Business

Ce e bine să știi dacă vrei să lansezi o companie în industria farmaceutică

Foto: Shutterstock

Lansarea propriei companii farmaceutice ia timp, energie și bani. În această industrie trebuie să respecți reglementările legale și medicale în toate etapele, de la dezvoltarea unui medicament sau produs medical, la aprobare spre folosire și ulterior. De asemenea, trebuie să ai un buget stabil pe o perioadă lungă de timp, înainte ca produsele tale să ajungă pe piață (în cazul ideal în care sunt aprobate în cel mai scurt timp posibil). Iată ce să știi înainte de a lansa o companie în domeniul farmaceutic. 

Documentează-te temeinic

Industria farmaceutică este în continuă schimbare și dezvoltare. De la terapii revoluționare, la telemedicină, este foarte important să ții cont de tendințele momentului. Începe prin lecturarea rapoartelor industriei, jurnalelor științifice și site-urilor de renume din domeniu. Astfel, vei descoperi mult mai ușor pe ce nișă te poți axa. 

Identifică propunerea de valoare a companiei (Unique Value Proposition sau UVP) adică acel aspect care scoate în evidență compania ta. Vrei să te specializezi pe medicamente generice sau pe dezvoltarea de produse și accesorii farmaceutice? Definește, de la început, ceea ce te face unic pe piață, pentru a putea continua mai ușor următoarele etape. 

Scrie planul de afaceri

Planul de afaceri poate fi folosit ca o hartă pentru compania ta. Aici vei nota ce model de business vei avea, cine este publicul țintă, obiectivele financiare, cum te vei promova etc. Notează în planul de afaceri și toate lucrurile necesare pentru buna funcționare a laboratoarelor. Vei avea nevoie de aparatură precum agitator magnetic, etuvă, evaporator rotativ și alte accesorii necesare pentru pentru a produce medicamente și echipament farmaceutic. 

Pe lângă faptul că planul de afaceri va fi un ghid pentru tine, te va ajuta și să obții investiții, atât de importante într-un domeniu în care finanțarea masivă este esențială pentru inovație. Poți solicita bani de la fonduri de investiții, granturi guvernamentale sau împrumuturi bancare. Un plan de afaceri detaliat va convinge finanțatorii că își pot asuma acest risc financiar cu tine. 

Asigură-te că respecți reglementările legale și medicale

Este esențial să înțelegi și să respecți reglementările legale și medicale încă de la început, inclusiv cele impuse de Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România, Ministerul Sănătății, Sistemul Calităţii în Domeniul Farmaceutic, Comisia Europeană, Agenția Europeană pentru Medicamente și altele. 

Documentează-te temeinic în această privință; este mai bine să lansezi mai târziu un business farmaceutic în regulă, decât să riști sancțiuni, care sunt destul de costisitoare în acest domeniu. 

Pregătește-te din punct de vedere financiar

În domeniul farmaceutic trebuie să ai un buget destul de mare care va asigura buna funcționare a companiei, până în momentul în care obții venituri din medicamentele sau produsele care vor ajunge pe piață. În general, un medicament are nevoie de 10-15 ani pentru a ajunge de la stadiul de idee, la vânzare în farmacie.

Este esențial să calculezi cât va costa fiecare etapă de dezvoltare. Iată care sunt principalele aspecte pe care să le ai în vedere:

  • Locația – costuri legate de chirie sau achiziția laboratorului, amenajarea clădirii, spații de birouri, echipamente de manufactură. Pentru a reduce din costuri poți folosi clădirea unui alt producător, pentru care să plătești o chirie. O altă idee este să vii tu cu noul medicament și să plătești o altă companie pentru producție și ambalare;
  • Salariile angajaților – sunt necesare salarii competitive pentru a atrage profesioniști din domeniul farmaceutic;
  • Investiția în cercetare și dezvoltare – este nevoie de aproximativ 6-7 ani pentru studii și analize în cazul unui medicament nou;
  • Software – programe dedicate pentru managementul calității, furnizori și altele. 

Aceștia sunt pașii mari necesari pentru a lansa o afacere în domeniul farmaceutic. Iată care sunt următorii:

  • Fă angajări în departamentele de cercetare și dezvoltare, aprovizionare, vânzări. Apelează la profesioniști cu background farmaceutic/medical; poți chiar solicita ajutorul unui consultant farmaceutic pentru a vedea ce alte nevoi trebuie să acoperi;
  • Alege locația și infrastructura;
  • Încurajează inovația și dezvoltarea de medicamente/echipamente medicale;
  • Pune la punct aspectele care țin de manufactură și lanțul de distribuție. Ai grijă când alegi furnizorii deoarece și aceștia trebuie să respecte anumită standarde de calitate, în special ISO 9001:2015;
  • Promovează medicamentele și/sau produsele dezvoltate;
  • Evaluează cererea și planifică obiective ce țin de scalare.

Lansarea unei afaceri în domeniul farmaceutic este o provocare care îți oferă multe satisfacții. Necesită mai mulți pași, de la documentarea pieței și a reglementărilor în vigoare, la scalarea businessului. Ceea ce motivează mulți oameni de afaceri în acest domeniu nu este doar profitul, ci faptul că prin munca lor contribuie la o viață mai bună și mai sănătoasă pentru ceilalți.

Cele mai recente știri

To Top