Profil de antreprenor

La Unison pentru mâncarea vegană

Foto: Unison

Un business care produce și vinde gustări vegane sănătoase. Aceasta este inedita rețetă de afaceri pe care au rafinat-o doi antreprenori români. Deja Tania Nicoară și Tudor Iacob au învățat care este gustul consumatorilor din România, așa că nu le-a mai rămas decât să ajungă cu produsele lor la cât mai mulți oameni interesați să mănânce sănătos.

Povestea Unison a pornit din nevoia Taniei Nicoară de a face față comenzilor pe care le primea datorită blogului său, retetecutania.ro. Mai precis, în 2018, Tania Nicoară crease o audiență de peste 20.000 de urmăritori ai blogului cu rețete vegane, iar anul următor a pus temeliile Unison, fiind la momentul respectiv unul dintre puținele restaurante 100% vegane din țară. Investiția inițială s-a ridicat la peste 60.000 de euro, o parte fonduri proprii și o altă parte provenită de la investitori de tip angel. În 2020, la Unison s-a alăturat și Tudor Iacob, co-proprietar și CEO. „La 30 de ani, dezvoltam un business de produs care funcționa, însă eram doar eu, totul era externalizat și mă plafonam. Tania, pe de altă parte, avea un restaurant, dar își dorea să facă produse. Ne-am întâlnit într-un accelerator de afaceri și ne-am dat seama că am putea lucra împreună. Lucru care s-a și întâmplat la foarte puțin după”, își amintește el. 

Piața produselor pe bază de plante este încă la început în România, dar într-o creștere vizibilă. Există deja câțiva jucători consacrați care oferă alternative la carne și lactate, precum Verdino, Filgud și Rawckers.  „Am avut ocazia să vedem aceste schimbări în nevoia consumatorilor și în restaurant, crescând cererea de la mâncarea ‘fără carne’, până la sute de meniuri speciale de sărbători. Clienții noștri fiind 90% persoane care mâncau 2-3 zile pe săptămână vegan, în rest obișnuit, iar 10% fiind cei vegetarieni sau vegani”, explică CEO-ul Unison. 

În opinia sa, predominant, piața din România încă are nevoie de produse clasice alternative, precum mici, burgeri ori salamuri vegane. „E normal să fie o adoptare lentă, dar se va diversifica din ce în ce mai mult oferta. Vânzările de alternative vegetale de lapte și carne în 2022 au fost de 34 milioane de euro, o creștere de 23% față de 2021”, mai spune el. De altfel, în Germania un sfert din populație este deja vegetariană sau vegană, în timp ce în Marea Britanie 1 din 4 produse lansate pe piață are etichetă 100% plant based. 

Gustul bun al primei rețete de business s-a pierdut în pandemie

Pentru Unison, pandemia a fost un test din două puncte de vedere. Pe de-o parte i-a supus unei realități pe care o aveau doar scrisă pe hârtie, ca forță majoră. „Parteneriatul între noi, ca acționari, tocmai începuse, așa că pandemia a fost un test al colaborării noastre. Din fericire, ne-a făcut mai rezilienți și a fost o confirmare că suntem la unison, indiferent de contextul plin de restricții și schimbări”, mărturisește Tudor Iacob. Pe de altă parte, le-a arătat că modul în care făceau lucrurile avea să nu fie unul pe care să-l poată susține. Mai exact, în pandemie, Unison era printre puținele restaurante 100% vegane din țară, cu 2 locații în București, unde se servea și livra mâncare caldă sănătoasă, prăjituri și torturi raw-vegan, fără zahăr, dar și alte produse ambalate precum granola, creme de nuci, batoane raw, fără conservanți. „După o creștere a vânzărilor de 50% în 2020, doar o locație închisă din cauza restricțiilor și o altă locație mutată într-o zonă foarte bună, dar fără trafic, am decis că trebuie să simplificăm și să ne concentrăm pe ce putem scala”. Așa că au închis businessul de restaurant în septembrie 2022 și au continuat doar cu cel de producție. „Atunci credeam că pierdem tot ce am construit în ultimii ani. De fapt, doar am făcut spațiu pentru ce urma să facem mai bine. Ne-am concentrat pe producție și am simplificat mult lucrurile”, explică Tudor Iacob cum s-a transformat rețeta de business. Anul trecut, Unison a raportat afaceri de 112.000 euro, din care 40.000 euro din producție, în creștere față de cifra de afaceri din 2021, de 105.000 euro. „2022 a fost pentru noi un an de consolidare și reorganizare. Am separat activitatea de producție și am investit într-un spațiu care să ne permită creșterea vânzărilor din produse. Odată cu noul spațiu, am crescut capacitatea de producție și numărul de locații partenere”, explică Tudor Iacob. Tot în 2022, Unison a  început colaborarea cu 1minute, Ototo, Sezamo, Bolt Market, Cărturești, a adăugat în portofoliu peste 50 locații partenere și a lansat abonamentul pentru companii cu gustări sănătoase la birou. „Am văzut că la birourile companiilor din România începeau să se întoarcă din ce în ce mai mulți angajați, așa că am creat produse dedicate lor, cu mixuri de nuci și fructe uscate sau biscuiți de ovăz.” 

În următoarele luni, Unison va finaliza o rundă de investiții de tip pre-seed în valoare de 160.000 de euro. „Ceea ce ne permite să investim în câteva echipamente pentru creșterea capacității de producție. De asemenea, ne vom mări echipa și vom crește numărul de clienți online și offline.” Până la finele anului,  Tudor Iacob estimează afaceri de 240.000 de euro și un profit de 20.000 de euro.

Cele mai recente știri

To Top