Timp liber

Atelierul remesh a lansat noua gamă Blanc, în cadrul evenimentului „Despre sustenabilitate dincolo de alb și negru”

Atelierul de croitorie remesh, o unitate protejată pentru persoane cu dizabilități a Asociației Ateliere Fără Frontiere (AFF), a găsit o soluție inedită împotriva unei surse de poluare  transformând bannerele publicitare în genți, ghiozdane, borsete și alte accesorii pentru casă și a lansat astăzi noua gamă de produse sustenabile intitulate Blanc. O inițiativă prezentată în cadrul evenimentului „Despre sustenabilitate dincolo de alb și negru”, organizat în parteneriat cu Ambasada Sustenabilității, prin care remesh a promovat nu doar produse cu impact redus asupra mediului, ci și munca persoanelor vulnerabile, provenite din medii dezavantajate, pentru care AFF depune eforturi semnificative pentru a le reintegra în societate, demonstrând că acestea reprezintă resurse valoroase pentru comunitate. Un exemplu remarcabil de bună practică privind incluziunea socială, salutată de către antreprenorii sociali și specialiștii ESG prezenți la eveniment, întrucât remesh oferă soluții creative privind problema poluării și sprijinind în același timp persoanele cu dizabilități. Aceste inițiative se aliniază contextului legislativ actual, marcat de transpunerea Directivei privind Raportarea Corporativă de Sustenabilitate (CSRD) în legislația românească.

„În România sunt două milioane de persoane inactive, suntem pe penultimul loc în Uniunea Europeană  în acest sector, în timp ce nevoia de forță de muncă continuă să fie  foarte mare. Credem că mulți dintre cei inactivi sunt persoane din medii defavorizate și că accesul pe piața muncii este un pilon foarte important pentru integrarea și autonomia acestora”, a explicat Lorita Constantinescu, directorul de dezvoltare al AFF.

În atelierul remesh, toate persoanele angajate în producție se confruntă cu multiple vulnerabilități, jumătate fiind persoane cu dizabilități, ceea ce a determinat certificarea ca unitate protejată autorizată.  ‘’Rolul nostru este crucial în identificarea barierelor care împiedică persoanele cu dizabilități să își atingă potențialul maxim. Strategia națională privind dizabilitatea recunoaște importanța ocupării forței de muncă pentru persoanele cu dizabilități, ca mijloc de a-și dobândi autonomia” a spus Crina Gîrleanu,  consilier superior, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități prezentă la eveniment. „Incluziunea și diversitatea pot fi ilustrate prin sintagma „între alb și negru”. Scopul nostru este să depășim această dihotomie și să creăm un mix care să permită incluziunea tuturor. În prezent, există în România puțin sub 400 de unități protejate  și aproximativ 1700 de persoane cu dizabilități angajate. Ne dorim să creștem aceste cifre și să vedem cât mai multe persoane cu dizabilități integrate pe piața muncii”, a continuat Crina Gîrleanu.

Prezentă la eveniment, Diana Mazurchievici, director ESG & Relații cu Investitorii al Băncii Transilvania a declarat: „Suntem atât clienți, cât și susținători de peste trei ani ai acestei inițiative. Ceea ce ne bucură din rolul de sponsori ai programului de integrare socio-profesională al AFF este că reușim să vedem un impact în comunitate, dincolo de sponsorizarea pe care o oferim. Cu peste 80 de milioane de lei, la nivel de întreg Grup Banca Transilvania, alocate în 2023 pentru investiții comunitare, încercăm prin susținerea pe care o acordăm să contribuim la acele proiecte și inițiative care aduc un impact pozitiv real în comunitate, așa cum este colaborarea cu AFF.”

La rândul său, directorul general AFF, Damien Thiery a punctat că „există o tendință către utilizarea materialelor promoționale eco-friendly, însă există și o problemă legată de autenticitatea acestora, în sensul că uneori aceste materiale nu sunt efectiv realizate din surse sustenabile sau prin procese cu un impact redus asupra mediului. Un alt aspect semnificativ este prezența unui număr mare de produse de import, care aduc cu ele nu doar costuri sporite de transport, ci și un impact negativ asupra economiei locale și asupra mediului. Acest lucru poate submina competitivitatea produselor locale și poate afecta în mod direct mediul de afaceri din România”. De altfel, acesta a atras atenția asupra faptului că este important ca atât întreprinderile, cât și consumatorii să fie conștienți de impactul deciziilor lor asupra mediului și economiei locale. „Campanii de educație și conștientizare ar putea ajuta la promovarea unui comportament mai sustenabil și la sprijinirea producției locale” a adăugat Damien Thiery.

Partenerul evenimentului, Ambasada Sustenabilității în România, a demarat un program intitulat Coaliția România Sustenabilă, care înseamnă astăzi peste 160 de companii mari, ONG-uri și IMM-uri, ce contribuie la Strategia Națională pentru Dezvoltare Durabilă și punerea sa în practică.

“Rolul acestei coaliții este de informare și creare de parteneriate. Am constatat că foarte multe companii încă nu știu că au posibilitatea să facă achiziții de la unități protejate din fondul taxei pe dizabilitate, o obligație legală a tuturor companiilor, dar și a instituțiilor publice cu peste 50 de angajați. În plus, nici publicul larg nu știe despre aceste produse și servicii care sprijină oamenii. Prezența produselor unităților protejate și întreprinderilor sociale în retail, așa cum a fost exemplul de la Iași din martie anul acesta, reprezintă o normalitate. Ne dorim să  vedem aceste produse listate pe marile rafturi ale magazinelor online sau virtuale. Să nu mai fie vorba despre de ocazii unice și oportunități sporadice, ele trebuie să devină mainstream, să devină o alegere de consum pentru fiecare dintre noi.’’ a declarat Oana Groșanu, director executiv Ambasada Sustenabilității.

Încă din anul 2011, remesh recuperează materialele publicitare de pe clădiri (bannere și mesh-uri) și le transformă în produse fashion etice și sustenabile. „Colaborăm cu foarte multe companii și organizații pentru realizarea  de produse promoționale care aduc participanții și organizatorii mai aproape de un eveniment cu impact de mediu mai mic și o moda conștientă”, a completat directorul de dezvoltare al AFF. Astfel, în cei 13 ani de activitate, prin remesh, au fost recuperate peste 12 tone de materiale de pe clădiri și cusute peste 77.000 de produse.

„Nu întâmplător AFF a câștigat la gala de anul trecut unul dintre premiile Departamentului de Dezvoltare Durabilă!  Ei schimbă mentalitatea oamenilor prin munca pe care o depun în cadrul atelierelor lor, declar că am fost cu adevărat impresionat atunci când am fost în vizită și am văzut modul în care sclipeau ochii de speranță și recunoștință pentru că primesc a doua șansă, celor pe care îi ajutați să se reintegreze pe piața muncii. Activitatea pe care o desfășoară este și un exemplu de punere în practică a principiilor economiei circulare. Vom folosi experiența lor în acțiunile pe care le vom lua în continuare pentru implementarea Strategiei și planului de acțiune privind economia circulară. Promovarea unor astfel inițiative poate impulsiona și raportarea sustenabilității companiilor pentru care am dezvoltat un ghid, Codul Român al Sustenabilității, care poate fi accesat online și este un bun start pentru toți cei interesați”,  a declarat László Borbély, Consilier de stat, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă.

Produsele remesh sunt singurele realizate în România din materiale publicitare într-un atelier protejat (unitate protejată) dedicat integrării socioprofesionale. Un astfel de produs reprezintă un statement pentru oricine îl oferă sau îl achiziționează, fie persoane, fie companii, organizatori de evenimente. Acestea vor putea fi achiziționate din magazine de nișă precum Altrntv și Libraria Seneca Anticafe, colaboratori tradiționali ai atelierului. În tot ce fac, oamenii din atelierul remesh respectă principiile dezvoltării durabile, economiei sociale, solidare și circulare și ale comerțului echitabil. De pildă, atelierul are un impact de mediu prin reducerea risipei, deșeurilor și poluării, reutilizând materiale publicitare OOH (banner, mesh, steag) și transformându-le în produse promoționale – accesorii de modă și home deco. De altfel, fiecare produs remesh este unic, fiind croit manual și are o durată lungă de viață.. Organizațiile și întreprinderile a căror activitate este reintegrarea adulților vulnerabili pe piața muncii, prin activitatea economică, așa cum sunt atelierele create de Asociația Ateliere Fără Frontiere (educlick, remesh, logietic și ferma bio&co), sunt singura șansă de adaptare la o viață în societate. „Sperăm ca noua gamă și o abordare extinsă a companiilor și retailerilor să ne ajute să dublăm veniturile din 2023 și astfel să reușim să acoperim cheltuielile inerente ale atelierului. Cu mai mulți bani putem să angajăm și mai multe persoane vulnerabile, incluziv cele cu dizabilități” a mai spus  Lorita Constantinescu.

Despre Asociația Ateliere Fără Frontiere

AFF este o asociație, înființată în 2008 pentru integrarea pe piața muncii a persoanelor vulnerabile. Ca să își îndeplinească misiunea, AFF a creat patru ateliere de inserție prin activitatea economică – educlick, remesh, logieticși ferma bio&co, dintre care remesh și logietic sunt autorizate ca unitate protejată. În anul 2023, AFF a angajat 42 de persoane în programul de integrare socioprofesională desfășurat în ateliere și a sprijinit 1.500 de persoane marginalizate. În cadrul celor patru ateliere, asociația oferă servicii personalizate de acompaniere socială, consiliere pentru inserție, psihoterapie și acompaniere pedagogică pentru formarea de competențe a persoanelor care cumulează multiple dificultăți la angajare (șomaj de lungă durată, adicții, dizabilități, abandon școlar, violență domestică, trafic de persoane, probațiune, pedepse privative de libertate, lipsă locuință etc).

Cele mai recente știri

To Top