România ocupă primul loc în UE, cu cele mai multe accidente rutiere soldate cu morți și răniți. Cauzele țin de starea proastă a multor șosele, de inconștiența la volan a unor șoferi, dar și de starea tehnică proastă a multor mașini. Celebrele „cazane” aduse din Vest, cum sunt ele numite în jargon, au avut undă verde spre România după ce taxa de poluare a fost eliminată, iar în loc nu a mai fost pus nimic. În aceste condiții, deși România a cheltuit miliarde de lei prin Programul Rabla, șoselele noastre s-au umplut în ritm alert de mașini second hand foarte vechi, iar vechimea parcului auto a crescut. Despre cum arată starea tehnică a parcului auto național și despre măsurile pe care le pregătește Registrul Auto Român pentru a împiedica comercializarea vehiculelor neconforme am stat de vorbă cu directorul general al RAR, Mihai Alecu.
Income: Care este vechimea parcului auto?
Mihai Alecu: În ceea ce privește vechimea parcului auto, trendul este ascendent, din păcate Nu pot să vă spun care ar fi factorii care au influențat acest lucru, dar vă pot spune că la nivelul anului 2022 vechimea medie a parcului auto a ajuns la 15 ani. Spun asta doar citând statistica referitoare la autovehicule care s-au prezentat anul trecut la verificarea ITP deoarece parcul național include și vehicule din parcurile rece care nu s-au mai prezentat în stațiile de verificare a inspecțiilor tehnice periodice și pot crește un pic această medie.
Income: În ultimii ani cum am evoluat vechimea parcului auto?
M.A: Cea mai scăzută vechime a parcului auto național s-a înregistrat în anul 2008, chiar și 2009, când a fost de 9 ani.
Income: Care sunt cele mai periculoase deficiențe tehnice pe care le-ați constatat anul acesta la mașinile verificate?
M.A: Ca urmare a controlelor efectuate în trafic de către colegii mei de la Departamentul Control Tehnic în Trafic, din cele 44.000 de vehicule verificate în primul semestru al anului, cele mai multe neconformități au fost constatate la instalația electrică de iluminat și semnalizare, circa 28%, emisii poluante – 22%, defecțiunile la punți, jante, anvelope și suspensie – 13%. De asemenea, pe parte de vizibilitate, în speță parbrizul crăpat, a fost cea mai întâlnit neconformitate constatată în trafic – 12,6%. Urmează cu 12% autovehiculele cu neconformități la șasiu și la elementele atașate șasiului. Din totalul autovehiculelor verificate, doar 5% au prezentat neconformități ale sistemului de frânare, iar la 1,9%, deci aproximativ 2% din cazuri, au fost constatate probleme la sistemul de direcție, acestea fiind elemente foarte importante în ceea ce privește siguranța circulației rutiere.
Income: Câte vehicule ați verificat anul trecut și câte în primele zece luni ale anului?
M.A: În anul 2022, Registrul Auto Român a verificat în trafic din punct de vedere tehnic 76.500 de vehicule la nivelul întregii țări. Și aici avem un procent destul de mare de constatare a neconformităților, 45% dintre acestea. Vreau să atragem atenția că rezultatele verificărilor desfășurate nu reflectă starea generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte ale Registrului Auto Român și ale Poliției Rutiere opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta defecțiuni. Să mă exprim așa, un ochi format poate selectată din trafic doar autovehicule care vizibil prezintă posibile defecțiuni și necesită o verificare amănunțită.
Income: RAR are o aplicație care permite verificarea istoricului unei mașini. Este utilizată pe scare largă de către românii în momentul în care vor să cumpere o mașină?
M.A: Da, chiar sunt bucuros să spun că din ce în ce mai mult este utilizată această aplicație pe care RAR o pune a dispoziției publicului. Este tot mai folosită de către potențialii cumpărători pentru că găsesc date reale despre mașină, cum ar fi veridicitatea odometrului, mai cunoscut sub denumirea de kilometraj. Noi, din 2015, oferim un istoric în ceea ce privește prezența autovehicului în stațiile de inspecție tehnică periodică. Cumpărătorul poate vedea evoluția kilometrajului de la an la an, iar dacă sunt discrepanțe mari de la an la an, își dă seama că este ceva în neregulă. Mai putem oferi publicului și alte date pe care le avem stocate. Vrem să venim în sprijinul cumpărătorului în primul rând cu date privind rechemările de către producători în service, reparațiile la caroserie, intervenții la caroserie, la sisteme de frânare și de direcție. Acestea sunt lucruri foarte importante pentru că intervențiile asupra autovehiculului pot surveni în urma unor accidente.
Income: Aveți în vedere înființarea Registrului Electronic al Istoricului Vehiculelor. Ce înseamnă concret?
M.A: Da, mai avem. RAR Auto-Pass este un proiect pe care-l dezvoltăm în prezent ca urmare a prevederilor legislative de înființare și gestionare de către RAR a Registrului Electronic al Istoricului Vehiculelor înmatriculate în România. Acest proiect are în vedere, de asemenea, informarea cât mai bună a potențialilor cumpărători de vehicule utilizate. Pentru început, RAR colectează din surse proprii și de la parteneri date referitoare la istoricul valorilor odometrului, la reparațiile determinate de avarii grave la sistemele de frânare și de direcție, la intervențiile asupra structurii de rezistență, asupra sistemele de asistență avansată pentru conducătorul auto și despre eventualele campanii de rechemare în service-uri stabilite de producătorii vehiculelor. Aceste date vor fi colectate prin intermediu unui aplicații care va fi dezvoltată către RAR și va fi pus la dispoziția celor nominalizați prin lege să „populeze” cu informații relevante Registrul Electronic al Istoricului Vehicului. Ulterior, începând cu toamna anului 2024, datele astfel colectate vor fi pus la dispoziția celor interesați prin intermediu RAR Auto-Pass. Documentul va fi necesar la schimbarea deținătorului unui autovehicul deja matriculat în România
Income: Aplicația va fi gratuită?
M.A: Aplicația aceasta va fi un document care se va obține online fără a fi necesară prezentarea în locațiile Registrului Auto Român și va fi contra-cost. Nu am o estimare reală de cost, dar va fi un cost minim pentru vânzătorii sau cumpărătorii care va dori să acceseze acest instrument. Să dau o cifră estimativă, undeva în jurul a 50 de lei.
Income: Cele noutăți mai pregătiți ?
M.A: Avem în prezent un alt proiect care vine în sprijinul posesorului de autovehicul, fie el cumpărător sau vânzător sau pur și simplu dacă dorește să-și testeze mașina. Este o activitate denumită RAR Expert și presupune prezentarea vehicului în reprezentanțele RAR. Deocamdată doar în locațiile noastre din București (RAR Grivița) și Cluj este disponibil acest serviciu pentru că avem infrastructura necesară. Aici clientul are de optat pentru trei module de verificări ale autovehicului. Una se referă la starea elementelor de identificare a vehicului (seria caroserie/șasiu, codul și serie motorului, plăcuța regulamentară a producătorului, alte elemente prevăzute de producător să existe pe vehicul). Un alt modul vizează starea tehnică a vehicului, un modul foarte interesant, cu accent pe valoarea structurii sale de rezistență din punct de vedere al unei eventoale reparații neconforme. Adică posibile avarii reparate sau daune ascunse pe care cumpărătorul este posibil să nu poată le identifice vizual în cazul achiziționării unui autovehicul. Și mai avem indicația odometrului (kilometrajului) pe care se pune accent la cumpărarea unui autovehicul, prin raportare nu doar la sistemul central al calculatorului, ci și la diverse componente electronice ale vehicului care ar putea memora aceste date.
Income: Ați depistat multe ateliere clandestine? Este un fenomen repararea mașinilor în atelierele neautorizate?
M.A: În ultimul timp numărul lor s-a micșorat. S-au urmat sesizările primite de la service-urile autorizate care reclamă atelierele clandestine sau de la vecinii celor care repară autovehicule lângă ei și care le creează un disconfort. Din fericire, constat că din ce în ce mai multe locații clandestine unde se repară vehicule vin către noi să se autorizeze. Trebuie să spun că noi nu avem nicio modalitate de a intra peste aceștia și de a-i forța într-un fel să oprească aceste activități. Sunt proprietăți private unde colegii noștri de la monitorizare de trafic nu au acces, dar colaborăm foarte bine cu colegii din Poliția Rutieră, cărora le transmitem aceste locații. Dânșii au mai multe competențe în ceea ce privește sancționarea și trecerea acestora în legalitate. De altfel, asta ne și dorim, ca reparațiile să fie făcute în locații omologate, cu echipamente omologate.
Income: Câte service-uri autorizate sunt în România astăzi?
M.A: La ora actuală în România avem autorizate aproximativ 12.600 de unități care efectuează activități de service.
Income: În urma controalelor executate de inspectorii RAR, cum se prezintă din punct de vedere tehnic vehiculele comerciale?
M.A: Dacă vă referiți la partea de autovehicule dubițe nu s-au constatat probleme mai des întâlnite comparativ cu celelalte autovehicule. Acestea fiind utilizate în general de firme, se presupune că au și contracte de service care gestionează tot parcul auto. Deci nu sunt într-o stare de neconformitate mai des întâlnită decât la celelalte categorii de autovehicule.
Income: Care sunt scuzele cel mai des invocate de șoferi când sunt depistați de inspectorii RAR cu deficiențe tehnice la mașini?
M.A: Din discuțiile avute cu colegii mei care au participat la controale în trafic, cele mai întâlnite scuze sunt cele legate de negligența posesorilor de autovehicule. Au uitat este cea mai invocată scuză când sunt depistați fără ITP. Nu au fost atenți este scuza găsită cel mai des pentru a-și scuza faptul că circulă cu anvelope uzate sau că nu au sesizat diverse lucruri pe care le puteau depista în ceea ce privește partea de vizibilitate sau de iluminare-semnalizare. Toate aceste sunt scuze des întâlnite. Eu consider că și situația financiară a unor proprietari de mașini îi împinge spre această neglijență. Haide că mai merge și așa, spun mulți, iar acest lucru duce atât la neglijență, cât și la existența unui potențial pericol deoarece un autovehicul ce prezintă neconformități, în special la sistemul de frânare, la direcție, legate de starea anvelopelor prezintă un risc atât pentru conducătorul auto, cât mai ales pentru ceilalți participanți la trafic, inclusiv pietoni.
Țara mașinilor second hand
De la introducerea programului Rabla în 2005 și până anul acesta, din bugetul statului au fost cheltuite aproape 8 miliarde de lei. Chiar dacă el a stimulat achiziționarea de mașini noi, efectele sale au fost limite în condițiile în care pentru fiecare mașină nouă în România sunt înregistrate cinci mașini vechi, arată un studiu realizat anul trecut de Asociația 2 Celsius. Asta face ca țara noastră, cu o vechime medie a parcului auto de 15 ani anul trecut, să fie una dintre țările cu cele mai vechi flote din statele UE. Statistica arată că doar 42% din vehiculele parcului auto național respectă normele de poluare EURO 6 și EURO 5.