Mogo România, compania specializată în furnizarea de soluții de finanțare pentru achiziția de automobile second-hand, a realizat un studiu detaliat asupra portofoliului de finanțări acordate persoanelor fizice în cinci țări europene precum România, Republica Moldova, Letonia, Lituania și Estonia, investigând preferințele consumatorilor în ceea ce privește mașinile la mâna a doua. Conform rezultatelor obținute, majoritatea clienților Mogo se îndreaptă către autovehicule germane, cu transmisie automată și cu o vechime cuprinsă între 10 și 15 ani. Potrivit datelor, un procent de 82,1% dintre cumpărătorii Mogo din România continuă să opteze pentru autoturismele diesel, comparativ cu celelalte state analizate care înregistrează o tendință în scădere.
Rezultatele studiului subliniază o preferință pentru mărcile auto germane în rândul consumatorilor din această regiune. BMW, Volkswagen și Audi au dominat podiumul preferințelor în toate cele cinci țări investigate. Deși Volkswagen continuă să fie alegerea principală în România și Moldova, procentul de achiziții în România a scăzut de la 24,4% în 2021, la 21,9% în 2023. În Lituania și Letonia, Volkswagen ocupă poziția a treia în preferințele de achiziție, cu cote de 13,9%, respectiv 12,9%, dar în ambele cazuri cu scăderi notabile față de anii precedenți, de 4,1% și 3,1%. În schimb, Estonia se distinge printr-o creștere semnificativă a achizițiilor de mașini Volkswagen, de la 11,7% în 2021 la 14,9% în acest an.
Preferințele pentru marca BMW au înregistrat o creștere constantă în majoritatea țărilor analizate, cu excepția Republicii Moldova, unde procentul a scăzut cu 1% în ultimii doi ani. O creștere semnificativă s-a observat în Lituania, cu 2,7% în 2023 comparativ cu 2021, urmată de creșteri de 2,6% în Estonia și România, ajungând la 17,5% în 2023 față de 15,2% în 2021. În ceea ce privește marca Audi, deși majoritatea clienților din Lituania preferă acest brand, vânzările au scăzut la 18,8% în acest an față de 24,3% în anul precedent. Tendința similară se observă și în Letonia, unde vânzările autovehiculelor Audi au reprezentat 17% din totalul vânzărilor de anul acesta, față de 21,6% în 2021. În România, Audi ocupă locul 3 în preferințele clienților, menținându-se constant la aproximativ 12% din totalul vânzărilor în ultimii trei ani.
„Acest studiu ne oferă o perspectivă detaliată asupra preferințelor și obiceiurilor de achiziție ale consumatorilor din regiune. Observăm o preferință clară a clienților pentru mărci auto germane și o creștere a interesului pentru mașinile cu transmisie automată, excepție făcând România, unde procentul a scăzut cu 1,9% în ultimul an. Astfel, gradul de achiziție al mașinilor manuale este de 73,5%, cu mult peste media celorlalte țări, și în creștere față de anul trecut, când 71,7% dintre clienți s-au îndreptat către astfel de modele”, a declarat Ionuț Badiu, Directorul General al Mogo România.
Transmisia automată, în plin avânt în zona est europeană
Preferința pentru mașinile automate a înregistrat o creștere semnificativă în ultimii ani, înlocuind treptat transmisia manuală. În 4 din cele 5 țări analizate, tot mai mulți consumatori se îndreaptă către acest tip de transmisie, cu cel mai semnificativ avans în Letonia, unde procentul a crescut de la 42,5% în 2021 la 57,9% în 2023. În Lituania, Estonia și Moldova, creșterile variază de la 1% la 3%, în timp ce România și rămâne singura excepție, cu o scădere de la 28% în 2022 la 26% în 2023.
Motorul Diesel, preferatul românilor
Cu toate că la nivel european se observă o tendință în creștere a interesului pentru mașinile electrice, motorizarea diesel fiind a patra în Europa în ceea ce privește numărul de înregistrări, în România modelele diesel rămân în topul preferințelor clienților Mogo. Astfel, potrivit datelor, un procent de 82,1% dintre cumpărătorii din România continuă să opteze pentru autoturismele diesel.
Preferința pentru eficiența energetică și preocuparea pentru costurile de combustibil influențează deciziile de achiziție auto. Mașinile diesel, cu consum redus, continuă să fie populare, dar procentele lor scad în majoritatea țărilor comparativ cu 2021. În schimb, atenția clienților se îndreaptă spre opțiuni mai sustenabile precum mașinile pe benzină, electrice sau hibride. În Letonia, datele Mogo arată o scădere semnificativă a mașinilor pe motorină, de la 88% în 2021 la 78% în 2023, iar mașinile electrice câștigă teren, reprezentând 1,3% din vânzări. În Lituania și România, procentajele vânzărilor de mașini pe motorină rămân relativ stabile, între 86,4% și 82%.
„În contextul preferințelor actuale ale pieței auto din România, motoarele pe diesel rămân în continuare o alegerea preferată a clienților români. Datele noastre arată că peste 80% dintre cumpărătorii din România optează în continuare pentru mașinile diesel, reprezentând o variantă de autovehicul cu consum redus, și costuri de întreținere relativ reduse. Având în vedere tendințele în celelalte țări din spațiul european, ne așteptăm ca acest procent să scadă în viitor”, a menționat Ionuț Badiu.
Media de vârstă a mașinilor second-hand cumpărate este în creștere
Cu toate că durata medie de viață a unei mașini este estimată la 12 ani, majoritatea consumatorilor Mogo încă optează pentru mașini cu vârste cuprinse între 10 și 15 ani. Românii au evidențiat o preferință pronunțată pentru acest segment, reprezentând 76% din totalul vânzărilor, cu aproape 5% mai mult decât anul precedent. Astfel, în România și Lituania, consumatorii preferă mașinile cu o vechime de 15 ani, însumând 12,6%, respectiv 16,6% din total. Preferate în Lituania și Estonia sunt autoturismele cu o vechime de 16 ani, acest segment înregistrând o creștere de 3 procente în achizițiile de anul acesta față de 2022. În Republica Moldova, 11% din totalul vânzărilor au fost reprezentate de autovehiculele cu o vechime de 17 ani.