Transporturi
Avertismentul Stellantis şterge 10 miliarde de dolari din capitalizarea bursieră a producătorilor auto europeni
Acţiunile producătorilor auto europeni au scăzut luni cu aproape 4%, după ce avertismentele de la Stellantis, Volkswagen şi Aston au accentuat temerile privind perspectivele câştigurilor sectorului auto, într-un an afectat de cererea slabă şi de creşterea concurenţei din China, transmite Reuters.
Scăderea de pe burse a şters aproape 10 miliarde de dolari din valoarea de piaţă a indicelui STOXX Auto & Parts. Stellantis, listat la Paris şi Milano, înregistra luni un declin de 14%, după înrăutăţirea previziunilor anuale. Anul acesta, titlurile au scăzut cu aproape 38%, fiind producătorul auto cu cea mai slabă performanţă din Europa.
Stellantis, al cincilea producător auto din Europa în funcţie de valoarea de piaţă şi deţinătorul mărcilor Chrysler, Jeep, Fiat, Citroen şi Peugeot, a citat înrăutăţirea tendinţelor din industria auto, costurile mai ridicate pentru revizuirea afacerii sale din SUA şi concurenţa din China pe segmentul vehiculelor electrice (EV).
Analiştii de la Citi se aşteaptă ca problemele din sector să persiste săptămâni şi estimează că o redresare a Stellantis nu pare posibilă până în 2025. Pentru acest an, analiştii previzionează un declin de aproape 14% al câştigurilor, după anii favorabili de după pandemie.
Şi Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa, a înrăutăţit vineri previziunile sale anuale, pentru a doua oară în mai puţin de trei luni.
De asemenea, Aston Martin a avertizat luni că va obţine un profit anual mai scăzut şi a revizuit în scădere estimările privind nivelul producţiei, pe fondul perturbărilor din lanţurile de aprovizionare şi al slăbiciunii din China.
Luni dimineaţă, la Bursa de la Frankfurt, acţiunile Volkswagen au scăzut cu 2,6%, în timp ce la Londra titlurile Aston Martin înregistrau un declin de 20%. La Bursa de la Paris, acţiunile Renault înregistrau un recul de aproape 6%.
Tot în septembrie, Mercedes-Benz şi BMW au înrăutăţit previziunile anuale, menţionând cererea redusă în China, cea mai mare piaţă auto din lume.