Consultanță

Directorii generali mizează puternic pe inteligența artificială generativă, deși adopția e dificilă

Posted on

Directorii generali din întreaga lume recunosc potențialul inteligenței artificiale (IA), dar majoritatea întâmpină provocări semnificative în formularea și operaționalizarea strategiilor aferente, potrivit celui mai recent sondaj EY CEO Outlook Pulse.

Sondajul trimestrial realizat la nivel internațional de EY în rândul a 1.200 de directori generali oferă informații despre inteligența artificială, alocarea capitalului și strategiile de investiții. Rezultatele reflectă dificultățile cu care se confruntă directorii generali, atunci când vine vorba de această tehnologie emergentă. În timp ce peste două treimi (70%) dintre directorii executivi consideră că este necesar să acționeze rapid în privința IA generativă, pentru a evita să ofere concurenților un avantaj strategic, o proporție similară (68%) spun că este dificil să acționeze rapid din cauza incertitudinii din acest domeniu. 

Conștienți de potențialul IA asupra propriilor modele de afaceri, aproape toți directorii generali (99%) fac sau planifică investiții semnificative în IA generativă. Pentru a finanța aceste investiții, 69% realocă capital de la alte proiecte de investiții sau bugete tehnologice, iar 23% alocă noi resurse. Totuși, a investi în IA pentru viitor este mai ușor de spus, decât de făcut: mai mult de un sfert (26%) dintre directorii generali spun că ritmul rapid al dezvoltării IA generative este cea mai mare provocare în luarea deciziilor de alocare a capitalului pentru inițiativele de IA generativă. Două treimi (66%) consideră că o creștere bruscă a numărului de companii care pretind că au expertiză în domeniul IA complică deciziile privind identificarea și implementarea parteneriatelor credibile în ecosistem și a țintelor de achiziție.

În pofida provocărilor, directorii generali investesc în viitorul forței de muncă, pentru a accelera inițiativele privind IA generativă – o majoritate de 87% fie au finalizat, fie sunt în curs de angajare de personal nou, cu potențial profesional, care are competențe relevante pentru IA generativă. Mulți stabilesc, de asemenea, activități pilot și parteneriate cu mai multe companii.

Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale: „Este cert că directorii generali iau în calcul în momentul de față potențialul IAG de a genera avantaj competitiv, atât în industria în care activează, cât și pentru organizația lor, la nivelul produselor și serviciilor pe care le oferă sau pentru creșterea productivității. Cu toate acestea, este foarte probabil ca investițiile în inteligență artificială să rămână deocamdată prudente și să se axeze în principal pe identificarea de parteneriate și pe dezvoltarea resursei umane, pentru a demonstra viabilitatea conceptului și stabilitatea lui, după ce perioada de entuziasm va fi trecut”.

Apetitul pentru fuziuni și achiziții scade la cel mai mic nivel din ultimii 9 ani

În timp ce liderii din mediul de afaceri continuă să se confrunte cu instabilitate la nivel macroeconomic, schimbări de reglementare și volatilitate geopolitică, mulți dintre aceștia anticipează în continuare niveluri ridicate de creștere pe termen scurt și își dublează investițiile în cercetare și dezvoltare și CAPEX (cheltuielile de capital).

Studiul EY arată că o majoritate netă a directorilor generali (89%) vizează un anumit tip de tranzacție în următoarele 12 luni. Cu toate acestea, planurile de fuziuni și achiziții au scăzut la cel mai mic nivel din 2014, doar 35% dintre directorii generali planificând fuziuni și achiziții în următoarele 12 luni. Acest lucru poate fi atribuit actualei situaţii incerte la nivel geopolitic și macroeconomic și reflectă scăderea reală a fuziunilor și achizițiilor axate pe inteligență artificială, după o creștere bruscă la începutul acestui an. 

Apetitul pentru fuziuni și achiziții este mult mai mare în regiunea Americii de Nord și de Sud (47%), decât în EMEA (29%) sau Asia-Pacific (25%), reflectând creșterea puternică a numărului de tranzacții observată în regiune în trimestrul al 3-lea din 2023, în special tranzacții care implică companii americane.

Peter Latos, liderul departamentului de Strategie şi Tranzacţii, EY România: „În linii mari, România a fost mai puțin afectată de încetinirea activităților de fuziuni și achiziții la nivelul Europei Centrale și de Est, precum și la nivel internațional. Cu toate acestea, apetitul pentru tranzacții în sectorul tehnologiei s-a diminuat în primele nouă luni ale anului 2023 în contextul în care au fost anunțate 26 de tranzacții, spre deosebire de 42, din aceeași perioadă a anului 2022; astfel, s-a înregistrat un declin de 38%. Drept consecință, sectorul tehnologiei a coborât de pe primul pe al treilea loc în topul atractivității pentru investitori, ce au optat, în schimb, pentru oportunitățile din sectorul bunurilor de consum și din cel imobiliar.”

Jumătate dintre directorii generali (50%) intenționează să își extindă operațiunile în următoarele 12 luni în afara sediului central. În ciuda unei creșteri mai mici decât cea așteptată în China, Asia-Pacific a devenit o destinație importantă. China, Australia, India, Japonia și Singapore figurează în topul primelor cinci destinații menționate de respondenți la întrebarea: încotro s-ar îndrepta în afara pieței în care își au sediul central.

Maximizarea creșterii și profitabilității pentru a finanța transformările

În ultimii 4 ani, liderii de afaceri au reacționat rapid la schimbarea comportamentului consumatorilor, la resetarea și reconfigurarea lanțurilor de aprovizionare, la bulversarea pieței internaționale de energie și la schimbări rapide de creștere economică, inflație și rate ale dobânzilor. Cu toate acestea, un număr semnificativ de respondenți anticipează niveluri mai ridicate de creștere (66%) și profitabilitate (65%) în 2024, comparativ cu 2023.

Având în vedere că este mai probabil ca previziunile de creștere economică globală să fie revizuite în sens descendent pe termen scurt, directorii executivi ar trebui să analizeze dacă propriile previziuni de creștere reflectă încetinirea pieței globale preconizată pentru următorii cinci ani.

Peter Latos: „Ne așteptăm ca mulți directori generali să își reevalueze modelele de afaceri și de administrare în contextul în care deciziile legate de conținutul portofoliului și de alocare a capitalului devin treptat o provocare pentru lunile următoare. În schimb, acest fenomen va determina o reorientare crescută asupra activității principale, ducând la o serie de cesionări, divizări totale și parțiale, pentru a putea oferi acționarilor valoare pe termen lung.”

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cele mai citite știri

Exit mobile version