaţie denotă existenţa unui dezechilibru între cerere şi ofertă şi are potenţialul de a genera consecinţe negative, în sensul unei presiuni suplimentare asupra preţurilor după data de 30 iunie 2024, data la care încetează efectele Hotărârii Guvernului nr. 1326/2023, situaţie cu impact social şi economic, printre acestea enumerându-se: imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuşi ceilalţi participanţi la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic; creşterea riscului la care sunt supuşi participanţii la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când rezultă vătămări corporale grave sau deces; creşterea nevoii de finanţare a Fondului naţional de protecţie ca urmare a obligaţiei acestuia de a acoperi prejudiciile produse terţelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate; obligaţia persoanelor neasigurate, responsabile de producerea accidentelor, de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului naţional de protecţie”, se mai arată în document.

În aceste condiţii, iniţiatorii proiectului au explicat că, prin prelungirea până la data de 30 septembrie 2024 a perioadei de aplicare a hotărârii privind stabilirea tarifelor de primă maxime, se combate creşterea excesivă a preţurilor şi se urmăreşte stabilizarea graduală a pieţei de asigurări RCA.

„Având în vedere cele prezentate, o soluţie temporară pentru remedierea stării de fapt o poate constitui prelungirea până la data de 30 septembrie 2024 a perioadei de aplicare a HG nr. 1326/2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime şi a altor măsuri aplicabile de către societăţile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie. Prin aplicarea acestei măsuri se combate creşterea excesivă a preţurilor ce poate avea loc brusc pe fondul dezechilibrelor anterior descrise şi se urmăreşte stabilizarea graduală a pieţei de asigurări RCA pentru a evita propagarea efectelor negative în alte sectoare ale economiei naţionale. Situaţia actuală poate fi încadrată ca şi situaţie de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei aşa cum acestea sunt stipulate în prevederile art. 4 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În acest caz, Guvernul poate interveni pentru o perioadă de timp limitată prin stabilirea modului de determinare a primelor practicate de către asigurătorii RCA astfel încât împrejurările care determină situaţia de criză să fie depăşită”, se menţionează în nota de fundamentare.

Conform unui comunicat de presă al Ministerului Finanţelor, tarifele de primă maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8% şi sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ. Totodată, tarifele se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a propunerii de prelungire.

Potrivit sursei citate, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuţie pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii.

Calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi costul mediu practicat de reprezentanţele rent-a-car ce oferă servicii de închiriere de autoturisme fără conducător auto şi se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

„Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile prevăzute mai sus este de 30 de zile, fie de la data eliberării autorizaţiei de reparaţie de către unităţile Poliţiei Române, fie de la data eliberării documentului de intrare în reparaţie eliberat de către asigurătorul RCA. Termenul poate fi prelungit numai cu aprobarea asigurătorului RCA în situaţii justificate, probate cu documente. În cazul vehiculelor care nu se mai repară şi se încadrează în situaţia de daună totală economică, despăgubirile de mai sus acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor şi data înaintării ofertei de despăgubire, cu respectarea termenelor prevăzute de Legea nr.132/2017, cu modificările şi completările ulterioare. În acest caz, valoarea despăgubirii reprezentând acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat nu poate depăşi 25% din valoarea de piaţă a vehiculului avariat”, se precizează în comunicat.

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cele mai recente știri

To Top